Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Aquador

Aquador 32

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en Aquador 32, är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter angående denna båt? Vilken motor bör båten ha? Är den svårmanövererad utan häckpropeller? Vad kan vara rätt pris för en båt som är 06-07? Alla andra synpunkter tages tacksamt emot, både positiva och negativa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det är svårt att hitta någon som äger en 32C på detta forum. Om du tittar under Medlemmars båtar så finns ingen. Har inte sett den diskuteras tidigare, tror inte att Aquador har sålt så många...

Motor -- jag skulle vilja ha en 32C med D6-370, en diesel som går väldigt tyst och effektivt. 25 knop räcker bra de sträckor vi brukar åka. Dyrare service med dubbla motorer, tyngre båt som drar mer.

Pris -- tittade lite på Blocket och de som ligger ute verkar vara äldre än den årsmodell du vill ha och kosta från 1500 tkr och lite uppåt. Tittar man på nypris verkar det absolut rimligt att betala 600 tkr extra för att få 32C eller 33HT istället för en ny 26HT (den storlek vi har). Men för äldre båtar borde väl skillnaden i kronor minska (prisskillnaden i % borde vara hyfsat konstant) och det verkar den inte göra. När man kan få en begagnad 26HT för ungefär 800 tkr så verkar det drygt att betala det dubbla för en lika gammal 32C... Och egenligen inte få någon extra funktion förutom en större balkong bak och slippa kapell... Eller?

Det jag tycker är viktigt att tänka på för att förstå priserna är att nya båtar oftast köps av nyrika i Stockholm eller Göteborg, folk med miljoner som bränner i fickan... När de sedan vill sälja efter 2-3 år, så är begagnatmarknaden helt annorlunda. Där jämför man pris med andra båtmodeller av samma storlek och funktion. Aquador har höjt priserna rejält de senaste åren, medan dollarn står ganska lågt = pruta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Har heller inga erfarneheter av denna båt men kör lillesystern 25C som vi är mycket nöjda med och duger perfekt för 2 pers.

Jag tror att 370hk passar bäst. Det finns en motor på 315hk men den tror jag upplevs som seg. Båten väger ju ändå 5 ton. Starkare motor ökar inte farten nämnvärt utan höjer bara bränslekostanderna. Häckpropeller är att rekommendera och tror är standard på senare modellerna.

Det jag kan tycka om båten när jag tittat på den på mässorna är att inredningen är lite mörk och sidodörrarna låga. Båten är annars perfekt lämpad för 4 personer. Dinetten går även att bädda för 2Eftersom det är kabin slipper du hålla på med kapell vilket jag tycker är ett stor plus. WA gör att det är mycket lätt att lägga till och vistas på båten. 32C modellen har även ett akterbord med soffa.

Pris på en 32C 06-07 får du nog räkna med runt 2 milj skellu jag tro men kolla även runt på andra ställen, t ex Finland.

Hör av dig om du har ngåra mer frågor.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att det dykt upp en årsmodell 1999 med 315 hk för 990 tkr på Blocket -- men så liten motor behöver inte vara ett problem, bara man har rätt propeller (toppfarten blir så klart lite lägre). Misstänker att denna 32C är tillverkad på Irland (syns i så fall på att skrovnumret inte börjar med FI), vilket brukar påstås vara en nackdel.

Men att betala det dubbla = runt 2 milj (som Magnus föreslår) för att få en begagnad 3-4 år gammal 32C verkar... Att be om att förlora pengar? Fakta är vad jag förstått att priserna på begagnade miljonbåtar har fortsatt att falla efter toppen 2007. Det finns helt enkelt fler stora båtar till salu än det finns köpare.

Och ett alternativ är väl i så fall att köpa den äldre båten för (max) 990 tkr och be ett varv att under vintern fixa till den så att dem passar perfekt -- häckpropeller, ny alcantara-klädsel, nymålat blått skrov, el-ankare där bak, största GPSn, osv. Du skulle till och med kunna byta till största motorn på 440 hk -- summan blir ändå inte 2 miljoner kronor...

Beror förstås på hur länge du planerar att behålla båten? Men säg att planen är att ha båten i 5 år. När det i så fall år 2015 är dags att sälja båten, så tror jag inte det spelar så stor roll om den är årsmodell 1999 eller 2006. Den är ändå rejält begagnad.

Häckpropeller -- Beror förstås på hur trånga hamnar du planerar att navigera i... Men så länge båten har bogpropeller ska du med lite träning kunna klara de flesta situationer ändå (ett bra ställe att träna är en stängd sjömack = vadderad brygga och inga andra båtar). Plus att en häckpropeller är mycket lättare att eftermontera än en bogpropp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...