Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Jonte_J

Dra upp snurran? Johnson 20 hp SeaHorse

Rekommendera Poster

Tjo

Satte just på en Johnson 20 hp SeaHorse, lång rigg, på en kort rigg båt.

Behöver dock inga kommentarer om det.

M när jag ska dra upp snurran, så går den bara att låsa i typ bottenläge. En lite metall flik som man viker ut som lägger sej mot sprinten som annars bestämmer vinkeln på snurran mot båten, samt som snurran blir låst mot. Finns det inget som gör att jag kan låsa snurran i ett högre läge? Som den är nu så är snurran i prinip i bottenläge fast den är uppe...

Är jag blind som missat något? eller ska den inte gå att låsa högre upp?

Har nån bild oxå som jag kan ladda upp senare ifall det skulle behövas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att lägga i framväxel när ska tilta upp motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du drar ut fliken som du pratar om och sedan vinklar/tiltar upp motorn så långt det går, så kommer troligtvis en flik lägga sig mot själva motorfästet. Om du inte tiltar ända upp så kommer fliken inte upp dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag hittat lösningen. Hittade nämligen en exakt likadann snurra idag vid en hamn där snurran var uppfälld.

Hoppade direkt ner i båten och började klura, hittade ingenting först, men sen när jag knuffa lite på snurran märkte jag att den hölls uppe bara pga motståndet i.. axeln? eller va man ska kalla det, så gissar att det finns en skruv på sidan som man kan spänna åt för att det ska gå trögare å på det viset få snurran att hållas uppe utan några spärrar. Va tror ni, kan det stämma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förklara gärna mer om vad det är som du försöker att göra, förstår inte riktigt... Vill du tilta upp motorn i olika lägen eller vad menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sry, lite otydlig.

Jag får upp snurran, helt upp, men den stannar inte uppe, för det finns ingen spärr.

Ev löst problemet ovan, inte testat ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt dra åt den genomgående bulten lagomnt så att motorn stannar kvar i upptiltat läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...