Andreas_J 0 Postad 8 Oktober , 2010 Nu är det kris! Var ute på en liten tur med båten idag. På väg hem tappade motorn varv. Och när jag kom in i marinan så började larmet att yla. Jag har aldrig haft problem med motorn förr så detta kan jag inget om. Läste manualen och där står det att det kan vara oljetrycket eller överhettning jag vet att kylvattnet sprutade normalt. Larmet ylar så fort tänningen slås på. Vad tror ni det kan vara? Ska ner imorn och kolla oljan, om den är låg vad ska jag använda för olja? vanlig motorolja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 8 Oktober , 2010 Du skriver inget om ålder på motorn....har du inte instrument kopplade till motorn som kan ge vägledning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 8 Oktober , 2010 Vi hade en ny suzuki 115hk 4takt och den började också pipa och gå ner i varvtal men detta visade sig vara att motorn känner av hur många timmar den körts och säger då till att den ska in för sin första service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Langemanen 0 Postad 8 Oktober , 2010 Jag har en Yamaha F150 som larmade när jag skulle starta den, jag vart då mycket orolig men kom sedan på att jag inte satt dit dödmans grep detta borde inte vara fallet med din då den gick ner i varv men ett litet litet tips på ett enkelt fel. //Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 9 Oktober , 2010 Som tidigare sagts borde larmet åtfäljas av en varningslampa. Du har lampa för både temp o oljetryck om du har orginalinstrumenten. Du ska 10W-30 eller 10W-40 olja, helst FCW klassad olja avsedd för 4 takts utombordare men vanlig motorolja går oxå bra, lägst API SJ, macken har koll. Har du en nyare motor har du även övervakning av vatten i bränslefiltret, har för mej motorn tjuter på det oxå, så det kan va värt o kolla men för det ska den inte gå ner i varv.. Om du har kylning o oljetryck så är det nog nån givare som knasar. Att det tjuter såfort du slår på tändningen tyder på det. Skulle kolla termoswitchen, tror den sluter när den larmar. Prova att ta bort nån sladd från den o se om larmet slutar tjuta. På min F150 är sladdarnas färger rosa o svart och termoswitchen sitter på termostathuset, högt upp på sidan av power headet på avgaskåpan. F115 är ju snarlik så den sitter nog på ungefär samma ställe.. Senast ändrad av jarb | 09 oktober 2010 | 03:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas_J 0 Postad 10 Oktober , 2010 Tack för bra svar. Var ner till båten igår och provade och kollade instrument mm. Kom fram till att oljenivån var bra och kyllarvattnet sprutar normalt. Dock ylar larmet så fort tänningen slås på. Men det slutar när jag lägger i växeln. Vad kan detta bero på? Tog även en liten provtur och motorn presterar som vanligt inget fel, varken på fart eller varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Oktober , 2010 Då kan det vara växelbrytaren som felar.motorn bör kopplas upp för att kolla felkod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 10 Oktober , 2010 Har du en nyare motor med Command Link instrument kan du få fram aktuella felkoder genom att hålla mode-knappen inne i 10 sek. Finns fler koder duttar du bara på mode-knappen så kommer nästa siffra. Håll inne mode-knappen en sek för att återgå till normalläge. Felkoderna finner du i denna tråden. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=362768&highlight=f150 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas_J 0 Postad 10 Oktober , 2010 Kanon! Hade ingen aning om den funktionen på instrumenten. Ska kolla upp det imorn. Tack för alla svar och synpunkter så långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser