Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Berg3r

Hjälp med propeller!

Rekommendera Poster

Tjena!

Är ny här på forumet, har läst ett tag men har inte orkat registrera mig bara :P

Jag har köpt en ny båt, eller inte en ny men en gammal, en 16 fot liten sportbåt, ganska lång och smal, på den sitter en Mercury Thunderbolt 850 85Hk motor, det tråkiga är dock att jag inte fick med någon propeller, en kompis hade en gammal propeller liggandes från enligt honom, en 150Hk motor, med denna propeller så funkar det ganska bra i låga farter, sedan börjar propellern tugga luft, slira. Det är även en som har sagt att motorn är hissad och att jag kommer behöva en specialpropeller ?

Min fråga till er, hur gör jag, och vart börjar jag ? Vill ha en propeller så det funkar bra, ingen aning om vad ni behöver för info för att kunna hjälpa mig, men ska svara så gott jag kan.

Båten gjorde 35 knop med nuvarande propeller.

 

// MVH Robin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det första är att få motorn i rätt höjd, därefter proppval.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jo det förstår jag, men hur vet man vad som är rätt höjd då ? För att få motorn att komma längre ner så måste man ju kapa akterspegeln, och det kan jag inte tänka mig att man ska göra ?

 

Kan tillägga att trimpinnen är i sitt nedersta läge.

 

// Robin



Senast ändrad av Berg3r | 03 oktober 2010 | 21:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka med Drevman.se han kan en hel del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lätt se om motorn har rätt höjd. Kavitationsplattan (den plana biten ovanför propellern) skall vara i nivå med botten på båten. Är den någon cm högre så funkar det nog ändå, men om motorn är hissad ordentligt så är propelleraxeln i jämnhöjd med båtbotten och då måste du ha en  ytpropeller. Båten kommer säkert att göra uppåt 60 knop, men den blir inte så rolig att köra. Du kommer halvvägs till målet innan den planar :o). Om motorn sitter för högt, så är det tyvärr bara att kapa akterspegeln eller byta motor. Det kan ju hända att båten är byggd för lång rigg, men att din motor har kort rigg. Vissa motorer har förlängningsdelar, men du måste byta stående axeln och troligen växelarmen oxå. Det blir dyrt. Sedan är det frågan om propellerstorleken. Har du varvräknare så blir det enklare. Den proppen som du har är ju säkert för liten. Motorn borde övervarva. Räkna med att varje tum i stigning tar ner varvtalet med UNGEFÄR 400 varv. Får du plats med större diameter på proppen så gör det c:a 200 varv per tum. Nu har jag inte hållit på med snurror så mycket utan innombordare med Aq-drev, men principerna är ju ungefär lika. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag tyckte att det stog 50 hästar, men nu såg jag att det stog 150 hästar. Då beror det på hur stor båt den satt på. Om den var större än din båt, så kan det hända att propellern är rätt för din båt, men som sagt kolla höjden på motormontaget först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Tack för svaren så här långt !

Har varit och mätt lite i garaget ikväll och kommit fram till att Kavitationsplattan sitter ~14 cm ovanför botten, detta tycker jag verkar väldigt mycket, går det att lösa detta med en ytpropeller eller är det ny motor som gäller ?

Om det kan tänkas funka med en ytpropeller, vart är det bäst att köpa en sådan isåfall ? Gärna någonstans i stockholmsområdet !

// MVH



Senast ändrad av Berg3r | 06 oktober 2010 | 21:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propelletrim kan alldeles oerhört mycket om proppar och har en mycket hög servicenivå enligt min ringa erfarenhet.

(och jag har inga affärer ihop med dem, har bara fått en propp riktad lackad och köpt en beggad duo-propp där)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en propeller som suttit på en 150 mercury V6 så passar den ej till 85 hp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska höra med propellertrim vad dom säger !

 

Ingen aning om vad nuvarande propeller kommer ifrån, den passar iaf någorlunda med ett par extra brickor, endast provkört för att se hur motorn fungerar i vatten !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kavitationsplattan 14cm ovanför då har du kortrigg på motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag ska alltså ha en långrigg egentligen ?

 

// MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, från botten på båten till toppen på akterspegeln (där motorn sitter) ?

 

// MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar det imorn och återkommer med måtten !

Tack så länge :D

 

// MVH Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit och mätt akterspegeln, den var runt 55cm hög.

 

// MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då har du en akterspegel för långrigg,jag tror det är propellern som ej passar till denna motor,du har möjligtvis inte en glipa mellan propeller o växelhuset ,propellern måste gå innanför växelhuset annars blir det läkage av avgaserna från motorn,med tanke på att du fick lägga till en massa brickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara elak, men du måste antagligen skaffa en ny båt till din motor eller en ny motor till din båt.

Visst går det att såga i akterspegeln, men då blir ju risken för vatten som tränger in från aktersidan mycket större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är faktiskt ett spec på kanske 1 cm där emellan. Vet att detta inte är bra men propellern var bara till för att se så motorn funkade  bra i vattnet !

Men detta kan alltså ställa till det med ?

 

//MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ingen expert på ämnet men slår ett slag för propellertrim i sthlm. Hade för något år sedan funderingar på olika propellrar och åkte till Propeller trim. Fick expert råd och fick låna/prova ett par propellrar och efter live-test behöll jag den som fungerade bäst. Lämnade tillbaka de som fungerade mindre bra. Super service!

Lycka Till

PS. Har inget ihop med propeller trim förutom är en mycket nöjd kund!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...