Flayban 1 Postad 7 Oktober , 2010 Reflekterar över en märklig sak här på forumet. Efter som ja nu byter från motorbåt till segelbåt så har ja även bytt forum till seglarsnack. Läser man om motorbåtar så blir det sällan någon stor diskussion om dubbla motorer, duopropp, drev, axel, IPS, mm, mm, även fast det gör en hel del på prestanda. Men läser man om segel, rullfock, rullstor, mm, mm , så blir det rätt heta diskussioner. Känns som seglare är mer ”rädda” för ny saker. Rätta mej om ja har fel. Nu kommer det nog komma en det svar, som kommer att överbevisa mitt inlägg, men i det stora hela så är det så. Ska även säga att det ej är riktat mot någon särskild person, utan en rent konstaterande. //Jonas _/)_/)_/)_/). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 7 Oktober , 2010 Inte för att jag direkt sett detta du beskriver, men är det så så kan jag tänka mig varför. Med motor, propellerval, skrovform och sånt så är det ganska rak logik kring hastighet och andra egenskaper. När nån kunnig talat om hur det funkar så är det färdigdiskuterat. För segelbåtar är skillnaderna mer subtila, eller hänger mer ihop med kunskap, handlag och seglingsstrategi. En hel del kultur och attityd kan också spela in. Det blir mer att snacka om och att ha olika åsikter om. Det går säkert att göra rätt på fler sätt, och man har tillägnat sig kunskaperna under längre tid, och då är det kanske lätt att fastna i sina dyrköpta lärdomar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 Oktober , 2010 det är skillnad på motorbåtsmänniskor och seglare. det borde du har märkt som motorbåtsägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 8 Oktober , 2010 Jag upplever också många segelbåtsägare som väldigt konservativa men framförallt är det nog tävlingsmomentet som är vanliga bland seglare. En halvknops prestandaökning kan man läga hur mycket energi som helst på när det gäller segelbåtar men vilken motorbåtsägare bryr sig om så små varibler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 8 Oktober , 2010 Det är nog så att många seglare är tävlingsmänniskor som startade med jollesegling en gång i tiden. Många kappseglar också fortfarande mer eller mindre allvarligt - allt från Gotland eller Tjörn Runt till klubbkappseglingar. Vi seglar ofta så fort vi kan medan motorbåtar ofta har en bra bit kvar till maxfart. Att segla lite fortare betyder en inte föraktlig insats i form av koncentration och arbete med skotning och följsamhet till vindarna. Eller pengar på nya segel tex. En del seglare är hopplösa att ha med på en trevlig helgsegling. Så fort det rör sig en annan segelbåt i närheten ska det kappseglas och friden är som bortblåst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 8 Oktober , 2010 Jag lovade mig själv att inte vara med i denna diskussion, men se hur det gick med det... Kan bara konstatera att det finns olika typer av seglare (kanske fler typer av seglare än vad det finns motorbåtsägare och därav de längre diskussionerna på Seglarsnack?); den som gillar att ta det lugnt och fint, de som gillar att mäta sina seglingskunskaper med andra (tävlar så fort tillfälle ges) och alla de som finns mellan dessa ytterligheter. Själv tycker jag om att mäta min kunskap med andra seglare om det finns båtar som skall åt samma håll. Det är avkoppling för mig. Att se segel som är fel skotade blir jag bara nervös och rastlös av. Sen behöver väl inte friden försvinna för det? Låt de som vill segla optimalt dra i tamparna så kan de som vill ta det lugnt sitta tillbakalutade och njuta av den något högre farten. Skulle man bara segla fridfullt skulle inte många spinnakrar hissas och man skulle gå miste om en unik upplevelse (för att knyta an till en del spinnakertrådar här på Seglarsnack ). /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bianca101 0 Postad 8 Oktober , 2010 En interessant fråga faktisk! Selv er jeg sejlbåds-sejler, og for mig er selve sejladsen målet, mere end destinationen. Undrer på, om det er anderledes for motorbådsfolket? Om det er havnepladsen, den stille vig eller naturhavnen, der er formålet med at gå ud i motorbåden? Og når processen med sejlads er målet, så arbejder man vel hele tiden mere eller mindre intenst med trim, optimal styring, ændringer i vinden etc. etc. Når vi så sidder i land og ser på MG, så er det vel netop trim, sejl og rig etc., som optager os. Just my 5c. Mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 66 Postad 8 Oktober , 2010 Utan att vara tävlingsinriktad så säger jag att det beror på redskapet, segelbåt vs motorbåt. Det är både oekonomiskt och obekvämt att köra fullt med en motorbåt. En segelbåt däremot går som bäst när seglen är rätt skotade och man får ut maximal fart, kanske 6-7 knop i en normal båt på 9 meter. Att segla med felskotade segel där man har antingen fladder eller inslag är däremot både obekvämt och oekonomiskt. Om jag snörar på mig långfärdsskridskorna för en tur mellan kobbar och skär så tar jag det lungt och njuter av naturen. Får jag däremot en bandyklubba i handen och spelar en match med mina kompisar så kommer det helt naturligt ett tävlingsmoment med i bilden. Samma sak om jag går ut med hunden 8 km i skogen eller byter kopplet mot några golfklubbor. Samma människa men olika redskap. Efter 30 år på sjön kan jag dock märka att jag av vissa blir betraktad som mer uppnäst när jag kommer i segelbåt mot när jag kommer i motorbåt. Någon annan som upplevt det samma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 8 Oktober , 2010 JAg tror uppnäsan är lite beroende på inställning av seglaren också. Jag tror aldrig jag har blivit betraktad på liknande sätt. Å andra sidan är jag väldigt social och pratar och bjuder på öl med närmsta person på bryggan, oavsett om han seglade, kom med motorbåt eller cyklade dit. Däremot har jag upptäckt att det ofta bildas två olika läger där det ena består av seglare och det andra av motorbåtare. Av någon anledning hamnar jag ofta bland det senare, det verkar helt enkelt mer öppet där och inte lika insnöat. Då får jag ofta frågor om hur det är att segla, vad skillnaden är o s v. Jag tycker det är trevligt och jag har aldrig blivit illa bemött på något sätt. Fast jag är nog itne lika insnöad som många andra seglare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 8 Oktober , 2010 En halv knop är ju 10% av en seglares hastighet. Jämför det med en motorbåt. Hur många byter inte propeller om båten gör 3-4 knop till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser