Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
labbibia

Har någon här på forumet varit med om en båtolycka?

Rekommendera Poster

Det diskuteras ju rätt friskt i flera trådar om både den nya sjölagens promille gräns och ett båtkörkorts vara eller inte vara. Eftersom det verkar vara svårt att få fram statistik på båtolyckor utan dödlig utgång tänkte jag försöka mig på en egen liten anspråkslös undersökning här. Om du som läser detta varit med om, eller bevittnat, en båtolycka kan du väl skriva det här. Det vore väldigt intressant att få någon slags bild över hur vanligt/ovanligt det är.

Själv har jag aldrig varit i närheten av någon båtolycka. Jo förresten, för sisådär 25 år sedan såg jag en båt brinna upp i samband med tankning. Jag har också sett en seglare gå på grund på Askrikesfjärden i Sthlms innerskärgård. Men det är faktiskt allt.

 

Editerar texten om seglare på grund.



Senast ändrad av labbibia | 06 oktober 2010 | 20:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe....nej. Jag menar naturligtvis olyckor typ kollisioner, grundkörningar osv med riktiga båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en ganska rejäl grundkänning för några år sen med den draco, råkade hamna på fel sida av en prick och small på en grynna i 25 knop, drevet flög upp och sen ner igen, märkes ingen skada just då, men lite senare gick topplockspackningen och vi lyckades precis ta oss i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste nog erkänna att vi i samband med intag av alkohol testade ett antal grund i norra vättern!

inga skador på varken båt eller besättning dock (rörde sig om en KAtamaran och en gummibåt och väldigt låga farter)

Har dock betydligt otrevligare erfarenheter av misstänkt berusade ungdommar i allt för motorstarka båtar som på rent jävulskap drar svall i gästhamnar. Dessa borde det vara skottpengar på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar Ja. En riktig otäck historia som jag bevittnade fr land f några år sedan. DC som låg still av nån anledning, i inloppet t Kd hamn mitt i natten. Dom var packade o en ramlade i varpå nästa båt som kom fr krogen likaledes packade kom o sprättade upp killen i vattnet m sin propeller.

2 ggr har jag själv varit tvungen att tvärlägga om rodret av ren självbevarelsedrift. En gång i min gamla träsnipa och en gång i min segelbåt. Båda gångerna fanns massvis m utrymme runt omkring, men givetvis var det närmare att åka rakt igenom oss...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag börjar från början så:

1. Var jag ute och seglade med två kamrater i en tvåmansjolle för länge sedan. Kapsejsning och 8 grader i vattnet ca 40 min innan kbv kom förbi av en händelse och räddade oss. (nån som förstår att jag gillar kbv?)

2. En större segelbåt gick på grund utanför oss för 25 år sedan. Inga skador på person eller material.

3. Jag var ute och fiskade för många år sedan och ser en båt brinna kraftigt vid sin brygga. Åker dit och konstaterar att besättningen tagit sig i land. De ville inte jag skulle ringa på brandkår!

4. ...

99. För tre år sedan när jag låg i Norrpada kom en segelbåt förbi och gick på grund och tog sig inte loss för egen maskin. Som tur var hade en båt i närheten en gummi-jolle som lyckades dra båten av grundet.

Ehhh? Vad var frågan?

Det förekommer en massa olyckor och incidenter och det finns en anledning till varför det sållas i statistiken.

Om man utgår ifrån ett ev behov av båtkörkort så tror jag inte att någon av olyckorna jag bevittnat hade undvikits med ett båtkörkort...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan seglade jag söder ut från Hjo på väg hemmåt i stilla bris på en lugn och klar Vättern, vi gjode nog minst 3 knop i byarna! Mitt ute på vättern fräste en stor motorbåt (40 fot ) på väg söderut. Efter någon timme var samma motorbåt på väg norrut och efter en liten stund dök han upp bakom oss och var på väg in i oss. Uppe på flajan stod en 50 nollåtta med en 30- spansktalande kvinna och frågade efter vägen till Karlsborg.

Först berättade han att datorn var sönder så han hittade ingenstans, sedan kunde han inte längre prata svenska utan bytte först till spanska och sedan till engelska med spansk brytning. Detta efter att jag förklarat att Karlsborg låg 18 nautiska mil norrut och på babord sida. Jag antar att han kom via göta kanal och var på väg från mottala till Karlsborg, d v s Rätt över sjön västerut.

Han tittade bakåt mot Hjo och frågade på sin brutna engelska vad det var och om vi trodde det fanns telefon där. Jodå, sade vi, där finns säkert telefon, varvid båten fräste ditåt och vi såg honom aldrig mer. Han var uppenbart berusad.

Senare samma år fick jag av en slump berättat för mig att en stor princess hade kommit in till Hjo en fin sommardag i full fart, gått på grund strax utanför hamnen och tappat ett av dreven. För att gå på grund i Vättern söder om Karlsborg får man verkligen anstränga sig, det finns totalt tre grund. Ett utanför Hjo hamn, väl uppmärkt med tre kardinalmärken på ca 100 meters avstånd, ett långt stråk en bit ut från västsidan mellan Hjo och Karlsborg samt Visingsö. Vår nollåtta hade altså hittat det grund som näst efter visingsö är mest synligt.

Hjälpligt tog han sig in i Hjo hamn, körde på tre(!) båtar innan han förtöjde sin båt och rusade in på restaurangen och halsade en flaska vin. När sedan de påkörda började bli för enträgna och ville prata med honom kastade han loss och for iväg varvid det lokala byalaget åkte efter  och stoppade honom.

Hur det hela slutade vet jag inte, dykare tog upp hans drev och han kom sig därifrån på något sätt. Jag hoppas innerligt på rättsligt efterspel.

Om detta är en olycka eller ej låter jag vara osagt men tydligen så tyckte den här gubben att han körde lika bra efter några öl innanför västen och det där med navigering går ju bra så länge datorn fungerar. Hade det gått bättre om skepparen hade adekvat utbildning? Absolut! Hade det gått bättre om han hade haft under 0,2 promille? Absolut!

Och jag tänker inte ta upp de otalig incidenter som jag varit med om där det hade gått riktigt illa om inte jag själv hade väjt för galningar som inte har koll på läget. Så, tja, det räcker väl med att hälften av alla är utbildade och vet vad som gäller för att undvika att det går åt skogen men när två outbildade möts i ett chickenrace kommer det att gå illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gaidin!

En liknande sak, när det gäller beroendet av GPS hos vissa, hände mig för ett par år sedan. En väldigt flott motorbåt, kanske 35 fot, gled upp bredvid oss. Den engelsktalande föraren frågade efter vägen in till Sthlm. (Detta var alltså i innerskärgården) Han ursäktade sig med att GPS-n hade gått sönder. Han hade ingen aning om att han befann sig alldeles intill huvudfarleden in till Sthlm. Han verkade dock vara spik nykter.

Här är  ett exempel på hur det kan gå när det sunda förnuftet lyser med sin frånvaro.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2164110/par-i-sjodrama-raddades-med-helikopter 

 

Förmodligen en rutinerad seglare, men att ge sig ut till havs i oktober i våra farvatten med en förhållandevis liten segelbåt. Hur begåvat är det?

 

Edit: rättar ett stavfel



Senast ändrad av labbibia | 07 oktober 2010 | 11:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har hänt mig några gånger under 90 talet (innan GPS epoken) att när jag låg och fiskade så kom det fram rejäla flytande groggverandor och bad mig att jag skulle visa dem på sjökortet var de befann sig.

Ingen av gångerna hade de sjökorten öppna på rätt sjkort.

Intressant var också att jag låg med min lilla båt på ett ca 50 cm djupt grund, markerad med en röd prick. Men de klarade sig, grundtoppen var inte så stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, ett antal bumpar och krockar på kappseglingsbanan. Ofrånkomligt.

Men det otäckaste i efterhand var på Floridas Innercoastal, att kanalsystem inanför Floridas ostkust. Det blev kväll, letade natthamn och gick mjukt på grund med min motorbåt, propellern i sand/grus. Hoppade i och försökte knuffa loss i 10 minuter men båten var för tung. Efter ett anrop på VHFen kom en assistans båt och drog mej loss. Inga problem.

När jag vid ett senare tillfälle pratade med en person om kanal systemet frågade han om jag såg många krokodiler. Då fick jag kalla kårar.

En annan incident var med en kamrats segelbåt då vi ankrade i en vik vid en av Channel Islands i Engelska kanalen. Vi räknade fel på tidvattnet och mitt i natted började båten studsa på botten. Efter ett tag stog vi på botten och båten började luta. Efter runt 10 graders lutning vände tidvattnet och studsandet kom tillbaka och sen låg vi fritt. Ingen bra sömn den natten.



Senast ändrad av Mainship | 07 oktober 2010 | 16:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roja, Lettland. Drygt 10 år sedan. En liten fiskehamn med rektangulär hamnbassäng. En rätt packad stolle i en RIB med en gissningsvis 50 kh utombordare far runt som en dåre i hamnen. Snor runt, hoppar i sitt svall,  leker och driver folk till vansinne.

Han gör en riktigt tvär manöver och trillar ut båten. Inget dödmansgrepp...
 

Ribben far runt med mer eller mindre full fart, smäller i kajen, studsar ut åt ett annat håll, in i kajen eller någon båt, studsar ut igen. Och så vidare, runt, runt. Ungefär som en galen spyfluga mot ett fönster.

Mitt i hamnbassängen ligger killen och simmar runt och försöker undvika att bli överkörd, det är nära flera gånger, innan han lyckas simma iland. Vid det laget hade han nyktrat till....

Slutligen kastar ett par fiskare loss en mindre trålare , kör den så att ribben blir trängd in i ett hörn, slår runt och motorn dör...

Inget körkort hade nog hindrat denna dåre, det erkänns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fallet du talar om rör en båt från norra vättern!
Pengar kan inte häva naturens lagar även om somliga tror det!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda allvarliga olycka jag varit med om var när jag och en kompis blev påkörda. Vi låg still med vår lilla snurrebåt ute på sjön och solade och badade. Jag på en luftmadrass, kompisen i båten alldeles intill. Plötsligt kommer en snabb motorbåt rakt emot oss, passerar snett över mig så jag sköljs iväg av bogsvallet, och touchar sedan motorn på vår båt. Det visade sig att de dragit en snubbe på en bräda efter sig, och alla i båten hade kollat på brädåkaren, ingen höll uppsikt framåt. Deras båt sjönk sedan vid bryggan av skadorna de fick på skrovet.

Jag vet inte om det var nån alkohol inblandad, men alkohol, även så lite som ett par starköl, ökar förstås risken att sånt här händer. Och ett båtkörkort hade naturligtvis inte omöjliggjort denna händelse, men det skulle väl ändå göra att färre klåpare ger sig ut i sådan vårdslös körning. 

Sen har man förstås vart med om ett antal incidenter då förare av större motorbåtar bara plöjt fram som om inget särskilt var i deras väg, bara lilla jag. Jag upplever att kännedomen om väjningsreglerna och hänsynsreglerna är skral hos allt för många.

En incident kan man kanske kalla det den gången då jag ung, dum och full gasade iväg i full karriär utan att ha plockat upp ankaret.

Allt detta kan ju synas stödja både båtkörkort och alkoholgräns. Men jag är kluven. Jag ser sjön lite som de sista fria vidderna där man befinner sig på egen risk. Ingen måste vara där. Jag kan tycka att samhället inte behöver följa efter oss dit för att reglera vårt rikstagande. Och det är ju redan så att man inte ens på sjön får äventyra andras säkerhet med fylla och vårdslöshet. Reglerna kommer inte stoppa enskilda olyckor, men får en viss effekt på utfallet i statistiken. Så det kanske är bra, jag vet inte.



Senast ändrad av monark-670 | 09 oktober 2010 | 07:51



Senast ändrad av monark-670 | 09 oktober 2010 | 07:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...