2HOT4U 3 Postad 10 Oktober , 2010 om båten får ha max 100hk får man då ha en 140hk som väger mindre än 90hk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mae222 5 Postad 11 Oktober , 2010 DF140 och Df90 är ju nästan exakt samma motor. fast df140 har man borrat större = alltså mindre järn kvar i blocket och mindre vikt. men du pratar väl om något helt annat. Hur fort man kan köra med sin båt innan den spricker up och sjunker. Det finns ju alltid en gränns. Om du inte ska körá på en spegelblack insjö. för då kan du nog hänga på en motor stor nog tills båten vridersig runt och sjunker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 11 Oktober , 2010 det är en ryds 510 gts får välja antingen är Suzuki DF140 från 2006 ca.25tim eller DF90 2008 med 60tim för samma pris vad skulle ni ha valt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 11 Oktober , 2010 Det är ju max 80 hk på denna båt så vad ska du med 140 till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 11 Oktober , 2010 Skulle ha tagit 90:an, det blir väl övermotoriserat med 140. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 11 Oktober , 2010 men är det inte bättre med en 140hk som väger några kg mindre sen behöver man ju inte köra fullgas men man vet att hästarna finns där om man skulle vilja om priset skulle avgöra skulle jag ha valt 90hk men nu när det är samma pris vill man ju ha 140hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 11 Oktober , 2010 Förstår ditt resonemang. Så resonerade jag själv när jag valde DF140 – men min båt är lite större. I ditt fall är det så många överflödshästar att du aldrig ens kommer ha nytt av dem. Båten sjunker innan den blir såpass fullastad och när båten väl överplanar går den inte fortare ändå, oavsett. Sen vet inte jag om det bara är vikten som avses med effektbegränsningen utan även kraften. Pallar akterspegeln vridet och trycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 11 Oktober , 2010 men när det är samma pris på dom känns det ju dumt att ta 90hk hur är det med bensinförbrukningen dricker den mer än 90hk tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 11 Oktober , 2010 Svar ja, DF140 går på högre varv och dricker mer än DF90. I ditt fall är dessutom båten så liten så DF90 jobbar knappast hårdare än DF140. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 11 Oktober , 2010 det kan ju inte vara sämre att köpa en 140hk för samma pris som 90hk inte så att man ska köra 45knop fram o tillbaka känns lite som att tacka nej till en Audi RS4 när man får den priset av S4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 11 Oktober , 2010 Du skriver att 140hk väger mindre än 90hk! Men det beror ju på vilken 90hk Du jämför med och på papperet så låter det ju bra MEN vad exakt väger den där 140hk motorn. Man ska inte undermotorisera en båt men heller inte övermotorisera. Om det är sämre att köpa 90 än 140hk beror väl inte på effekten utan vad det är för respektive motorer. Sen så är det inte bara effekten som belastar akterspegeln utan även vridmomentet och när Du kanske tycker att Du tar det lugnt med 140 hk så kanske Du överbelastar akterspegeln mer än vad 90 hk kunnat gjort oavsett gaspådrag. Det är inte så enkelt som att bara jämföra siffrorna på motorkåporna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 12 Oktober , 2010 Har för mig att tillverkarna brukar ange både effekt och viktbegränsning på motor. Ryds har max 80 hk på denna båt. Kommer du ens att kunna försäkra den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 12 Oktober , 2010 det kommer inte att bli Ryds fick bättre pris på en Höga Rodd 510 och där är MAX 100hk fanns en HR510 på blocket med 200hk 2takt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser