Fortet 0 Postad 8 Oktober , 2010 Hej. Kommer under den tråkiga vintertiden uppgradera min båt med en hel del ny däcksutrustning. Bland annat är många av mina block väldigt slitna. Frågan är bara vad man ska välja för tillverkare. Harken har väl varit det självklara valet av block på kappseglande båtar men jag själv tilltalas väldigt mycket av Seldéns urval. Vad har ni själva för erfarenheter av de båda tillverkarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 8 Oktober , 2010 Harken är ju liksom HArken - skitbra grejor. Men de är dyra som KNARK!!! Det är ju inte alltid man behöver de bästa grejorna. Jag brukar fundera på vad blocken ska ha för funktion sedan anpassar jag kvaliteten därefter. Det betyder att det blir lite olika märken på grejorna, vilket är helt OK för mig. Jag byter f ö ut några block etc i taget, inte allt på en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fortet 0 Postad 8 Oktober , 2010 Hade den tidigare ägaren skött om grejerna skulle jag inte behövt byta så mycket. Tyvärr är underhållet på block, avlastare och vinchar ganska eftersatt. Han hade fokuserat på att hålla ruffen i topskick istället. Självfallet kräver vissa block mer än andra men jag undrar mest om Harken har så mycket högre kvalitet än t.ex Seldén? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 8 Oktober , 2010 Harken är som knark, man blir snabbt beroende av märket. Harken Carbo-block kan få vilken båt som helst att se snabbare ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 9 Oktober , 2010 Kan du inte renovera upp och fixa till det du har? Och byta det som inte går att fixa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser