Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
heah

Fotografering / filmning vid sjögång. Hur?

Rekommendera Poster

Var ute med comfort30:n i helgen i blekinge - tidvis gick det ganska mycket vågor. Försökte fotografera och filma lite men lyckades inte alls få med känslan av vågorna. Några tips för att lyckas få med känslan av vågor vid fotografering?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt hur man ska göra för att få med känslan av vågorna, det tror jag blir svårt. Men om du konfronterar frågan på ett annat sätt så tror jag det är l:ättare att få med känslan av oväder/väder med mycket vågor.

några tips på detaljer som formar intrycket:

*Vad är det för väder? Syns det att det är oväder blir ju vågorna snarare en central del av bilden än om det är soligt och fint väder ute.

*Mörkt/ljust? mörkt är antagligen att anta om du vill framhäva ruskoväder och vice versa.

*Visar någon detalj på hur stark vinden är? Vågor som skummar, segel, starkt lutande båt, vågor som slår upp emot stäven?

ska du ta en bra bild finns det förstås andra aspekter som du ska ta tillvara, mänskliga uttryck är lätta att förstå, och en annan grej är att tänka på att nästan alla konfronterar bilden från vänster till höger, vilket leder till att du ska försöka få en linje som går från vänster nederkant till höger överkant eller vänster överkant till höger nederkant om det du vill ska ligga i fokus är imitten av bilden.

Kör hårt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har fotograferat i många år nu, senast för Expressen under prinsesbröloppet nu i somras, och jag brukar ofta fotografera natur och liknande då jag har sommarhus i Stockholms skärgård.
I vilket fall som helst så skulle jag nog vilja säga att när det kommer till naturfotografi så måste man ha en systemkamera och inte en vanlig digitalkamera som många använder. Den är kanonbra att fota allt annat men när man ska fotografera natur eller som i detta fall, vatten/hav så är den ganska värdelös.
Vad har du för kamera föresten?

allt hänger också på vilken bländare, ISO tal samt slutartid man använder sig av. För att få vattnet att se ut som lent så har man lång slutartid t ex.
Försök använd ett stativ i båten på något sätt.
Det blir alltid bäst på morgonen eller på dagen, då kan man ta bra bilder men när det börjar bli mörkt blir det svårare för då måste man ha stativ, ställa in slutartid och hela den biten.

Jag skulle råda dig till att gå ner till hamnen och stå på någon kaj/brygga och testa dig fram, du kommer lära dig själv hur man ska göra. ta med dig, om du har, ett stativ och knalla ner och kör med långa slutartider för att se resultat.

Du kanske inte har fått reda på hur du ska gå tillväga mer exakt men det är så himla mycket om fotografi så ställ gärna fler frågor ang. funktioner och liknande så ska du se att du kommer bli en bra naturfotograf!

*har bifogat en bild på den kamera jag använder mig av:
- Canon 1D Mark II
- Objektiv (70-200mm 2,8)
- 17-24 mm
-10-20 mm (extrem vidvinkel)
-70-300 mm

Det objektiv jag använder mest är just 70-200mm 2.8:an!

Lycka till!

Mvh
Magnus

www.t16.se

post-10016832-1394236527,2907_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! jadu det är inte lätt det.. denna videon tex. den tog jag när vi gick över blåshålet Valöhuvud på vbästkusten i 25m/s i riktigt grov sjö. http://www.youtube.com/watch?v=1Ad5y73UWlI

det ser kanske inte så lurigt ut.. men det var inte det skönaste båtminnet direkt :-P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Är för tillfället på jobbet och hade bara dessa två bilder med genré sjöliv.
Som du ser så är det bilder på fiskmåsar men dessa bilder är ett bra exempel på att liknande bilder kan du inte ta med en vanlig digitalkamera. Dock så är upplösningen inte så bra på dessa då de är förminskade men med högsta upplösning så är de väldigt rika på detaljer etc.

Mvh
Magnus

www.t16.se

post-10016832-1394236527,3428_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som frågeställaren undrar över, och som även jag med min systemkamera undrar över är nog hur man får med inlevelsen i bilden. Jag har både plåtat och filmat grov sjö från båten men allting ser sedan löjligt ut när man tittar på det på en platt skärm. Problemet är nog att det är svårt att fånga sjön i 2 dimensioner, man får helt enkelt inte med djupet i bilden.

Visst hade det varit kul att stå med stativ i båten och ta bilder med HDR men det är ju stört omöjligt när båten och sjön rör sig. För att få lite liv i en bild på sjön tror jag att man kan ta en bild med så bred vidvinkel som möjligt, fota den i RAW och gör sedan tre eller fler olika framkallningar som du sedan sammanfogar med ett HDR-program, exempelvis Photoshop CS5. Du kan få rejält med dramatik i bilderna men den där vågen som är högre än båten kommer nog ändå att se liten ut på bilden.

Jag skall köpa ett fisheye-objektiv och plåta med nästa år och testa just HDR med RAW-bilder för att se om man kan få med lite dramatik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att du måste ha (ett) bra referensobjekt vid vågorna så man ser hur stora de är, ser man bar vågor så vet man inte om de är 50 cm eller 5 meter. Kanske lättare sagt än gjort. Men ser man en båt som nästan försvinner mellan två vågtoppar då förstår man att vågorna är höga.

Eller en vind- eller vågsurfare uppe på vågen kan också vara en bra referens, alla vet ju hur stor en människa är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekomenderar ett objektiv med extrem vidvinkel, det blir fantastiskt med ett sådant perspektiv. Jag köpte för drygt 2 månader sedan ett 10-20mm objektiv och det har jag använt flitigt, inte bara när man plåtar natur utan också byggnader etc.
Men, färgerna i övrigt spelar också in. Dessa kan man exempelvis redigera i Photoshop för att öka kontrasten eller liknande, bara en sån sak gör att bilden blir bättre!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen - skall testa mer nästa gång. Tyvärr är det väl som vanligt hårt arbete som gäller för att lyckas ;-)

Skickar med ett exempel på en bild där jag fick med viss action iaf

(Fotar med en Olympus E470 - liten systemkamera)

Senast ändrad av heah79 | 05 oktober 2010 | 21:37

post-17817-1394236527,6218_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag håller med om att det är oerhört svårt att fånga känslan av hårt väder på bild, precis som skrivits i tidigare inlägg. Det är nog omöjligt att fånga den där sugande känslan i maggropen då båten kastas åt sidorna och hissas upp och ned på höga dyningar.

I somras då vi seglade över nordsjön till Skottland i vår lilla Maxi 87:a råkade vi ut för en styv kulingar som där och då kändes tämligen dramatisk. Jag försökte filma och fota lite, väl i land då man tittar på materialet i sin dator förefaller det som vilket väder som helst, synnerligen odramatiskt. De bilder som bäst återgav känslan som rådde vid fototillfällena är de få ögonblicksbilder där det precis råkade skvätta vågskum på linsen eller då båten kränger snett i bild så att relingskanten är under vatten. Det gäller nog helt enkelt att skjuta av täta skurar av bilder i sekvens och sedan behålla endast de bästa.

Även på film är det svårt, med något enklare eftersom du hör ljudet och ser hur referenspunkter förflyttar sig. En filmsnutt från nordsjöseglatsen ligger på youtube för den intresserade http://www.youtube.com/watch?v=b1zcrSowH00. Jag bifogar också en bild.

Lycka till i fortsatta fotande!

post-10013107-1394236527,697_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...hittade en bild till där jag tror att den krängande vinkeln samt flaggan och hinken som hänger i onaturlig vinkel från akterpulpiten bidrar till viss känsla av den vind som rådde

post-10013107-1394236527,7417_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fotat och filmat en del från segelbåt. Största lyftet blev när jag köpte en liten Panasonic Lumix.....FT1 som är vattentät och kan filma i HD.

Fixade ett stativfäste som jag satte på en båtshake. Filmerna blir mycket trevligare från en vinkel nära vattenytan.

Vattentät kamera är nästan ett måste om du ska få en känsla av hårt väder utan att förstöra kameran. De spännande situationerna inträffar inte när du har 50.000kr-kameran i handen, utan när det är sketväder och du tar fram den lilla vattentäta kameran ur fickan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jäkla trevlig film di1anpe!! Visst syns vågorna!

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magnus

Vad för slags kamera hade jag när jag tog denna bilden? wink

tommy

post-945-1394236528,465_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som skiljer Magnus kamera från din, Tommy är 50.000kr skulle jag tro, eller lite till =)

Det har inte med systemkamera att göra hur bra bilderna blir eller hur detaljerade dom är. Den största skillnaden ligger i att dessa kameror har en spegelreflex (SLR), vilket framförallt innebär bättre möjligheter till fokusering. Begreppet systemkamera betyder egentligen bara att du har ett system med tillbehör såsom fler objektiv, blixtar o s v.

Att sedan de dyraste kemerorna för proffs är just systemkameror beror på just detta att systemkamerorna har en större flexibilitet, inte det omvända, att systemkameror skulle vara bättre på att ta bilder. Det som skiljer Canons D1:a från Tommys lilla digitalkamera är nog storleken på sensorplattan, eller snarare formatet på den, ljusinsläppet i objektivet, optiken samt bländaren. Inte löstagbart objektiv eller SLR.

Min förra kamera, en s k GRID-kamera var jag fantastiskt nöjd med. Den såg ut som en systemkamera men hade fast objektiv och ingen spegel. Anledningen till att jag bytte var egentligen att jag ville ha större möjlighet att påverka bländare och slutartid, i övrigt var faktiskt den gamla billigare kameran bättre i de flesta avseenden.

Jag vill inte klanka ner på någon nu, inte heller någons kamera men att säga att det krävs en systemkamera för att ta bra bilder kanske var sant på 80-talet, inte i dag.

Min uppfattning om fotografering är ändå att den bästa fotografen är den som hittar ett bra motiv, inte den som har råd med dyr utrustning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med till viss del. Men för att kunna ta bra bilder,o ej bara ha tur gäller det att kunna slutar o bländartider. Hur många av oss köper Fina Kameror o kör på Automatic ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnaden mellan en Kompakt kamera och en System kamera är många..

Men bara för att ta ett par viktiga skillnader när det gäller naturfoto, men även annan typ av fotografering.

1. En systemkamera tar bilden direkt när du trycker ner avtryckaren en kompaktkamera tar bilden efter kanske 1-2 sekunder och då är oftast ögonblicket borta.

2. Med en systemkamera har du olika objektiv som är anpassade till olika typer av fotografering och är lätta att byta och använda. En kompaktkamera har en liten zoom som oftast övergår i digitalzoom ganska fort. För er som inte vet vad digitalzoom är så.. Fungerar ungefär som att du tar en bild och beskär ner den till det utsnitt du vill ha.. alltså en kvalitétsförlust med förlorade pixlar.

3. Pixeltätheten är också stor.. köpte nyligen en Canon Ixus med någonstans runt 10mp till frugan. Och jag kan lugnt säga att kvalitén på bilderna när man zoomar in dessa och jämför med min gamla systemkamera på 6.3mp, så är det systemkameran som vinner.

4. Batteritid är en annan sak där systemkameran vinner. Hur många bilder kan du ta innan batteriet tar slut.

5. De enda fördelarna med en kompaktkamera är just att den är kompakt. Liten och lätt att ta med och billig.

Men att var man skulle köpa en Canon 1D som togs upp tidigare i tråden tror jag inte.. det är lite väl overkill. Även om det är en gammal modell som numera inte kostar så mycket begagnad.
För vilken Svensson fotograf vill går runt med en kamera där bara kamerahuset väger 1.2 kg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Nja, min kompaktkamera tog bilden direkt, så länge det bara var fokuserat, d v s ett Halvt tryck på knappen. Detta gäller även vid blixtfotografering. Min nuvarande systemkamera tar längre tid på sig om blixten är inblandad.

2. Min kompaktkamera hade 10x optisk zoom, 15-150mm om jag inte missminner mig. I samma objektiv.

3. Pixeltätheten och ISO-talet som kameran kan hantera beror ju på sensorn, inte om det är en systemkamera eller inte.

4. ca 1300 bilder tog min kamera innan jag fick ladda de 4 AAbatterierna.

Jag provocerar lite extra nu, jag förstår vad du menar men det finns bra kompaktkameror som ger bra bilder. De kostar däremot oftast mer än de billigaste systemkamerorna. Det du beskriver ovan är en BRA kamera, oavsett om det är en kompakt- eller en systemkamera kan du få ovan nämnd funktioner, utom just möjligheten att byta objektiv. Nu har jag inte sett SLR på någon kompaktkamera men för normalfotografen är det nog mer nackdelar än fördelar med detta, framförallt p g a att man måste glo i sökaren när man skall ta kort på den lilla blomman man hittar på marken vilket ju ger smutsiga byxor :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...framförallt p g a att man måste glo i sökaren när man skall ta kort på den lilla blomman man hittar på marken vilket ju ger smutsiga byxor

Nja... de senaste systemkamerorna har faktiskt live view.. med vilket du kan se bilden på LCD:n medans du tar bilder, precis som på en kompaktkamera.
Till och med Canon 1D mk3 har denna funktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Canon har liveview och bilderna blir betydligt sämre. Kameran har svårt att fokusera och ljusautomatiken blir inte bra alls. Det fungerar, men inte så bra =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite tips förutom all teknik o fina kamror.

Gå nära,hål dej på samma nivå (lågt)som vågorna.

ljuset är viktigast av allt, vänta med att ta bilden till du ser kanske lite ljus reflexer eller en sol stråle i vågorna

Ta inte uppifrån då blir det platt o tråkigt.

Risken för att bli blöt är stor, men då kan du säkert räkna med en bra bild.smiley

Prova många olika vinklar snart blir det som du vill öva så får du snart till det.

Ingen idee att skaffa nya dyr fotoutrustning, lär dej behärska den kameran du har,sedan kan du fundera på mer utrustning.

70% av bilderna från kuwait kriget som visades i media i sverige är tagna med flera engångs kamror pga att sandstormarna knäckte all fin dyr utrustning.

Fotograf med massa dyr utrustning.

mvh reidar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bästa kameran är den du har med dig, så att man faktiskt får några bilder.

Så det så  smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte som många andra här exempel på bilder jag tagit men som tidigare nämnt är ett stativ av ngn form guld värt.

För att kunna använda stativet i båten bör man oxå förstå att bilderna man tar aldrig kommer att stämma överrens med horisonten, men det är det som blir själva effekten. När jag filmat i båtarna har jag alltid stativet fast förankrat i båten, antingen så långt bak på båten som möjligt eller på fördäck så högt upp som möjligt. Har man då ett vidvinkelobjektiv så får man med havet som referens till hur människorna rör sig vid vågor och hopp etc. (ni har säkert sett samma filmsätt på ex. discovery med krabbfiskarna).

Ska man få med BÅTENS rörelser i förhållande till horisonten får man göra omvänt, dvs att hålla kameran på fri hand och försöka vara så stadig som möjligt gentemot horisonten Inte alltid det lättaste varför en s.k steadycam ibland används. Denna kan enkelt bestå av att du har en bag med kläder som väger lite hyfsat där du placerar kameran, sen fungerar dina armar som stötfångare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar nästan alltid ha en liten kamera med mig för foto och videoklipp. Idag skaffade jag mig en vattentät liten kamera (Tough 8010) så det ska bli spännande att prova och se om man får mer liv i bilderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag provat y Tough en hel del och även om bilderna inte blir bäst när man tar en skärmdump från ett videoklipp så fångas iaf ögonblicket bäst så. Perfekt semesterkamera för undervattningsfilmning och fotografering.

post-10011607-1394236591,114_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...