Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gäst silviasurfarn

Någon som testat denna mekaniska ankarfällare ?

Rekommendera Poster

Gäst silviasurfarn

http://www.blocket.se/goteborg/Draggfallare__aven_for_Hummertinor__28891167.htm?ca=11&w=3

Gillar idén och priset. Ser för mig att man glider fram mot ankringsplatsen med ankaret gillrat på ankarfällaren på badbryggan, och sen får någon av ungarna fälla det på mitt kommando. Idag måste jag hela vägen ned på badbryggan och upp igen då ankaret ska i. Det är för tungt, 15kg, för att ungarna ska orka med det idag. Ett alternativ till Butler, kanske ? Frågan är bara om det där snöret man ska dra i kan fastna pga för stor friktion någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en sådan tidigare på min Flipper 700. De såldes då för 500 kr på Biltema. 

Den funkade, inget snack om saken. Man hänger ankaret på pinnen innan man ska lägga till och när man drar i snöret så åker ankaret i plurret.

Använde den dock sällan eftersom jag aldrig åkte ensam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Tack för svaret. Ska i vinter välja mellan hela paketet med ankarvinsch eller  någon ankarfällare. Eftersom jag alltid har vakna smågastar med känns Butler lite som en overkill prismässigt. Får se vad det blir. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag själv har elankarspel, med radiofjärr.

Förutom priset är det något jag rekommenderar! Jag klarar min 31 fotare själv i naturhamnarna. Kan stå överalt, i fören eller på land och finlira med båten. Plus att man kan backa ut 4-5 meter när man går promenad så det inte bara är att kliva ombord.

Men som sagt...priset. En ankarfällare är lite billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länken funkar inte längre men hade gärna sett den då jag går i samma tankar själv! Kan inte någon vänlig länka till något liknande!?!

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Fast att backa ut 4-5m kräver väl ändå att du lägger om förliga linorna för hand ? Känns som om man lika gärna kan lägga om 2 som 3 linor isf.

Givetvis är ändå elankarspel idealet. Det är rent ut sagt sk_ttungt att dra upp 15kgsankaret när det satt sig ordentligt i en stockholmsk blålerebotten. Där har man ingen nytta av ankarfällaren. Det som talar emot för min del är priset, jobbet med att installera, det man har hört om att många får renovera eländet efter några år, samt att de flesta modeller helst ska avlastas mha knap när man ligger förtöjd någon längre tid. Är dock väldigt sugen på ett elankarspel trots allt pga att jag ofta får ont i ryggen av att dra upp ankaret. Visst, man kan köra loss det om det finns plats, men ändå.

Googlade lite och hittade lite gamla uppgifter om den ankarfällare för 590kr som fanns i annonsen. Den heter tydligen MAR-DRAGG-01 och såldes en gång i tiden av

Anders Karlsson Tool-Teknik AB
Björnhuvudsvägen 35
47531 Öckerö
Tel: 031 968350
E-post: info@tool-teknik.se

c913201094152105f.jpg

Senast ändrad av silviasurfarn | 13 oktober 2010 | 09:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast att backa ut 4-5m kräver väl ändå att du lägger om förliga linorna för hand ? Känns som om man lika gärna kan lägga om 2 som 3 linor isf.

Inte riktigt. Det är skydd när man inte är vid båten.

Man lägger ut mera lina i fören, drar sig in till land och hoppar av och backar sedan ut båten 4-5 meter. Den som sedan vill ombord utan att ha min kodade fjärrkontroll får simma. (Eller vara j-vligt stark och kunna dra in båten med ankaret i botten. :-)

Utan ankarspelet får jag ju inte ut båten utan att vara ombord på den, och då kommer jag ju inte iland. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Ok, då förstår jag hur du menar. Lite avskräckande är det nog för tillfällighetstjuven men kanske inte för den som har gett sig sjutton på att stjäla. Jag brukar göra något liknande när vi ska på promenad, spänner ankalinan så att kättingen lyfter från botten och låter frugan slacka på förtöjningen i fören så att båten precis kan nås från land med ett rejält kliv. Där gör jag fast ankarlinan. Sen slackar vi ytterligare någon meter i fören och ankarlinans tyngd drar ut båten en bit till, men det är klart, drar man ordentligt i tamparna fram så kan man ju komma av/på. Det går inte med din metod för utan fjärr så ingen ombordstigning. Lite knepigt kanske om man tappar fjärren på promenaden eller batterierna tar slut  men då får man väl bada lite.

Hmm, en liten fördel till för vinschen, alltså. Det här tål att funderas på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...