Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Gäst moderator

Båttidningar. Förslag, förbättringar och önskemål

Rekommendera Poster

Gäst moderator

Hej!

Efter att ha läst tråden Båttidning (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=372227) så har jag varit i kontakt med chefredaktörerna för Vi Båtägare, Segling och Båtnytt. Det var givetvis intresserade av vad användarna på nordens största marinportal Maringuiden ville se mer utav och har för tankar om innehållet i ovannämnda tidningar.

 

Har du förslag så kommentera gärna!

 

MVH Moderator



Senast ändrad av moderator | 09 oktober 2010 | 11:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se att båttidningarna skriver mer om hur man fixar diverse saker i båten tex el-systemet, felsöker VHF, vårrustning och olika kluriga lösningar etc. När det handlar om produkt-tester vill jag se de som inte handlar om de största och dyraste båtarna utan mer om begagnade båtar eftersom alla båtar så småningom kommer ut på marknaden som begagnade. Typfel vid vissa konstruktioner och materialval etc. Intervjuer med ägare av olika båtar som (stolta) visar vad de gjort för förbättringar och smarta lösningar på sin båt. Även ny teknik i motorer tex är intressant att läsa om.

Även produkttester på underhållsprodukter är intressant. Jag tycker att nya produkter ofta får ett alldeles översvallande mottagande i tidningarna utan att det finns så mycket opartiska tester bakom.

Likaså får produkter från det egna landet överlag mer positiva omdömen än de från andra länder vilket är ganska tröttsamt att läsa även om det är på samma sätt i alla länder och man ser samma sak även i biltidningar.

Jag tycker också att annonser på begagnade båtar och tillbehör är intressant läsning men där tror jag tidningarna har för stor konkurrens från Blocket mfl. 

Jag har varit varvet runt som prenumerant på de svenska båttidningarna men ledsnat på dem alla pga återupprepning av artiklar och den osakliga journalistiken. Kanske kan någon tidning utmärka sig med en ny profil med ovanstående som fokus och därmed locka mig som prenumerant igen?

Ett annat sätt att förbättra produkter är ju att skicka ut frågeformulär till fd prenumeranter. Ett amerikanskt företag gjorde sig världsberömda för sina kundundersökningar för att de skickade med en 5-dollarsedel i kuvertet med enkäten. De fick (och får) också den absolut största svarsfrekvensen på sina undersökningar som de sen säljer dyrt till de undersökta företagen. Här får ni ett bidrag alldeles gratis wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis, lite felsökningar, hur man lägger upp ett elsystem, hur man gör si och hur man gör så. lite praktiskta knep och knåp och även som du sa lite mer repotage om Nauticat-ägaren som gjorde si eller Ryds-ägaren som gjorde så för att förbättra sin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flsta av båttidningarna som ligger under LRF Media är trevlig läsning under vintern. Det jag däremot stör mig på är så fort någon av tidningarna tar upp ämnet vattenskoter åkning eller tester så är det enormt mycket fakta fel i texterna plus att vissa artiklar kan man undra om inte det är leverantören av ett visst märke som betalat en viss peng för innehållet för det känns knappast som om testen är gjord av en oberoende testpilot pga rädslan att förlora reklam intäkter till tidningen.

Testerna är ofta gjord av en person som normalt inte ens åker vattenskoter. Då är det ju helt klart att allt som han/hon sätter sig på går utav bara den och av ren fartblindhet så missas en hel massa bra eller dåliga egenskaper om själva maskinen.

Ta istället in en tävlingsförare och låt denne göra testen då vi helt enkelt kan pressa maskinerna lite längre utan att vara rädda för den. Gör mer som Teknikensvärld gör låt folk som kan köra maskinerna göra testerna åt er. Det finns ett antal olika vattenskoter klubbar som har mycket bra förare som mer än gärna hjälper till att testa nyheter åt tidningara förmodligen helt grattis eller mot att klubben nämns i texten så att fler hittar till deras klubb.

Att få tag på någon klubb gör man lättast genom SVERA Svenska racerbåts förbundet eller genom G.

Jag har full förståelse att det kanske blir fel vid tester men genom att använda personer som kör 1000-2000Nm per säsong så blir det lättare att det blir rätt.

/Robban



Senast ändrad av Bittan | 11 oktober 2010 | 19:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båttidningarna utan undantag är 100% köpta av annonserande företag. Inga båttidningar skriver ett ord om dåliga båtprodukter, dåliga leverantörsföretag, och att konsumenter som fått felaktiga produkter bemöts med advokater i stället för rättelser.

De få trevare som någon udda tidning nån gång publicerar leder oftast till att den aktuelle levernatören hotar tidningen med rättegång och man drar in all annonsering. 

Resultatet är att båttidningarnas innehåll blir värre än rena säljbrochyrer - i dem VET MAN att innehållet är partiskt.

Frågan är hur länge  båttidningsköparna låter sig luras så grovt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller till minst 100% med Seawolf i den här frågan, det är alldeles för lite kritik emot produkter som inte håller måttet fullt ut - både tillbehör och hela båtar - från båttidningarna. Det blir bara glättiga propagandablad man läser när det testas nytt.

Saknar också de fina artiklarna som Bengt Jönstedt skrev i Segling, framför allt testerna av 70-talsbåtarna. Den serien är värd att fortsätta med, det finns ju en och annan serieproducerad båt kvar att testa. Bra för den som vill hitta en billig förstabåt eller vill byta upp sig - alla har ju inte råd eller lust att hosta upp en mille för en båt.

Tuffa gästhamnstester vore fint också, inte bara en upprapning på antal platser och hur många meter det är till matbutiken. Sådana tester ska ske under cover. Vore kul om det delades ut ett pris liknande restaurangernas skitiga disktrasan samt även toppomnämnaden och fint diplom till de bästa gästhamnarna också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant nu är den inte klistrad längre högst upp pga detta blev en missnöjes tråd om båttidningarna så då släppte de ner den så att den sakta men säkert försvinner ner i forumet och glöms bort.surprise



Senast ändrad av Bittan | 14 oktober 2010 | 00:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Nej så är icke fallet. Det är bra med konstruktiv kritik, tråden avklistrades av andra skäl.

 

MVH Moderator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Klistret torkade väl och tråden ramlade ned själv? Same shit but different!

Kontentan är likväl att annonsörerna bestämmer över tidningarna och artiklarna däri.

Alltid pengarna som styr, intet nytt under solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag prenumererar på Yatchin Mountly - en Engelsk tidning som jag tycker är perfekt.

Förutom allt annat har de tre saker som ingen Svensk båttidning har:

1. Learning Curve - i varje nummer tar de upp ett fall där någon råkat ut för problem till sjöss.  De får beskriva i en artikel hur de förberedde turen och hur hela händelseförloppet var. Sedan är det en artikel om hur man hade kunnat göra för att det skulle gått smidigare/bättre.

2. De tar upp resmål både i GB och ett långseglingsmål i varje nummer. Många gånger är det mål på kontinenten med hamnbeskrivningar, inseglingstips, restauranger,shopping mm. För oss skulle det tex vara beskrivning av hamnar i Baltikum, Tyskland, Holland, Finland, Danmark, Norge - eller Skottland som närmast är jämförbart. OBS! Det är inga eteriska beskrivningar om hur det doftar och hur ängarna böljar alá gamla På Kryss utan rejäla beskrivningar om hur man praktiskt tar sig dit med översegling och hamnskisser-bilder. Dessutom har de ibland resmål längre bort som i Medelhavet, Karibien.

3. Man har två båttester i varje nummer, en äldre båt och en ny. De gås igenom på ett strukturerat sätt med poängsättning och stabilitetsindex mm.

Ni som tar upp att det behövs en tidning som tar upp praktiska saker som mekning med motor, elsystem mm - har ni verkligen inte sett Praktiskt Båtägande. Den tidningen gör ju inget annat. Genom åren tror jag inte de missat ett skrymsle i båten. Har man prenumererat på den i några år kan man göra mycket själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liksom alla andra vill jag ha båttidningar som gör seriösa tester, inte klipper in pressmeddelanden från leverantörer som notiser, skriver om båtar/prylar som vanligt folk har råd med etc. Men antagligen är annonsörerna en viktigare kundgrupp än läsarna så där lär vi inte se någon förändring. 

Ett skräckexempel var ett nummer av Båtliv förra året där tidningen var fylld av redaktionella notiser om nya båttillbehör från Biltema. Jag reagerade såklart eftersom Biltema ju inte ansetts helt ok som leverantör av båtprylar, men nu var man tydligen godkänd. Förklaringen till omsvängningen var ju att Biltema i det numret skickade med en annonsbilaga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni på de nämnda tidningarna verkligen vill göra saker bättre, skulle jag vilja rekommendera en titt i Goodoldboat.

Den tidningen handlar om de båtar normala människor har, en segelbåt i glasfiber tillverkad från 60-talet fram till dags datum. Tonvikten ligger runt 30 fot, och artiklarna handlar om underhåll, reparationer, men på ett annorlunda sätt än i PB. Ofta är det båtägaren som skrivit artikeln, det finns massor med människor i USA som kan skriva om praktiska saker.

Man tipsar oxå mycket om alternativ till marin detaljer, vilka färgtyper som passar på olika platser i båten. man har oftast med en test av en äldre båt i varje nummer, liknande den tidningen Cia skrev om.

Och: den är helt tom på annonser för svindyra tillbehör och 40-fotare.

Om man söker via nätet kan man få en gratis kopia hemskickad via hemsidan.

Jag har själv prenumererat sedan första numret 1998.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag efterlyser är tidningen Badnewboat där konsumenterna kan publicera sina erfarenheter av problem med nya båtar, tillbehör, försäkringsbolag och marinor, och hur de blivit bemötta av dem.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det vara att ange de skälen, och varför de sammanföll så exakt i tiden för inlägget om att båttidningarna är köpta av annonsörerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett exempel på att detta inte stämmer är PB:s zinkanodtest som var i julinumret. Självaste Watski hade sämsta zinkanoderna, medan Biltema blev Bra köp.

Så nog skrivs det en hel del även om dåliga produkter, även när de kommer från de större drakarna....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedär! Ett helt konkret exempel som det skulle vara alldeles utomordentligt enkelt att realisera!

Låt ett antal familjer, stora och mindre, äldre och yngre, skriva en kortare text om deras upplevelse av en gästhamn. Publicera testerna på hösten/vintern och ge testarna en liten slant. Att ha två tester av samma hamn, skrivna oberoende av varandra, publicerade bredvid varandra i en tidning skulle ge en bra bild av den hamnen och artikeln kan kan lättas upp med lite bilder tagna av de olika besättningarna.

Fantastiskt vad tidningarna här kan spara pengar och ragga nya läsare via MGs medlemmars idéer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

moderator skrev: 

Nej så är icke fallet. Det är bra med konstruktiv kritik, tråden avklistrades av andra skäl. 

  

MVH Moderator 

Hur skulle det vara att ange de skälen, och varför de sammanföll så exakt i tiden för inlägget om att båttidningarna är köpta av annonsörerna?

Märkligt. Det som tog några timmar att ordna för Moderator, att ta bort klistringen, går inte att besvara på flera dar på en direkt fråga....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Det finns egentligen bara ett skäl och det är att ligger den överst så är det väldigt lätt för tex PB att få massa gratistips som egentligen ska hamna hos våra egna tidningar. Alla har möjligheten att läsa i forumet. såväl PB-anställda!

 

hoppas detta räcker som ursäkt för att jag tog bort klistringen.

Trevlig Kväll!

MVH Moderator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamensuck...

Jaja, då tar jag och plussar för Peter_K:s o Cia:s inlägg så blir det en bump uppåt devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni antar alltså i så fall att de som jobbar för PB har missat knappen Bevaka? Jag är skeptisk...

En detalj att ta tag är faktiskt annonserna. Även om inte alla erkänner det består en stor del av läsvärdet i en tidning av annonserna. Problemet med den här branschen är att (även) de företag som annonserar tycks ha fastnat i någon seg dvala. En stor del av annonserna är upprepningar nummer för nummer, inga prisuppgifter osv. De stora kedjornas annonser är pinsamt förutsägbara med sina mäss-, sjösättnings-, sommar- och upptagningskampanjer. Samma produkter reas varje gång, i stort sett samma prissänkningar osv.

Marinbranchens problem är alltså inte isolerat till tidningarna. Följden blir att vi som konsumenter överger de traditionella kanalerna. Irrelevanta tidningar ersätts av nätforum, tillbehör köps alltmer på Biltema eller från utländska webbutiker, båtar direktimporteras osv.



Senast ändrad av Flipperskeppare | 15 oktober 2010 | 20:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tagit bort klistringen för att PB inte skall få gratistips........?!?

Det var väl ändå något av ett riktigt lågvattenmärke. Dels så är nog inte bara PB:s utan även alla båttidningars redaktioner ganska frekventa läsare på de forum som finns, dels är nog de flesta kapabla att hitta även sådant som inte skrivs direkt på näsan på första raden.

Nu vet jag inte kompetensnivån hos ViB-redaktionen (jo, lite vet jag) m.fl., dvs tidningar som man får antaga är moderatorns referenser, men det är väl ändå inte schysst att tro att de inte kan använda funktionerna på ett forum som detta....

Och framförallt - artiklarna i PB skrivs till viss del av vanliga båtmänniskor. Alltså sådana som hänger på forum som detta. Inte nödvändigtvis av redaktionen eller dess anställda.

Nej, det måste finnas någon annan anledning att klistringen togs bort. Några mer troliga skäl har ju redan antytts. Och får jag också gissa kommer väl snart den här tråden att låsas eller helt raderas.....



Senast ändrad av IngemarE | 15 oktober 2010 | 20:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Det var den förklaringen jag fick när jag skulle ta bort klistringen. Någon annan anledning skall ej finnas.

 

och nej den kommer inte tas bort eller låsas!



Senast ändrad av moderator | 15 oktober 2010 | 20:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, så husse ryckte i kopplet?

Då borde ju husse uttrycka sig själv i stället. Lydde bara order är ett välkänt svar på frågor om tveksamma ingripanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolf jävlar vad du går på, tråden fick nog en lite annan vänding än vad Mg hade tänk sig men så länge de inte låser eller tar bort tråden så får de ta till sig det som skrivs och förhoppningsvis gör något åt saken.

Konsumenten går kanske att lura ett tag men tillslut så inser de flesta att de går och köper en reklam tidning för dyra pengar då den kanske igentligen skulle vara gratis. Snart är den enda läsbara tidning Kalle Anka och Bamse som man läser för ungarna där finns det inte så mycket reklam än.wink



Senast ändrad av Bittan | 15 oktober 2010 | 22:19

post-10008263-1394236531,1646_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer riktiga tester av utrustning skulle jag vilja se.

T ex letar jag efter tester på plotter med låg strömförbrukning, med en skärm på min 5 tum.

/peter

( och så blev ju tråden bumpad oxå samtidigt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera lite......

Behövs verkligen båttidningar?  blush

 

Mest reklam och den får man ändå gratis på nätet. MG är fullkletad med sånat elände helt gratis.

Båttester mm. Färgade och tveksamt om de är pålitliga.

Massa nonsensrepportage. Går de att lita på och vad har du för nytta av dem. Provkör båten före du tänker köpa den så kan du själv bilda dig en uppfattning om båten stämmer mot dina förväntningar.

Seda lite bra tipps, vilka likaväl går att hitta på nätet. Eller t.o.m. bättre. MG är ett ställe.

Vad blir kvar som är värt att betala för?

Behöver du något att tända i spisen med? Finns billigare alternativ.

De har haft sin storhetstid och dags att låta gå i graven. Goodbye.

 

Bättre investering att skicka pengarna till SSRS (om man inte redan är medlem där) Då gör pengarna lite mer nytta.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofattbart att ni blir förvånade över att båttidningar och många andra media inte tar upp vissa saker. De drivs ju i ett komersiellt syfte.

Samma med MG.

Titta bara runt där du läser detta så ser du en hel del raklam och ett gammalt talesätt är att

-Man biter aldrig den hand som föder en.

 

Angående HR båtar. Ofattbart att det finns sådanna idioter som spenrerar tusentals dagas arbete på att bygga upp ett varumärke och sedan ett par dagar på att riva ned alltihop igen.

Att amerikanskt ägda Uttern mfl. gjort detta kan man fatta då pengarna kortsiktigt styr allt men ett fint märke som HR. Totalt ofattbart.

Alla kan göra fel men man ska stå för det man gör och inte slingra sig ur.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler bilder!

Vi Båtägare verkar tro att det räcker med: En bild på förarplatsen, en bild på sittbrunnen och en uppslagsbild där båten hoppar i en våg eller svänger hårt och stänker vatten. Just de senast nämnda bilderna är helt värdelösa för de visar inte hur båten ser ut. Dessutom blir det en skarv mitt i som förstör allt.

Jag efterlyser: En bild i profil vid stillastående, en bild igång, bilder på alla utrymmen (pentry, toa, kojer, salong, fly osv) samt några detaljbilder.

 

Mer data!

Utöver priset och måtten på båten så är det intressant vad som ingår och inte, vad den kostar med olika motoralternativ, samt vad extrautrustningen kostar.  Dessutom bränsleförbrukning vid olika farter

 

En tidning värd att läsa för att hitta exempel på bra recensioner är engelska MB&Y.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...