Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
RoXa

Segla Björlanda kile - uddevalla i november

Rekommendera Poster

Pga av tidsbrist blir det en sen upptagning av vår Misil 2 i år. Båten ligger i björlanda kile och ska lyftas upp i udevalla. Tidsbristen gör att jag inte hinner segla dit den förns i slutet av oktober. Vi tänkte ta inner vägen till åstol och sen vidare in mot uddevalla. Som en glad amatör har jag inte seglat varken den sträckan innan eller vid den årstiden så nu vänder jag mig till de gamla rävarna här på forumet.

Hur är sträckan BK -Uddevalla nu på hösten, finns det trånga passager med mycket motström, mycket kastbyar osv?

Alla synpunkter är av intresse!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

42 distansminuter ca. Om du inte har någit speciellt ärende till Åstol sparar du lite tid på att ta Instö ränna söder om Marstrand och in i Hakefjorden via Älgö gavel. Inga konstigheter på denna sträckan. Bara att följa farlederna.

Om du skall segla så är ju inte vindar från norr till ost så kul. Förutom att du får kryssa och kanske inte hinner på en dag, så kan dessa vindar bli ganska byiga. Vid sydlig till västlig är det bara att köra på...

/Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom Älgöfjorden inte är särskilt spännande men tidvis trafikerad av stora fartyg, kan du gå mellan Älgön och Brattön, djupet räcker bra till, sedan öster om Lövön, där finns en uppgrundning och en bränning. Trevligare än att ta sig förbi Älgö gavel.

Om det blir behov av övernattning kan jag rekommendera Grötå holme, gå in runt udden, det finns fasta dubbar i berget. Länk: http://kartor.eniro.se/m/IUvFC

Om ni kommer längre, men inte ända fram, finns det brygga och dubbar på Ekholmen, och fasta dubbar på Oxholmen, båda ligger strax söder om Restenäsön. Länk:http://kartor.eniro.se/m/IUvUY

Alla gånger jag seglat denna sträcka har strömmen gått norrut, är vinden dessutom sydlig eller sydväst ökar strömmen normalt.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all info! Det var precis sådant jag behövde veta. Hur smalt är det i verkligheten mellan älgön och brattön? Vill ju inte gå på stenen i sundet där. Sydlig eller västlig vind hade inte varit fel nu när det mer eller mindre bara ska transportseglas. Jag tror inte att vi kommer att hinna segla hela den distansen på 9 timmar (de ljusa timmarna på dagen) så tipset om naturhamnarna är guld värt!

/John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är gott om plats, gick där senast för 3-4 veckor sedan. Håll nära skäret på östra sidan, men det är absolut gott om plats.
Det är ett mysigt ställe man passerar.

Länk till Eniro:s sjökort: Du här väl egna?   ;-)

http://kartor.eniro.se/m/IUKfa

Lycka till:

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gott att höra!

Haha ja, om jag inte haft sjökort hade båtägandet varit över sen längesedan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att den första höststormen drog förbi för någon månadsen och temperaturen började vandra nedåt fick jag kalla fötter och ställde in seglatsen. Båten fick åka lastbil istället. Mycket smidigt men inte ett värdigt avslut på säsongen ;) Tack för alla tipsen iaf. Seglatsen får bli nästa sommar ist!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att du gick miste om en fin seglats. Den 8 november seglade jag minn bohusjulle från sommarplatsen till kranen. Inte för att ta upp den, utan för att den inte skulle frysa inne även denna vinter. blush

En härlig seglats i ett strålande väder. Men ju längre seglats ju mer måste ju stämma. Min tilltänkta segling nästa lördag ser ut att bli en kall tillställning sad

post-945-1394236560,6431_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smidigt och kanske förståndigt. Du kanske förstår min fråga om isfritt bra, om någon :-)

Ibland blir det ju så att det blir ont om tid och saker 'kör ihop' sig, då blir båten lätt liggande i till paniken kommer att man måste ta upp. 

Seglade en gång från Skärhamn till Näset i Göteborg 15 oktober ipå 70 talet i en K6 i styv kuling och fortfarande de största vågor jag sett på Marstrandsfjorden. Det hade varit storm i 3 dagar från sydväst innan...Men det var en oförglömlig upplevelse som du förstår.

Har också vid ett par tillfällen fått ta till lastbil för både min egen och andras båtar ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...