Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
anilson

Elproblem VP AQ271

Rekommendera Poster

Jag får inte ihop det här:
Den startar inte, händer inget, förutom att relät i instrumentpanelen klickar.
Har full kräm i batteriet, startmotorn är nyrenoverad, säkringarna är hela, jag har stöm fram till relät innan startmotorn men sen tar det f-n slut.
Känns skumt att det skulle vara tändningslåset, då borde inte relät i paneln klicka.

Är det jordfel? eller finns det någon mer felkälla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt reläna till nya, och flyttat runt för att testa och de fungerar bara i panelen, övrigt är det tyst som i graven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur ditt elsystem ser ut o om det är nytt med elektronik eller gammalt . Men om det är äldre så är det nog enklast att jobba sej bakåt. Om du provar med att lägga en plusskabel på solenoidens pluss på startmotorn den lilla kabeln o se om den drar runt, gör den inte det så är det startmotorn knappast troligt eftersom den är renoverad eller så är det dålig kontakt från batteriet eller jord. Drar den runt så koppla plusskabeln på reläet o se om något händer,om inte så har du dålig kontakt eller kabelbrott på kabeln till solenoiden. om den drar runt så har du bara tändlåset kvar. Hoppas att det löser sej. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså direkt från batteriet? med typ en startkabel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du full kräm även under belstning dvs när någon vrider på nyckeln?

 

Hade en AQ231A med samma symtom och det visade sej att vid obelastadt batt så hade jag 12,7 V men vid startförsök så sjönk det till 10 V och då blev resultatet tji start!

Laddade batt och trodde det räckte men icke då

Det räckte ej med dessa 10 V

Köpte nytt batteri och allt funkade återigen.

 

Har du tur så är det samma enkla fel för dej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker med en 2,5 kvadrat kabel,har du ström från batteriet till startmotorn kan du ta ström därifrån eller direkt från batteriet. Det är den minsta kabeln bredvid den grova från batteriet på startmotorn. Sen som föregående skrev,har du syraprovat batteriet så att du har full kräm i alla celler i batteriet?. Mille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, kräm har jag, trodde först att det var batteriet men sen laddade jag upp de jag hade och köpte ett nytt så nu har jag tre fullladdade i båten :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplade den direkt från batteriet och då går den som smort, likadant om jag kopplar mellan stora sockeln och den lilla på startmotorn, så nu känns det som en dålig kabel på vägen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då fungerar det så långt, kolla så du har ström till releät o sen kopplar du in dej med en plusskabel på det slutande stiftet så att releät drar o strömmen går vidare till startmotorn.Startar den så är det tändlåset om inte så är det kabeln. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än mer konfunderad, har f-n mätt allt, tror jag, har ström mellan alla ställen, testat med ett nytt tändningslås funkar inte heller.

Jag kan tjuvkoppla den och sen går den hur bra som helst, känns bara lite fånigt.

BTW, det sitter ett motstånd efter generatorn, kan man kolla om det är helt? Hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas någon här på forumet som vet hur man kan mäta motstånd men tycker man borde kunna ringa det, är det trasigt så låter det inget, men är det kopplat till kabeln till solenoiden? Ska leta lite o se om det går att hitta ett elschema här någonstans så är det lite lättare att se hur allt är kopplat. Mille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som kabeln mellan startreläet och reläet i instrumentpanelen.

Försök följa kabeln och se om du ser ett avbrott nånstans. Eller om isoleringen gnagts av i nåt trångt hörn så den kortsluter till jord.  Kopparn kan också gå av inne i kabeln utan att det syns utanpå, men känns på att den vickar som en knäled om du förstår.

I värsta fall; dra en ny kabel!  Ibland kan man få ge upp felsökning. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt de senaste rönen, dvs svärfar, så borde det vara något instrument som f-ckar upp det.

Ska pröva att dra en ny kabel direkt från tändningslåset till start relät och se om det fungerar.

Så sjukt irriterande när jag kan bygla startmotorn och få igång den men inte lyckas hitta felet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...