Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
wahlis

Inspektionslucka till dieseltank

Rekommendera Poster

Hej,
Skulle vilja sätta inspektionslucka i min dieseltank som man kan öppna utan större problem för att kolla konditionen på bränslet och vid behov kunna göra rent den på ett enkelt sätt. Var idag på SeaSea och pratade med dem om detta och det visade sig att de inte har någon sådan i sitt sortiment. Har även kollat i andra båtkataloger utan att kunna finna detta, är det någon som har ett bra förslag på vad man kan använda och vart man kan hitta detta? Min tank är gjord i metall, säkert plåt, ser dock inte ut att vara rostfri plåt på utsidan.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har 8mm plexiglasluckor på våra rostfria tankar. Luckorna är skruvade med en gummipackning emellan. Funkar fint och man behöver inte ens öppna luckan för att kolla bränslemängd eller kvalitet på soppan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå im på watski.se och sök på manlucka! Annars tycker jag svaret ovam är lysande, skall själv göra så i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett trevligt tips med Plexiglas, skall undersök detta närmare. Hur stor diameter har på dina luckor eller de kan inte är runda utan fyrkantiga.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på att fixa en lucka, men det känns vådligt att sätta sticksågen i tanken...

Vore toppen med ett foto på lösningen med plexiglas -- snälla?

Undrar särskilt över skruvarna, är de genomgående -- i så fall, är det hålen i tanken som är gängade? Eller är skruvarna fästa ovanför, så att de trycker plexiglaset nedåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iden med genomskinliga luckor i plexiglas är ju en bra ide då man kan ha koll på både nivå o om det är smuts,men att det inte sitter där o förmodliggen inte ska sitta där, är att om du får brand i motorrummet så smälter dom o sen har du i värsta fall flera hundra liter bränsle som börjar brinna o det ska mycket till att släcka den branden. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska nog sättas på tankens ovansida.

Själv tycker jag idén är bra. Men det ska vara ordentlig tjocklek, 8 mm är nog OK.

Då man ändå monterar och sågar eller hålborrar sin tank, varför inte komplettera med ett sugrör till tankens lägsta punkt. Den kan monteras i inspektionsluckan så har man dubbel nytta av jobbet.

Det räcker ju inte att se eländet, det ska ju ut därifrån också. Har man ingen lägstapunkt får man göra extra stor lucka så en rengöring kan ske den vägen. 

En lämplig pryl för båthandeln att kränga på oss. En bra säkerhetshöjning för alla med dieselmotor. De flesta motorstopp är bränslerelaterade om jag får gissa. Har haft två stopp med två båtar på en enda säsong. Det kan vara en del otur men det visar tendensen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag var otydlig,att luckan skulle sitta på ovansidan har jag räknat med men det spelar ingen större roll att det är 8mm tjock plexiglas, den smälter av värmen,tanken blir varm o det börjar gasa om den, tar bränslet fyr inne i tanken så kommer man inte åt att släcka genom det hålet. Såg en film för ca 10-15år sen där Helsingborgs brandkår gjorde ett test o överhettade en tank med olja på ca 20-30L det krävdes 3 brandbilar o halva gården full med skum innan dom fick släckt på det. Visserligen är det lättare att släcka diesel än olja men kommer man inte åt brandhärden så är det kört ändå. Ända chansen man har är att kyla tanken utifrån o dom resurserna har ingen på en fritidsbåt, skulle funka om man har släck system som tar bort syret men det är ju inte heller så många som har eftersom det är dyrt. Mille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, har det blivit så varmt så är det kört.

En plastbåt är svårsläckt såg jag vid vår egen brygga. Brandkåren försökte få den släckt men den brann ner till vattenlinjen innan den slocknade av att den sjönk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del kommer jag nog försöka lämna båten snarast möjligt om det skulle bli en så pass stor brand att jag inte kan kväva den med en filt eller släcka den med min lilla brandsläckare. När vi talar om att tanken blivit så varm att luckan smälter då skulle jag nog vilja påstå att min båt redan är övertänd och då spelar det inte någon större roll eftersom den ändå kommer brinna upp till ett mer eller mindre oanvändbart skick. För att metallen skall bli så varm i tanken att manluckan skulle smälta så tar det också en viss tid, sker inte omgående.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon vara lite mer tydlig om detta med plexiglas, för en novis på området så tror jag mig dock veta att det finns ett antal olika varianter av plexiglas, vilken sort skall man ha? och var köper man plexi i Göteborg?  Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

akrylplast, (polymetylmetakrylat), Plexiglas är visst ett varumärke. Plastbiten på Tagenevägen har sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på blandning så är akrylplastens smältpunkt 160-270 grader en tändsticka håller 500-600 mot tex rostfritt eller järn som har ca 1500grader. Dieseln börjar gasa vid 60 grader så tanken behöver inte bli så varm för att gaserna ska antändas. Dom flesta har ju isolering i sina motorrum så en vanlig eld på ca 500 grader tar en stund innan den börjar smälta däcket, men till dess har plexit smält o dieseln antänts, så en eld som man kanske skulle ha klarat av blir i stort sätt omöjlig att bemästra. Om man ska hårddra regler o lagar vilket jag själv är dålig påså ska bränsle förvaras i godkänt kärl där förmodligen inte plexiglas inberäknas kanske det finns något special som tål värme. Sen undrar jag om olyckan mot förmodan är framme o båten har brunnit ner o försäkrings bolaget gör sin undersökning om orsak, o dom upptäcker hålet i tanken med förklarningen att det har suttit plexi där,har lite svårt att se att dom kommer vara villiga till många kronors ersättning.Mille. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns godkända tankar av polyeten. Smältpunkt 85-140 grader.

http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=12414

Märk väl att då är hela tanken av plast.

Jag tror dock att man inte kommer att se så mycket genom ett siktglas in i en mörk tank så varför inte ägna sin energi åt ett rör istället. Eller om tanken inte har en lägstapunkt göra luckan i samma material som tanken. Då har man iallfall inte försämrat säkerheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med att det kan vara svårt att se, o en drän kik är en bra lösning. Sen får man tänka på vart tanken sitter en plasttank sitter inte i motorrummet utan det är eller ska vara ett isolerat skott emellan motor o tank. Men jag hade också gärna kunnat titta i eller dränerat  mina tankar specielt som jag hade stora bekymmer med dieselbakterier förra året, slutade med urplockning o spolning av tankarna,problemet var att för att få ut tankarna så var jag tvungen att plocka ut motorerna först.Mille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med att ha någon form av glas är ju att man med en ficklampa lätt skulle kunna lysa ner i tanken och se om man fått oväntat besök. Skulle säkert gå lika bra att ha någon form av härdat glas misstänker jag, där har du du en helt annan smältpunkt i varje fall. Glas kan man ju också köpa i olika tjocklekar. För egen del så söker jag en lösning där jag relativt enkelt kan göra en okulär besikning av min tank, om detta sedan görs via en glasruta eller en lucka som man enkelt kan öppna spelar mig ingen roll. Man skulle ju kunna tänka sig att ha en metallbit av samma typ som tanken och sedan lägga någon packning emellan som tål diesel då skall det ju inte vara några större problem att öppna tanken vid behov.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul med produktutveckling!

Detta är ju en högaktuell grej och skulle kunna köpas i båtaffärn. Den kanske redan finns, har nån kollat?

Lyxvarianten skulle ha avskruvbart lock, rör till lägstapunkten och högeffektlysdiod för att lätt kunna spana in fripassagerarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog fungera lätt med tex en lucka med gångjärn o snäppen eller vingmuttrar. Har funderat på det men mina tankar har två skvalpskott ,ska man då göra tre luckor på varje tank så blir det lite svetsande,. Men om jag i framtiden behöver byta värmeväxlare på sb motor så måste jag kapa ut en hylla för den i tanken o då får man passa på med luckor också.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man använda olika metaller i tank och lucka utan att få några problem, typ galvaniska eller bör de vara av samma metall för att resultatet skall bli bra?

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helst ska du nog använda samma material,men jag vet inte riktigt vad som händer om du tex har en rostfri tank o sätter en järnlucka o jordar den, borde gå utan att det händer något, men om man tänker att luckan blir ca 20cm i diameter så en rostfri plåt på 1,5mm i den dimensionen kostar inte specielt mycket, o går du på skroten så får du nog en sådan under hundralappen. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luckorna är fyrkantiga, rektangulära, ca 20x15 cm. Tillräckligt för att få ner en hand och rengöra. Man ser aldeles utmärkt ner genom luckorna med en ficklampa och man ser precis hur mycket diesel som finns kvar. Man ser också om det växer där. Luckorna är fastsatta med bult och mutter (mutter på ovansidan och bultarna sitter fast i tanken). Gummipackning mellan lucka och tank. Luckan sitter i toppen på tanken.

Ingen omedelbar fara vid brand i maskinrummet eftersom tankarna (2x175 liter) ligger i kölsvinet. Börjar det brinna så finns det annat som smälter även om man har en solid rostfri tank. De flesta har flexibla påfyllnadsslangar i PVC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...