Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
d96linus

Finns det powertrim som ej rör sig hela vägen av sig själv?

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar om det finns powertrim som är beroende av tyngden på motorn för att kunna röra sig hela vägen ner? Detta gällde en Mariner 90hk från 1998 där powertrimmen rörde sig ca 4cm och sedan blev det tvärstopp. Efter att jag lämnat tillbaks motorn till säljaren testade han och sa att den fungerade utmärkt men att den var av typen där den måste tryckas tillbaks sista biten av motorns tyngd. Detta tycker jag låter märkligt då jag antar att alla hydraliska kolvar är av typen där olja strömmar in och ut och alltså borde kunna flytta skeddan hela vägen av sig själv? Kanske det är något med ventilernas konstruktion? Vad händer med motorn när den är i vattnet och således blir lättare? Och när man kör i full fart - förvisso borde trycket av propellern trycka in motorn sista biten.

Jag vill bara få klarhet i om det kan vara som säljaren sa eller inte. Tacksam för lite experthjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla powertrim är beroende av motornstyngd, MEN. Är leden dåligt smord eller felaktig så uppstår detta fenomen. Självklart skall motorn gå ända ner även vid stillastående. Testa och smörj upp leden vid motorhänget så fungerar det nog

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den testades på land och enligt de som testade den hänges den upp på en bock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...