Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
slarvsylta

nybörjarfråga - hur tar men ner rullfocken

Rekommendera Poster

tjena,

ska masta av nu i helgen, och kom på att jag inte riktigt vet hur man tar ner en rullfock;

jag antar att den i överkant sitter ihop med fockfallet, men hur gör man med seglet när den väl är nere? kan man lossa det? jag har en furlex 100s

säkert en jättedum fråga (behöver inte kommenteras :P )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I halshornet längst ner vid rullen ska det sitta ett schackel eller en skothake. Samma sak längst upp. Dra ner focken genom likrännan i förstagsprofilen, svirveln som fallet är fäst vid ska följa med ner. där är focken fäst med schackel eller skothake. Bara att lossa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rulla ut focken först, så hissar du ner seglet som ett vanligt försegel. Om det är första gången du tar ner det eller köpte båten med focken redan hissad, notera vilken likränna som seglet sitter i (det finns två stycken). Seglet skall sitta i den likränna åt vilket håll seglet rullas upp (rullas seglet upp motsols skall focken sitta i den högra likrännan).

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite på sidan av trådens ämne men ändå med tanke på hissa ner.

En montör på den första elfirman jag jobbade på (slutet av 1960-talet), var och jobbade på en fiskebåt. Besättningen hade hissat upp honom i masten i båtsmansstol för ett arbete. När han var klar bad ha att man skulle hissa ner honom.

Vi jobbade ihop på olika elfirmor från och till fram till 1996. Det var inte få gånger han berättade om vilka hån han fick utstå för att han bad besättningen på Spero - som fiskebåten hette - att hissa ner honom ur masten.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäkringsbolagen ser gärna att man demonterar de dyraste och mest lättstulna delarna på rullen.

Brukar ta bort fallsvirveln och även linledarenheten innan mast och rullprofil läggs in i mastskjulet. Lägger också på ganska flödigt med olja typ mastguard med en trasa, och buntar sen alltihop inklusive bommen till ett snyggt paket. (Vis av tidigare års letande på våren så skriver jag numera också en lapp och hänger i båten, där placeringen i det stora skjulet framgår :)

Fallsvirveln kan mycket lätt lossas, se sajtens skiss på sidan 5. Själva fallet demonteras genom att pinnen genom ögleändstycke 1 tas bort, och svirveln 3 kan sen dras av ifall profiländstycke 2 lossas.

Att demontera linledarenheten är möjligen lite överkurs, men mastpaketet blir klart smidigare utan den. Tillvägagångssättet beskrivs på sidan 47.
http://www.seldenmast.com/download.cfm?download=8028&webnode_id=2103&filename=595-102-S Low.pdf

/ Thomas

Edit: stavfel

Senast ändrad av Thomas-1 | 10 oktober 2010 | 11:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för tipsen, det var superlätt när man väl skulle ta ner masten och inte lika svårt som jag trodde.

stort tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...