Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
ecb60

komression yamaha

Rekommendera Poster

hej har en yamaha 70 hk 84 årsmodell som jag har komptestat 5.1-5.2 är det för lite? vad är normalt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressionsförhållandet på den motorn i lite nyare årsmodell är 6,1:1. Går den riktigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gick dåligt och orkade ingenting verkade som den gick på 2 cylindrar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat tändningen. Jag hade liknande bekymmer med min 50 hk 1987. Fick tips om att tändhattarna åldras och motståndet i dom ökar. Du kan skruva loss och mäta upp. Det ska ligga nånstans kring 5 kOhm. Gamla kan öka till 50 kOhm och då blir det ingen gnista när kompressionen ökar vid högre varv. Motorn går bra på tomgång men orkar ingenting på högre varv.Byt alla om du hittar ngn som visar högre motstånd.
Om tändhattarna är justa kan det vara stiften som inte är OK. Du kan mäta dom också. De ska ha samma värde. Om inte byt.
Börja med de här lätta lösningarna innan du går på de bökigare.

Lycka till!



Senast ändrad av aminders | 04 oktober 2010 | 18:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta hur det går. Då kan alla vi andra lära oss något,

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det besvarar inte frågan.. Kompressionstryck och kompressionsförhållande är 2 olika saker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har letat lite efter det där med. Det enda överallt då jag söker är att Yamaha inte har ett fast värde för kompression på motorer. Det som gäller är att det inte skall skilja mer än 10% mellan högsta och lägsta värdet

Detta har jag hittat då jag har sökt efter värden för 60/70 3-cylindrig ca: 1989.

Kanske samma gäller för dig?

 

Spontant kan jag tycka att dina värden är lite låga?

Min kompression låg på runt 9bar.

 

/qsec

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompressions lös motor  alt dåligt komp som gör att motorn inte går eller är svårstartad och går dåligt på lägre varv kan troligen vara lätt fixat!

2 av de 3 motorer jag har fixat i sommar hade topplockspackningen slutat vara tät i och jag ska här föreslå ett budget lösning utan garanti.

Konstatera felet:

Gör ett komptest som bör ligga på minst 7 kg  och jämt med gaspådrag. Du bör även göra ett sk leak down test (googla) genom att trycka in tryckluft i det ena stifthålet efter det andra när kolven står i toppläge och låst fast svänghjulet så att det ej kan snurra. Med en tändare kan du nu kolla om det kommer luft ur de andra stifthålen eller ur vattenkanalerna sedan du tagit av termostat kåpan och termostaten. Har du ett luftflöde ur dessa hål så håller troligen inte toppackningen tätt. Troligen sitter inte toppbultarna så hårt dragna om du provar lossa dom. Som ett test kan du ta ur en toppbult i taget, olja in gängan och dra tillbaka med 2,5-3kg moment och testa köra motorn för att se om den nu går bättre och komp testa. Du bör dock fixa toppackningen som jag ska förklara nedan. Om det under tryckluftstestet strömmar luft ur avgasutblåset eller förgasarna så har nog kolv skurit i cylindern och det krävs en dyr renovering.

Laga toppackning

Ta av topplocket som sitter med bultar liknande våra M8 (5/16 UNC) men du behöver inte ta av locket på topplocket för kylkanalerna som sitter med typ M6 storlek (1/4  UNC)(gäller de 25-70hk utombordare jag pillat i).

Om cylinder loppen ser inte allt för tokiga ut så är garanterat toppackningen boven. Egenteligen ska du köpa en ny toppackning men jag har haft brått och återanvänt den gamla packningen (alt göra en egen glödgad kopparpackning) om den inte har rivits sönder vid demonteringen. Fila packningsytorna hyfsat rena med en fin stor platt fil och slipa ytorna runt cylindern lite med mkt fint sandpapper och blås rent. Lägg en droppe olja/fett i bulthålen samt tinnertorka packnings ytorna sen inkl packningen.

Stryk nu ett tunt skickt högtemp packningssilicon på båda packningsytorna och montera tillbaka toppen och dra bultarna (som ej kärvar i gängan) hälften av vad de ska dras ca 1,5kg för 5/16unc. 1-2 dar senare drar ni bultarna fullt ca 2,5-3kg .

Nu kan du göra nytt komptest o tryckluftstest och se om det gjorde susen.

Topplockspackningen har troligen pajat för att du inte haft kylning så därför måste du koka termostaten för att se om den öppnar som den ska och att du har en fungerande impeller.

Förhoppningsvis är det bara att köra nu.

Svara på detta inlägg om detta hjälpte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Fråga !

Om man har bra komp finns det anledning att göra ger ett leak down test' då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du 5.1-5.2 i komp, utgår ifrån att du menar Bar? Så är det för lite!  En bra motor bör ligga mellan 9--11 i komp beroende på modell.  Kan vara kolvringar också, behöver inte nödvändigtvis vara en dålig packning.

Sen dendär lösningen med packningsmassa tror jag inte håller i längden. Du har ju ett tryck i toppen. Därför tror jag man blåser massan inom en snar framtid. Sen finns det ingen anledning till att spara in pengar på att inte sätta en ny packning. Det är inga pengar i sammanhanget. Du lägger ju trots allt samma tid på att åtgärda felet. 

Sen ska man vara VÄLDIGT noga med att rengöra ytorna mellan block och topp. Jag brukar använda ett stämjärn som är vasst och rakt, få bort så mycket det går. Ta det sista med smärjelduk. Var noga med att få rent i cylinderloppet.   

När toppen ändå är av, så kolla i cylindern. Har du en yta som är blank, så har du ingen yta för oljefilmen att fästa på. Det kan innebära att kolvringarna är kass. 

Hoppas du fixar motorn!

Lycka til!

 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke här tror jag utgår ifrån en fyrtaktsmotor eftersom att det är svårt att komma upp i 9-11 kg i komp på en tvåtaktare. Jag har ju pratat om en 70hk ifrån 1977 som tar 10min att riva av toppen på och 30min att montera tillbaka med lim. På en fyrtaktare som är betydligt mer omständig och mer tidskrävande mekning av så skulle även jag välja att sätta dit en ny packning så vida du inte är en snål fan som jag och gillar mekning.

Att använda den gammla hela packningen är annars inte fel om man gör rätt.

Att slipa rent packningsytan med smärjelduk skulle jag inte göra på frihand, utan använd en stor plattfil eller något annat rakt (vilkeljärn......).

Har du 2 riktigt släta packningsytor så behöver du inte ens en toppackning. Packningens funktion är ju att hålla tätt när  ytorna inte är helt 100 och mjukheten i packningen fyller upp vågdalar så att det även ska tätta där.

Jag hade en av landets mest trimmade 600 mc motorer som utan problem bara hölls tät med lite hylomar i toppen för att fylla ytornas defekter.



Leak down testet är alltid bra och informativt test för att veta var din motor har sina svagaste kompressions punkter: läker det vid- kolvringar el toppackning el ventiler (vilken?)..... Testet är avgörande för att du ska veta vad du ska renovera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag personligen skulle aldrig göra så med en packning. Smärjelduken tar man bort dem sista resterna av packningen, inte i godset!

Jag hade 11 bar i cyl 1 och 6.5 i cyl 2 på min evinrude 50 hk 2-t. 

Bytte packning och hade 11 bar i båda :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Val av arbetsmetod handlar om hur trygg man är i sin kunskap.

Jag tror att din kompmätare visar galet och på tok för mycket.

Gjorde du kompprov efter att du kört motorn eller direkt efter montering med smorda lopp?

Hittade siffror på kompisens ofriska 30hk johnson ska ligga på 7,3 -9bar.

Min översta cylinder som är mycket tät ligger på 8,5.

I mina racingmotorer som krävde 112oktan hade inte ens 11bar.

Huvudsaken är att du har återfått ett jämt o högt komp.



Till er som nu har satt i en ny toppackning rekomenderar jag att efterdra era smorda toppbultar igen eftersom en ny packning sjunker ihop med värmen o tid och att bultarna är så korta och därför inte får mycket till sträckning i dom. Kolla termostat o impeller så att kylning en alltid är tillräcklig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...