Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
OlgaochMats

Plast istället för koppar

Rekommendera Poster

På min gamla båt spikade jag på en kopparplåt som var ca 10 cm bred för att slippa skav av isen eftersom den låg i vattnet när det frös på.

Nu har jag en  ny båt, den gamla flyter fortfarande, och då tänker jag göra samma grej fast istället för koppar, som är dyrt, hade jag tänkt använda glasfiber som inte blir bredare än en remsa som är ca 10 cm bredd och som spikas i skrovet på samma sätt som kopparn.

Jag vill gärna ha synpunkter.

/mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en kemisk anledning att använda kopparplåt. Mellan plast och träskrov kommer det att ruttna men det gör det inte innanför kopparplåten.

/Claes

Senast ändrad av Rascal | 07 oktober 2010 | 22:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har gjort så på min lilla fiskebåt ,fast med epoxy för det är hårdare, har ej sjösatt ännu men till våren får vi se. har du gjort färdigt ditt och vad blev valet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 50 fots ketch träskuta som är helt kopparförhydad under vattenlinjen sedna 11 år tillbaka.

Det finns minst tre viktiga skäl till att använda just koppar som förhyding på en träbåt.

1. Det  är tåligt, lättarbetat och håller mycket länge, längre än du anar.

2. Du behäver troligen inte bottenmåla kopparplåten, om den är av god kvalitet, eftersom den då fungerar som en kopparbaserad bottenfärg, förutom att den inte släpper ifrån sig koppar på samma sätt.

3. Eftersom koppar är giftig, men i fast form dock inte avger koppar på samma sätt som en färg, så förhindrar den som tidigare sagts risken för röta mellan plåten och bordläggningen. Att gömma bordläggningen under plast i vattenlinjen, där det är störst växling mellan torrt och vått, tror jag blir att skapa problem på sikt. Är det bara en 10cm remsa, så kan det inte bli så dyrt med koppar. Jag lade på 60m2...det var aningens dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...