Minego 13 Postad 7 Oktober , 2010 Funderar på att byta ut min 5,8 Omc mot utbytesblock( Ford 351). Ni som har gjort det, eller liknande kommentera era erfarenheter- Tittat på Ancora o Us on line. Finns det fler alternativ? Erfarenheter av resp bolag? Vad behöver jag komplettera med? Ta hem från USA billigare o vem köper jag ifrån? Köpa ny komplett motor inte aktuellt. Tänker då mot ett likandant block som nuvarande motor för enklaste sättet o gamla delarna kan flyttas över till nya blocket. Blir ju nästan samma pengar att renovera motorn som att köpa nytt block..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 8 Oktober , 2010 Se till att du får ett NYTT block och inget renoverat. Ett renoverat Usa block kan hålla allt från några veckor till några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangemask 0 Postad 8 Oktober , 2010 Jag köpte ett longblock på http://www.johnsbatmotor.se/ . Jag tror det är samma som US Online, bara att han finns i Göteborg. Jag har bara gott att säga om den motorn efter två säsonger. Går mycket bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 9 Oktober , 2010 Vad jag kan se är det nog samma block hos både Johns o US. US 2 års garanti mot 1 hos Johns...... Ingen mer som har gjort ett byte här ? 110 minst är sålda så någon här bör ha köpt o installerat!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 10 Oktober , 2010 Tjenare! Diego på Ancora Marin som visat sig var mycket förtroendeingivande i våra samtal när jag stod i begrepp att köpa ny motor. Han säljer NYA motorer, inga renoverade med taskiga toppar etc som vissa andra tydligen gör så att alla vet det. Nu blev det en begagnad motor för mig men det var på ren flax jag hittade ett superexemplar, annars hade jag lätt köpt av Ancora. Rekomenderar honom verkligen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 10 Oktober , 2010 Topparna på smallblock motorerna är ett stort problem. Något de flesta som skruvat V8 känner till. Mycket svårt att hitta beg toppar som har tillräckligt med material kvar vid anläggningsytan. Om du tittar på bilden så ser du att det är mer eller mindre inget material kvar utan det som rostar härnäst är anläggningsytan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 10 Oktober , 2010 Fredric! Har pratat med Ancora, killen i Motala o vi var överrens om att ett nytt block 5.8 är bästa alternativet prismässigt o mekmässigt. Dom får hem block som är renoverade...........gjuts inte nya längre så i detta fall finns inte mycket att välja på. Enligt uppgift 39 tkr, ingår ej tråg eller v kåpor, men packningar. Intressant är att ren .blocken hos us o johns är på 270 hästar o kan lätt ökas till 305, priset ligger då på kring 34 tkr. Var hittade Du din motor? Kollar runt litet i USA på block, limpor, knän osv. Ibland finns ju ett akterdäck ledigt över Atlanten!!!! Första kollen ger för ovan kring 25 tkr. Givetvis införstådd med svårigheter m reklamationer osv.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 10 Oktober , 2010 Jag köpte ett longblock från US, www.rapidomarine.com. Det gick på 15 kkr fritt frihamnen i Stockholm. Den har fungerat utan anmärkning nu hela säsongen. Inga vibrationer alls och det var en fackman som skruvade ihop motorn. Han hade inga som helst anmärkningar på motorn. Passade på att byta limpor oxå 5 kkr och det var alu. Gå in på deras hemsida så får du se 100 tals kunder som är nöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnusjansson 0 Postad 10 Oktober , 2010 Den hemsidan funkade inte (nu iaf) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 10 Oktober , 2010 Denna länk fungerar http://www.rapidomarine.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 11 Oktober , 2010 Var det jag så skulle jag riva ut allt som heter Ford och OMC och kontakta tex Värmdö Motorteknik för att få i VP eller Mercruiser eftersom OMC delar inte är så lätt idag samt att andrahandsvärdet sjunker drastiskt så fort det nämns OMC i tex en annons. VP och Mercruiser bygger på Cheva båda två. Jämför detta allternativ. Mindre jobb och bättre den dagen du skall sälja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 12 Oktober , 2010 Tack för input om ev byte!! Hittade till slut felet, insugspackningen trasig, bytes till våren!!! Kommer att köpa nya limpor/knän mm från US, så bör motorn funka några år till med rätt skötsel o SX drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser