Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
Dyingdandy

Yamaha 55 A(E) trög att få i växlarna

Rekommendera Poster

Detta är en gammal -70 talare som jag tänkte kolla över under vintern. Ett problem som jag märkte i sommras var att växlarna var tröga att få i. Vet inte om jag ska byta reglage, eller om det är nåt fel på motorn. De funkar bra när de väl ligger i, men man får rycka ordentligt i spaken för att få i respektive ur växlarna. Växelstången ska vara ny. Dessutom gick det inte att backa utan att motorn lyfte. Ska väl också vara nåt med växeln. Den ska väl låsas när backen läggs i ?

Vi får se vad vintern ger.

Tack på förhand.

//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inte mycket som kan kärva på själva motorn. Lossa kabeln vid motorn och prova så vet du.

Du skall inte försöka att få i backväxeln utan att motorn är igång. 

Växelstången vrids på denna motor, (vissa andra har en vertikal rörelse). Det sitter en kamskiva längst ned runt växelstången. Kammen trycker på den stång som med en hake låser då backväxeln läggs i. Min var låst även vid neutral och frikopplade endast men framväxel i. Låsstången är delad så att längden kan justeras. Du ser delningen utan att ta bort växelhuset. Kolla också att returfjädern vid haken finns kvar. Den försvann på min motor och fick ersättas.

Om felet (kärvningen) sitter i motorn så kolla kamskivan. Den är av plast, men plåtskod på den yta mot vilken låsstången löper

Om du skall ta bort växelhuset så är det bara att lossa de fyra bultarna vill jag minnas en under trimfenan och sedan dra ned huset med milt våld. Lägg i framväxeln innan du demonterar och håll koll på hur kammen som styr låsningen sitter på splinsen inna du tar bort den.   



Senast ändrad av guestsson | 09 oktober 2010 | 07:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla backspärrhakarna att dessa går lätt o vrida på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit så långt att jag kopplat bort reglagen från båten. Provade att för hand trycka och dra i växelföraren, med lite ruckande på svänghjulet. Den verkar gå trögt, men inte så farligt. Det som var värst var när man skulle gå från växel till neutral. Då fick man rycka till för att få i neutral. Sk kolla era råd i helgen. Finns det någon som har en sprängskiss över det hela? //

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...