Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
bnagrom

Yamaha problem

Rekommendera Poster

Min yamaha hackar kraftigt vid fullt gaspådrag,precis som den gjorde när nivån i oljetanken var för låg.Hur fungerar det med den flottören som är i röret på oljetanken? Jag kan ju konstatera att när tanken är full så ligger metallringen på flottören mot kontakten till el kablarna , men sedan när nivån sjunker hur funkar det då? Kan det vara något med detta som gör att motor ej går riktigt? Det är en 91a 25 hkr och jag har precis bytt bägge förgasarna, men ingen bättring.

Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har samma problem som tråden om kompression Yamaha:

Har du kollat tändningen. Jag hade liknande bekymmer med min 50 hk 1987. Fick tips om att tändhattarna åldras och motståndet i dom ökar. Du kan skruva loss och mäta upp. Det ska ligga nånstans kring 5 kOhm. Gamla kan öka till 50 kOhm och då blir det ingen gnista när kompressionen ökar vid högre varv. Motorn går bra på tomgång men orkar ingenting på högre varv.Byt alla om du hittar ngn som visar högre motstånd.
Om tändhattarna är justa kan det vara stiften som inte är OK. Du kan mäta dom också. De ska ha samma värde. Om inte byt.
Börja med de här lätta lösningarna innan du går på de bökigare.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, tog bort bägge tändhattarna och testade,den ena visade runt 5 men den andra hade ett mycket högre värde. Över 100, hoppas jag mätt rätt.Köper 2 nya hattar i morgon o testar med. En fråga till hur byter man tändkabeln? Alltså hur får jag ur den ur tändspolen? Går det eller är den liksom gjuten i ett stycke?

Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kabeln sitter ingjuten i mina spolar. Skulle tro att det är standard. Men jag tror inte att det är fel på kablarna. Skruva på nya hattar, kolla tändstiften och jag tror du har en ny motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade problem med min Yamaha 30 hk 2-takt (uppförde sig på samma sätt som när oljan i tanken tar slut) och det hjälpte att tvätta rent oljefilter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, detta ska jag kolla. Sitter filtret i tanken?

Det gör det !!! Ett enkelt åtgärd, någon timmes jobb utan några stora kostnader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...