Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Saltoe31

Byta kullager i struten KAD44/290DP-E

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att lossa primäraxel och kullager som sitter i struten,utan att lossa motorn och svänghjulskåpan.Det är en VolvoPenta KAD44 med 290 drev.

Det vore väldigt bra om man kunde ta ut axeln med lagret bakåt. Finns det några nackdelar med detta, ex.vis svårigheter med att återmontera korrekt, eller att någon bussning riskerar att trilla loss på insidan och bli kvar där.

Jag har läst några äldre inlägg i detta ämne, men finns det mer att tillföra i ämnet innan jag ger mig på det så är jag tacksam. Alternativet att lyfta motorn är förstås inte lika lockande.500 kilo inne i en akterruff.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har kollat de handböcker jag hade men själva struten finns inte med. Antar att du måste hitta någon form av avdragare för att få ut axeln.

Hör av dig hur det går.  Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du se en bild som jag hittade, där ser du den där smörjpunkten vi pratade om.

Jag tror inte det finns på nyare motorer.

post-8565-1394236528,8847_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också intresserad av detta, men i mitt fall-gäller det AQAD41 och 290DP-drev. Försökte zooma din bild men då förlorade den skärpa o kantrast  så jag kunde inte se något öht. Var hittade du den bilden? Länk, tack!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Primäraxelkåpan till DPE-drevet har bara ett kullager. Inre änden av axeln centrerar i vevaxeln. För att byta lagret drar man ut tätningsringen och distanshylsan som sitter innanför. Sedan tar man bort låsringen som håller fast lagret. Sen går det att dra ut axeln. Problemet är att axeln sitter ganska hårt. Man behöver ett specialverktyg, som består av en klämbussning som kopplas till en glidhammare.  Jag tror att en firma som heter Åkerströms mekaniska, säljer detta verktyg, men det är nog ganska dyrt. Tidigare motorer hade två lager i kåpan. Det inre tas ut inåt. alltså måste motorn lyftas ur, eller åtminstone fram i båten, och kåpan demonteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tidigare  menar du troligtvis bl.a. AQAD41. Goda nyheter!! Har alltid drömt om att få lyfta ur motornfrown. Ännu så länge håller lagret, (-ena) men jag vet att förre ägaren körde omkring med vatten i bälgen under sin sista säsong. Knuten var ganska rostig när jag tog över så risken finns att lagrena har tagit stryk. Om man har tur kanske det inre har klarat sig. Går det i så fall att byta det utan motorlyft?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det har varit rikligt med fett runt axeln, kanske inre lagret har klarat sig. Man kan dra ur axeln och det yttre lagret utifrån, och sen göra rent och fetta in det inre lagret genom hålet. Problemet är bara att axeln med två lager sitter ännu hårdare fast. Det inre lagret sitter ju pressat på axeln, och det yttre sitter fast i kåpan. Är det yttre lagret riktigt dålig, så att ytterringen har roterat i kåpan brukar det dock inte sitta så hårt fast. Tvärtom brukar man behöva limma fast det med Loctite för cylindrisk fastsättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag ska få hjälp av en mekaniker i veckan som har ett sådant verktyg och som har utfört sådana jobb tidigare och lyckats.Jag håller tummarna för att det går vägen.

Jag återkommer med en rapport på hur det gick

/Saltoe31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mecken som jag anlitat lyckades få ut lagret med hjälp av sitt specialverktyg (avdragare) Så nu slipper jag lyfta motorn. Att sätta tillbaka ett nytt lager borde jag fixa själv.

/Saltoe31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent svar men för övriga så har marinshopen i älvsjö detta verktyg för uthyrning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...