Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Rolle85

Axeltapp som gett upp - Laxå Trailer

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en obromsad Laxå trailer maxlast 600kg. Nu har axeltapparna börjat svikta och jag har plockat bort dem. Problemet är nu att jag tror mig ha hittat de ersättande tapparna på jula, se länk:
http://www.jula.se/axeltapp-opel-750-kg-126385

Men problemet är att på mina gamla tappar så skruvar jag fast dem även på den avlånga axeln genom trailerbalken, se bilden nedan, där ser ni skruven längst ner på axeln. Men som ni också ser så finns ingen sådan gängning på den axeltappen som jag fann på jula. Finns det jag söker tro?

post-10013272-1394236529,2079_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fästhålen får du borra själv.

Kunde du inte bytt lager bara på dina gamla axeltappar?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borra själv säger du, låter avancerat. Hur ska man göra så att det blir gängat i axeln då?

Byta lager hade kanske gått men hur gör man det? Kan du beskriva hur man gör det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde motsvarande jobb på grannens vagn som en gentjänst då jag brukade låna den.

Jag gjorde nya hål och bultade fast axeltapparna med genomgående bult under det fyrkantiga axelröret. Vagnen blev några cm högre men funkar bra ändå. Granne brukade köra ned naven i vattnet så att bara byta lager var inget alternativ.  Allt var bara rost .Låterman bli att dränka naven och ger lagren lite nytt fett vart tredje år så håller lagren i 50 år skulle jag tro.

Senast ändrad av guestsson | 10 oktober 2010 | 19:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jo min tapp är fäst på samma sätt fast den tidigare ägaren har dragit skruven ovanifrån och neråt istället.

Men vad behöver jag för att borra upp ett nytt hål i tappen. Ett stycke metallborr tänker jag men vad för verktyg behöver jag för att gänga tappen? Var köper man gängverktyget? 

Senast ändrad av Rolle85 | 10 oktober 2010 | 20:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabbstålsborr. Finns säkert på Jula. Det var en fem år sedan jag gjorde detta så exakt hur jag bar mig åt minns inte. Men på landet så har jag bara borrmaskin och borr så det bör inte vara så svårt. Sannolikt borrade jag från två håll uppifrån och nedifrån.

Två tips. Börja med en klen borr, 4 mm kan var lagom, därefter den grövre.

Det finns koniska borrar som egentligen är till för att rymma hål i plåt. En sådan kan ev. underlätta.

Jag f'äste tapparna under röret med bult som var genomgående,Rakt genom röret, genom axeltappen ca 15 cm långa, mutter och bricka, behövs inte gänga. M12 eller M10 minns inte vilket. Mät hålen i tappen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu gav du mig en bra ide! Jag borrar rakt igenom tappen och därefter borrar jag mig rakt igenom balken med och drar skruven rakt igenom och sätter en mutter på den istället så slipper jag gänga den.
Tack för iden, helt perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade bilden och nu tror jag att jag förstår varför du inte förstår mig.

Grannen hade köpt axeltapparna på någon släpvagnsfirma. De såg i princip ut som Julas, men hade en planfräst yta och två hål 10 eller 12 mm.

Att borra igenom tapparna med bara en handhållen maskin tror jag blir knepigt, då hålen måste vara parallela eller nära paralella. Jag skulle nog inte ge mig på detta utan pelarborr och skruvstycke. Jag skulle nog också gärna vilja ha en plan yta mot axelröret men det går nog utan också.

Julas verkar vara gjorda för att svetsas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag ringde till importören av Laxå trailer och de sa att det inte passade med Julas axeltappar, möjligtvis att de skulle gå om man svetsade dit dem men någon svets har jag inte tillgång till. Jag fick då kontakt med en återförsäljare i Göteborg som säljer specifika Laxå trailer tappar, dock skulle han ha 900kr/st för dessa vilket är lite surt men det verkar inte bättre än att jag får åka en dag i veckan och köpa denna istället men då vet jag ju iaf att de passar.

tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tycker du att det låter avancerat att borra själv tror jag inte att jag ska ödsla tid att ge dig tips på hur man byter lager.

Men axeltapparna är ju lösa så ta med dom till en mekanisk verkstad och be dom byta lager åt dig. Ca. en timmas jobb för någon med lite vana.

Navcentrum och axeltapp rostar inte upp i första taget, även om man kör ner i havet, blir som nytt med nya lager.

Såg att du bodde i västra götaland kanske nära mig? I så fall kan jag byta lagren åt dig,

Kalle

Kalle

Senast ändrad av Pentax | 11 oktober 2010 | 20:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalle,

Ja en lagerservice hade säkert gjort susen. Just nu ser det ut som jag ska köpa helt nya kompletta axeltappar men de var ganska dyra jämfört med tex Biltemas eller Julas standardtappar kostar. Jag bor i Göteborg, var bor du? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har fler tips på återförsäljare i Göteborgs trakten som säljer original reservdelar till Laxå trailers?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej åter efter några dagars älgjakt.

Bor i Småland så det är lite långt, läste en annan tråd om trailerlager, är dessa priser rätt vilket jag inte betvivlar, så ligger trailerhandlarna och balanserar på gränsen till ocker.

Jag ser inga svårigheter att bearbeta om Julas axeltappar så att dom passar på din trailer eller på vilken annan som helst.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...