Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
-Flashen-

Tändnings problem Yamaha F25! Felsökning påbörjad

Rekommendera Poster

Har en Yamaha F25 - 1997 som det inte är någon gnista på!
Tändspolen är bytt pga ärgiga kontakter men har fortfarande ingen gnista.

Har mätt upp hela tändsystemet nu med följande resultat. Och enligt verkstadshandbok så mäts allt i peak volt.

Utgående spänning från själva statorlindningen ska ligga på 210 Peak volt mellan Grön/vit & Vit/grön kabel. Där har jag 326 Peak volt och på ren likströmsmätning har jag 192 V. Så där finns det bra spänning ut iaf.

Går man vidare i systemet så är nästa att mäta upp Pulser coil (trigger). Mellan Röda och vit kabel.

Enligt boken ska den ligga på 90 Peak volt, Och där får jag bara ca 20 Peak volt ut!

Och till det skumma är nästa mätpunk som är utgående från CDI som är kablarna till tändspolen Orange och svart/vit.

Där ska det ligga på iaf 200 peak volt ut, Där har jag en bit över 300 Peak volt, och pröva alla andra mätsätt oxå och lyckades få ut ca 70V AC.

Och då tycker iaf jag, att har jag en spänning in i spolen som är högre än värdet i boken som kan vara ett Min värde, så borde jag ha gnista trots allt att jag inte ha rätt spänning ifrån Pulser coil (triggern).

Har även provkört tändspolen i en testare för att se så att den nya inte var defekt, men den gav gnista när man tryckte in ström i den.

Någon som har tips eller vart med om liknade?

Nödstop är oxå bortkopplat.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätning av toppvärden kräver speciellt instrument  alt. filter, multimeter, som det inte framgår om du har tillgång till. Du nämner Volt AC, vilket i mina öron tyder på att du inte riktigt har koll.

I denna bör du kunna hitta resistansvärden som går att mäta med en vanlig multimeter.

http://www.cdielectronics.com/downloads/Yamaha_DVA.pdf 

Rätt resistans är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor att veta att en spole är OK. 

Triggers brukar ligga på några volt, dvs klart lägre än de värden du angivit. Se DVA pd:en.f

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tillgång till en riktig multimeter som klarar av att mäta peka volt, tyckte de framgick eftersom jag har skrivit upp peka volt värden jag har mätt!

Jag är helt medveten om att spolen inte matas med AC, men tog med de eftersom jag fick ett värde på det!

Saken är mer att jag har spänning in i spolen men inget ut!

Spänningen som triggern ska ge är 90V peka volt när man kör på starten enligt Yamahas egen verkstadshandbok! 

Har mätt upp resistansen på alla komponenter och dom ligger inom värderna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...