Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
DavidN

Masta av 18 m mast med 12 meter mastkran?

Rekommendera Poster

Hittils har jag bara tagit av/på master som har varit ungefär lika höga som mastkranen.
Nu är det en 18 m 3-spridare som ska av, hur gör jag enklast/säkrast?
Sätter jag kroken under understa spridarparet, så får jag antagligen en ordentlig hävarmseffekt, med resultat att toppen med otur kan åka i backen. Sätter jag den under mellersta räcker inte mastkranen till. Känns som det ideala vore att sätta kroken på 9.5-10 meter upp på något sätt, tex i en öggla som i sin tur är fäst både ovanför och under denna punkt på masten.

Att använda mastrännan känns inte 100, med tanke på att masten väger en del.

Hur gör ni?

Senast ändrad av DavidN | 05 oktober 2010 | 21:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ögla runt masten på lagom höjd en lina därifrån ner till en knap på masten som håller öglan på plats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att kranen är lägre än masten är bara bra för vindgivare och antenner. Jag antar att det inte finns en högre kran  i någon av grannklubbarna. Du kan kanske hissa upp en person med hjälp av kranen som slår änden av en lina som pålstek (lyftögla) runt masten  9-10 meter upp på samma sätt som föreslagits ovan. Annars kan man barlasta rotänden med en vikt som förhoppningsvis balanserar en topptung mast.

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Är det onödigt att säkra öglan även uppåt, utifall masten skulle slå över ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Når masten upp till upphalet för spinnakerbommen? Eller vad det nu heter, det fallet som kommer ut mitt i masten. Du kan i så fall slå en hake från fallet i wiren på kranen och på så sätt höja tyngdpunkten på masten.

Se tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=371090
Tomas99's bild i inlägget från 01 oktober 2010 kl 22:05

Men i stället för storfallet använder du det andra fallet, vad det nu heter =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förhoppningsvis räcker masten (annars har man allvarliga problem) frågan är om kranen räcker!
Vi har visserligen bara 13m mast, men den lyfter vi i likrännan utan problem med en för endamålet avsed aluminium beslag 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...