Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
2HOT4U

Suzuki DF50 2008 vibererar o går ojämn

Rekommendera Poster

sålde min båt o motor till en på båtklubben
båt o motor Suzuki DF50 är från 2008 som jag köpte helt ny
ca.40gångtim
Nu efter ca.2v sa han att motorn har börjar vibrera ganske mycket när man kör lite mer än halvgas
så vi va ute o provkörde
vid tomgån, fullgas o trolligtfart så märks det knappt men just vid halvgas o lite över så vibrerar den och går lite ojämn

någon här vet vad det kan vara för fel?

leverans o 20tim service gjordes 2008
2009 bytte jag växelhusolja och 2010 gjorde jag inget
kan det bli problem med garantin då?
Suzuki ska ha 5års garanti eller kan försäkringen täcka om det skulle va nåt

tackar för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det var ju vågat att inte lämna in den på service! Beror väl på den förhandlare Du lämnar in den till eller möjligen KGK men för att garantin skall gälla så skall ju service göras enligt intervaller (timmar) ELLER minst en gång per säsong. Står väl tydligt vill jag minnas. Så timmässigt s har den ju inte gått för långt men p ga uteblivna årsservice 2009 och ev 2010 så kan Du få problem!

Hade Du upplyst köparen om att garantin ev inte längre gäller?

Vad gäller vibrationerna så kunde det ju varit propellern men Ni säger att den går ojämnt? Gjorde Du vinterkonservering av bränslesystemet någon gång! Hur är det med bränslefilter. Hur ser det ut i tanken osv osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej har inte äns tänkte på garantin när den knappt var inkörd
finns det försäkring som täcker sånt?

eller den vibrerar mer än vad den går ojämt kanske
det ör propullspropp som är monterad nu vet jag inte om han har lekt med bladen
den kanske t.o.m ändra själv efter som han sa att den börja plötsligt att vibrera
han fick tändstiften jag köpte förra året så han skulle testa byta
kanske ska påminna honom att byta växelhusolja oxå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Nej jag tror inte någon försäkring täcker det som en misskött garanti skulle ha gjort! Finns orginalpropellern kvar och är oskadad? Prova först med att byta propeller, det är ju en enkel operation och man felsöker alltid från det enklaste alternativet först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla först att alla tändhattar är intryckta och sitter fast över tändstiften. På min DF140 lossnade tändhatt nr 4 ett par gånger i somras med ojämn gång som följd. Förmodligen beroende på att jag vid förra höstservicen dragit ut tändhatten snett så att fjäderkransen bändes ut. Efter att ha tajtat till fjäderkransen med skruvmejsel löste sig det (enkla) problemet. 

Håller tummarna för att det är något så enkelt i alla fall... wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det va propullsbladen en bit på insidan som man justerar med hade gått av så den hade vridit sig mer än andra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har efterlyst ev. erfarenheter beträffande vibrationer på Suzuki. I mitt fall en 175 hk 2009. När jag nu hör att du efterfrågar samma sak visserligen på en mindre motor så blir jag mer betänksam. Vi förutsätter att propellern är oskadad och att övrig installation  är som den skall, då måste felet ligga i motorn antar jag! Det verkar vara ett känslig fråga att ta upp eller också är vi så få med liknande problem. Hur har din motor varit före du blev ägare? Min motor har visat samma tecken på vibration från första stund, och värst mellan 3800 och 4500 r/m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS problem är ju löst, se ovan. Har själv en DF60 och är supernöjd med den. Har inga problem med vibrationer, kör dock fortfarande med orginalpropeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...