Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Fantino

Båttidning

Rekommendera Poster

Vilken av båttidningarna Vi Båtägare, Praktiskt båtägande eller Båtnytt tycker ni ger den bästa, intressantaste/roligaste läsningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi Båtägare.

Men jag tycker testerna i alla tidningarna borde bli bättre. Mer som en biltidning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen för mig, kan kolla litet ibland på biblioteket.

Jag läser Goodoldboat, sedan -99 kommer troligen aldrig sluta läsa den. Antagligen har praktiskt båtägande börjat efter att ha sneglat på den. Den handlar om de båtar man faktiskt äger, med de reparationer och förbättringar som följer av att båten har ett par år på nacken.
Kika in på www.goodoldboat.com

Att läsa tester på 40-fotare som inte är kritiska i någon större omfattning ger mig inget.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag prenumerar på Praktiskt båtägande i dag, men börjar o bli lite less den tidningen och dess upplägg. Men känner samtidigt att jag behöver en båttidning under dom mörka vintermånaderna.

När det gäller Goodoldboat så verkar den mest handla om segelbåtar, rätt?

Har själv motorbåt, och inga planer på att byta till segelbåt, så därför läser jag hellre om motorbåtar.

Senast ändrad av Fantino | 06 oktober 2010 | 15:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, man kan säga att på bilderna och i reportagen är det uteslutande segelbåtar.

Men när det gäller ombyggnad eller reparation av wc, pentry, kojer, roder, plastpest, balsadäck, elsystem, motorer, mm mm, så är det ju samma typ av arbeten. Men visst, allt är ur segelbåtens synvinkel, håller med dig där.

Du kan ju alltid beställa en gratis tidning, titta på hemsidan! Jag började så. Sedan är det väldigt trevligt att få en (1) mild påminnelse när prenumerationen börjar gå ut, istället för de bombardemang man ibland utsätts för, bara för att man hamnat i ett prenumerantregister en gång.

Jag glömde; jag läser båtliv, som jag tycker är bra, lagom inriktning på det mesta, lite reportage, lite prylar, inte så mycket 40-fotare...

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips om att beställa en gratis tidning, så får man göra sin egen bedömning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag att PB är bäst. den riktar sig mer till dom läsarna som inte har nya båtar och tänker skaffa flång nya båtar. sen är det intressant att läsa Vi båtägare med lite olika tester på prylar osv. men för min egen del så är ett test på styrpulpetare ganska meningslöst. men givetvis finns det folk som ska köpa styrpulpetare som det är intressant för =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PB. Har man en äldre båt och vill pula med den istf att läsa om nya fina dyra båtar man aldrig har råd med så finns det inget alternativ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag prenumerera förr på Vi Båtägare men tröttnade som flera andra här på ständiga tester av saker nästan ingen har råd med. Jag kom istället fram till att webben ger en all den information man vill ha. Man går ju iof då miste om tidningskänslan  men i gengäld finns ett oändligt utbud och man väljer själv ut precis det man vill läsa. I båten löses läsningen via IPhonen vilket har fungerat förträffligt i sommar. Jag är medveten om att mitt inlägg inte besvarade din fråga men klart värt att tänka på.

/John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är det PB som gäller, det verkar dock som om det är svårt att komma med nya artiklar då man ser att många artiklar återkommer genom åren med små förändringar. Det kan ju vara kopplat till att man är en relativt liten tidning med små resurser om man jämför med Vi Bilägare som jag tycker är en förebild när det gäller information kring bilar och bilägande, både nytt och begagnat.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl en av orsakerna till att jag inte längre tycker att PB är lika bra längre, ibland när man får ett nytt nummer och börjar o läsa så känns det som om läst tidningen förr.

En del av artiklarna har varit med i tidigare nummer, bara omgjord lite.

Men så kanske det är i dom flesta facktidskrifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag prenumererade på Segling och Praktiskt Båtägande tidigare.
Nu får jag bara Båtliv hem i brevlådan, har tröttnat på båttidningar.
Vill jag läsa en båttidning tar jag ner några gamla nummer Praktiskt Båtägande från vinden och bläddrar i, det är ändå i stort sett samma innehåll i de nya numren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi Båtägare helt klart. Pb är för gubbig.

Vi båtägare är den enda tidning som vågar säga att skit är skit. Begrundan är faktist bara begagnade båtar som vanligt folk har råd med. Där är besiktning, ägarintervjuver och nytester av båtarna och det har inte PB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart blir det PB! Tidningen för vanligt folk som har vanliga båtar! Bra tester och praktiska tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju såhär att Maringuiden, Vi båtägare, Båtnytt och segling ligger under samma ägare. LRF Media. jag tror vi har ett gyllene läge här genom MG att påverka innehållet i just ovan nämnda tidningar. Uppenbarligen är folk trötta på det mesta, men om vi kommer med förslag och förbättringar här så kanske redaktörerna ser detta och snappar upp ett och annat? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte shoppat runt så mycket, men fastnade för PB när jag började köpa lite olika båttidningar. Gillar de tekniska reportagen om olika projekt. Det jag vill läsa mer av är tester av gamla båtmodeller, både segelbåtar och motorbåtar. Det är intressant även om man inte är ute efter att byta båt. Man lär sig känna igen olika båtar och deras särdrag, och har lite mer att snacka om vid bryggan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi Båtägare.

Ströläser oftast igenom den i hopp om att hitta något riktigt intressant. Bäst är beg testerna, ny teknik samt historien om en båttillverkare som är riktigt bra. Senast var det Nimbus och innan dess Albin. Allra sämst är de tester av båtar som är till för en väldigt begränsat  kundkrets pga prislappen. Samma fenomen finns inom bilvärlden så det kanske inte är så konstigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tycka det är roligt att läsa tester/reportage om dyra o ouppnåeliga båtar.

Dels för att få drömma sig bort ett tag smiley

Men även att man kan få tips och idéer om smarta lösningar som man kan försöka fixa till sin egen båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har du förvisso rätt i att det kan vara lite inspirerande att hitta små saker man kan försöka göra själv. jag tittar väldigt mycket på andra båtar när jag bygger upp min inredning i min stålbåt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst moderator

Godkväll allesammans!

Vill inte förstöra din tråd men jag gjorde en ny tråd där ni medlemmar kan komma med förslag och förbättringar om vad ni vill se i båttidningarna Vi Båtägare, Segling och Båtnytt. 

Har varit i kontakt med chefredaktörerna för ovannämnda tidningar och de var intresserade av vad ni användare av forumet tycker och tänker om innehållet. så nu har ni er chans att försöka påverka innehållet!

MVH Moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kära moderator, kan bara hoppas att det inte blir samma flopp som tråden där vi skulle föreslå förändringar,nästan aldrig ett svar eller en reaktion från MG, tråkigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst moderator

Tänker du på den tråden som är klistrad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det är den jag tänker på, läser man igenom den så är det väldigt lite svar men också väldigt mycket förslag, och jag som har varit medlem några år nu kan bara konstatera att aktiviteten på forumet är sjunkande och det är synd tycker jag, kanske inte beror helt på detta men jag tycker MG borde ta sig en funderare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst moderator

Utan att säga för mycket så kan jag säga att saker och ting är på G!

Är relativt ny som moderator och ska försöka liva upp detta forumet!

Hoppas vi kan ha en trevlig och rolig höst och vinter ihop här!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på sätt och vis med dig.. men jag tror det är att det har varit en hel del pajkasting här på forumet. Men nu verkar dom ju fått en moderator som förhoppningsvis har lite koll på forumet så kanske det kan bromsas i tid innan folk blir sura och hoppar av forumet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut inte PB eftersom jag som yrkeskunnig ser alla sakfel som ständigt förekommer i denna blaska. Verkar vara personer med dålig grundkunskap om båtar, motorer och juridiken kring detta som skriver. Så tycker iallafall jag. VB tycker jag bäst om

Senast ändrad av sea-ray_230 | 09 oktober 2010 | 13:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som om de flesta gillar PB bäst, men ingen har nämnt norska båtmagasinet, den har dessutom en bra webb-sida

http://www.batmagasinet.no/ 

Dessutom tycker jag på kryss kan vara helt ok

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just den tidningen gillar jag med! har en norrman på bryggan som lämpar över en hel hög med tidningar till mig när han åker hem för säsongen :) har funnit mycket intressanta prylar och repotage i just Båtmagasinet :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...