hosianna 1 Postad 8 Oktober , 2010 Någon som vet vad fukthalten normalt skall ligga på i en segelbåt av plast? 2 år gammal är den. Är det dessutom någon som kan rekommendera ett ställe att hyra fuktmätare på i GBG så vore det också bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 8 Oktober , 2010 Om du är medlem i kryssarklubben så har västkustkretsen en fuktmätare att låna ut (50 kr/dag, 150 kr/vecka). Om du inte är medlem kanske det är ett skäl att bli! http://www.vastkustkretsen.se/Teknik/Instrument Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hosianna 1 Postad 9 Oktober , 2010 Självklart är jag medlem. Jag körde på grund en gång och blev ganska skakis. En minut senare såg jag en ledig kryssarklubbsboj. Det kändes som räddningen. Jag lovade efter det att alltid vara medlem....(Inget hände med båten). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 228 Postad 9 Oktober , 2010 För att göra en fuktmätning krävs att du gör ett stört prov, dvs borrar sönder skrovet. Det är inte aktuellt. Den fukt indikator du kommer att hyra eller låna mäter relativa värden, man ska passa sig för att försöka översätta dessa till några siffror på hur fuktigt det är. Istället mäter man på flera ytor som är uppbyggda på samma sätt och som är torra, dvs vill du mäta skrovet drar du fuktindikatorn över friborden ner mot botten. Sticker fuktindikatorn iväg ordentligt har du troligtvis ett problem. Eller så har du metall på andra sidan skrovet... Bästa tipset är att vänta en vecka eller två efter upptagning om du ska mäta skrovet så du får bort ytfukten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser