Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
chrand

Kilmarsund i Vänern

Rekommendera Poster

I somras gick jag från Sjötorp ut mot Djurö genom Kilmarsund. Jag seglade ensam i båt som sticker ca 1,30 och hade därmed lite svårt att ha utkik i fören efter grund vid inseglingen till Kilmarsund från öster.

På mitt sjökort markeras ett grundflak med 2 stenar alldeles öster om den prickade rännan och jag var osäker om jag skulle välja att gå norr om stenarna eller snika strandlinjen i söder fram till prickarna. Jag valde den norra vägen och gick på grundflaket lite lätt men inte mer än att kom loss jag genom att skota hem storen så båten lutade lite extra, jag rundade grundflakets norrsida, vände rakt söderut en kort bit och sedan 180 graders sväng norrut in i den prickade leden.

Jag ville bara höra med någon som väl känner vattnen i Kilmarsund om jag valde rätt väg eller om jag det är tillräckligt djupt intill sundets södra strandlinjen så jag borde gå där i stället nästa gång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här brukar jag gå, har funkat hittills smiley, iofs sticker inte min båt 1,30, men även större båtar går den vägen

post-11234-1394236528,6424_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...