Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
havetsstorm

kamaxel

Rekommendera Poster

Gäst Guest

Instämplad i ena ena änden. Bakre om jag inte minns fel. Det finns dock massor av piratkammar och på dessa är det nog si och så med märkningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orginalkamaxlana har märkningen ofta i bakändan, men nyare orginalkamaxlar har den även i framändan. Jag har 5st. C kamaxlar och 2st A kammar, som alla har märkningen i bakändan, dock var en C kam märkt 2 och i bakändan, men den var från en AQ115B -76. Sen köpte jag en K kam, av årsmodell runt 1976, som hade märkningen i framändan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok....då klarnar det lite, för på min står de just en 2:a på bakänden och de va då jag skruva på men och fatta ingenting.....det är alltså förmodligen en dummärkt c-kam jag har...... Tack för denna info......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaaaa... när jag ändå håller på och undrar så kan jag ju fråga hur höga nockarna ska vara på en c-kam? Eller hur vet man om den är slut/dålig? Har rivit isär halva motorn och vill total renovera men inget overkill tex lyftarna är helt plana under...slitna lyftare borde bli konkava på undersidan tycker jag, eller? Cylinder loppen är släta som en barnrumpa finns inte en repa.....behövs de honas om och dit med nya ringar? Vev och staklager ej kollade men känns inget som helst glapp...byta eller ej? Nu tänker ni att jag e ju dum i huvet som ska renovera en helt ok motor.....men de börja med att den va så rostig, kladdig,grisig,geggig och allmänt äcklig att se på så jag skulle bara riva ur den och byta alla packningar och måla upp den lite men va fan.....den va ju ändå ur och låg där så jag slet isär den för en inspektion och nu står jag här och vet inte vad jag ska byta eller ej.... Motorn drog under hela sommaren ca: 1 liter ojla typ, och jag åkte så mycket vädret tillät......min gissning är därför att kolvringarna pallar några år till, vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du byta kolvringar ska du alltid slipa cyllarna innan bytet, annars finns det risk för läckage mellan kolv o vägg. Kammen borde man kunna se slit-spår på om den e släten eller inte. Ta ett kompprov så ser du om du behöver byta ringar/kolvar eller inte. :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njjjaäääe......om jag beslutar mej för att byta ringar så honar jag nartuligtvis cylindrarna oxå......ringarna kan tex gå av pga eventuell vändkant..... Kompprov verkar jätte jobbigt för då måste jag montera ihop hela motorn igen...ny toppackning osv, massa jobb och dessutom om jag finner att det är dåligt komp nånstans så vet jag ju inte om det beror på slitna ringar eller otäta ventiler...... FUNDERING.....skulle de vara möjligt att lägga en slät plåt med gummiduk som packning direkt på blocket och koppla en vakummätare till den och sedan dra runt motorn och mäta sug ist för tryck? Trolig nackdel: motorn är kall och tätar därför dåligt... Fördel: man skulle om de hela funka som jag vill få reda på just om det är kolvringarna eller ventilerna som spökar... Även om sugresultaten är missvisande i exakthet så borde man få fram så pass mycket att man ser om det är snarlika resultat på alla cylindrar ?¿ inbillar mej att inte ALLA blir jätte slut samtidigt utan att det är en eller 2 cylindrar som tappar komp först...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...