Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Gorfus

Varmvattenberedare - cirkulation i motorn - Vinter

Rekommendera Poster

Jag har en isotemp slim 20L. Vattnet är kopplat till min motor (Nanni 3.75 HE). Hu funkar uppvärminingen? Går vattnet från beredaren genom motorn för att värmas upp?

Vad ska jag tänka på inför vintern? Koppla loss alla slangar till motorn och låta vattnet rinna ut så att det inte spränger i motorn? Hur vet jag att det inte finna kvar vatten i systemet i motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeslingan i beredaren bör rimligen vara kopplad till sötvatten systemet i motorn. i detta system ska du ha glykolblandat vatten året om.

Kontrolera fryspunkten på samma sätt som i bilen.

Däremot är de viktigt att du tömmer beredaren på färskvatten, att lossa en lägt belägen slang och suga ur systemet med en våtsug fungerar bra (öppna kranarna när du suger!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår bara inte hur vattnet i beredaren värms upp, om det går en slinga med varmt glykolblandning som på något sätt värmer upp vattnet som ska värmas i beredaren eller om det är färskvattnet som går igenom motorn och sean tillbaks till beredaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glykolblandat vatten går från motorn i en slinga genom beredaren.

Tappa ur färskvattnet i beredaren genom att öppna en luftskruv och sen finns ett litet handtag vid kallvattenintaget som du öppnar, så rinner vattnet ur. OM du öppnar en varmvatten kran så rinner det fortare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en slinga med glykolblandat kylarvatten som går genom VV-beredaren för att värma det omgivande tappvarmvattnet i beredaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...