gordonblue 0 Postad 9 Oktober , 2010 Hejsan! jag har en gammal wallas 2000 brännare som inte vill tända, har bytt servicesats i den. bränslepumpen tickar på ganska långsamt när jag sätter på heat. Dock kommer det inte fram nåt fotogen och när jag känner på slangen så är det inte något tryck..kan pumpen ha gett sig? Tycker som sagt att pumpen går ganska långsamt när den är igång. Tacksam för svar mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 10 Oktober , 2010 att en wallas inte suger bränsle är ett vanligt fel men ofta lätt att åtgärda. Jag gissar du har tanken placerad lägre än värmaren. Prova att ta loss t tanken och höj den så att den hamnar ovanför värmaren. Vänd på den så att bränslet rinner genom slagnen ner i värmaren. Då brukar den starta. När den startar så sätter du tillbaka tanken på sin vanliga plats och då kommer den att suga som den ska. Senast ändrad av Marrexxx | 10 oktober 2010 | 22:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 10 Oktober , 2010 funkar detta tips är det anringen membranet i pumpen som gåttsönder eller så sluter inte kulorna som utgör backventil tätt. Lätt att plockaisär och kolla.(dock ganska lätt att tappa de små kulorna så sitt inte på bryggan och skruva, tag med pumpen hem!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gordonblue 0 Postad 11 Oktober , 2010 Tack för svaret, vet du vart man kan få tag på membranet till pumpen? Membranet är det den vita ringen med nät som sitter i ena öppningen? När jag tog bort bränsleslangarna från pumpen och kände med fingrarna så var det inte något tryck alls...funderar annars om det kan vara nåt med själva motorn, tycker den snurar väldigt sakta, man kan undra om det byggs upp något tryck då....ska fortsätta felsöka... Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gordonblue 0 Postad 12 Oktober , 2010 Hej! Det stämmer bra att tanken är under värmaren, skall testa att ha bränslet ovanför värmaren och se då om pumpen kommer igång....återkommer om det löser sig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 12 Oktober , 2010 Membranet är en fyrkantig gummi platta med en axel fäst mitt på. För att kolla den måste du klyva pumpen (fyra skruvar, en i vart hörn har jag för mig) det du ser i öppningen på pumpen är säkerligen ett filter. Nya delar köper du lättast hos värmedoktorn han kan dessutom allt om wallas. Testa att blåsa i sugslangen, du ska kunna blåsa men inte suga om backventilerna är ok. (japp det smakar illa) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 13 Oktober , 2010 Har också en Wallasvärmare som jag dumt nog i stort sett aldrig använder. Brukar köra den c:a en kvart per säsong för att den inte skall fastna - men denna gång jag skulle köra den startar inte värmen. Pumpen låter för jävligt med ett högt kirrande/skärande ljud. Även min tank ligger lägre än pumpen. Skall därför försöka med tipset att lyfta upp tanken en stund, men oroar mig för oljudet i pumpen. Är det helt enkelt för att den går torr? Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 13 Oktober , 2010 låter som om lagerbussningarna i pumpmotorn som är problemet. Lägg en droppe tunn olja där axeln ändarna går ut ur motorn. Mäjligen går den bättre om den får gå en stund och slita bort oxid som har bildats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 13 Oktober , 2010 Toppen - skall testa i morgon. Tack Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gordonblue 0 Postad 16 Oktober , 2010 Hejsan! Detta tips att hålla tanken ovanför wallas värmaren funkade utmärkt för mig. Nu kom pumpen igång och pumpade in fotogen i värmen varpå den tände. Mege tack för tipset. Vad jag däremot upptäckte vid pumpen var att det läckte bränsle vid membranet. Gummipackningen har väl torkat med åren, byter jag den så är värmaren som ny. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser