Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Jonte_J

Hur får jag båten att plana lättast?

Rekommendera Poster

Tjo

Har en kortriggad båt med en långriggad snurra. 20 HP Johnson SeaHorse. Jag får upp båten min i plan, men tar tid och då är jag ensam i båten. Jag har den inställd så att snurran ligger så nära båten som möjligt, det finns 4 olika hål att ha sprinten i (kanske bara 3?). Någon som vet om det ev går bättre att få upp båten i plan ifall jag sätter den i nåt av hålen som är längre från båten?

Anledningen till att jag frågar, och inte bara testar, är för att jag titta som snabbast på det idag och det ser ut att kunna va liiite utav ett projekt att flytta sprinten. Så jag gör det helst inte i onödan för att se att det inte hjälper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det tar längre tid om motorn vinklas ut från båten.

När du ger gas så reser sig fören en aning för att därefter sjunka igen vid planing. Har du motorn längre ut kommer fören att resa sig ännu mer, dvs. kräva mer kraft att skjuta iväg båten.

Hittar du ingen kortriggad motor så rekommenderar jag dig att bygga på akterspegeln.

Nästa fråga är ju om 20 HK räcker för den båten du har? Vad är max rekommenderad motorstyrka?

Att flytta sprinten för att testa borde vara ett enkelt jobb om den inte rostat fast

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, 20 HP är lite i underkant tror jag, det är egentliten en templösning tills nästa säsong. Hade en 55 hp Yamaha där tidigare, men då var det oxå en HardTop på båten, som nu är borta. Jurmo Lux heter båtmodellen. Klurat lite på att bygga upp aktern lite, men hjälper det? Isf, hjälper det mycket?

Rostig jo, därav lite utav ett projekt, samt att jag måste låna trailer för att få upp båten. Kanske går att pula om sprinten med båten i sjön, men inte så sugen :P

Men det är alltså så nära båten som möjligt snurran ska ligga. Isf återstår bra projektet att bygga upp aktern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...