Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
VareVi

Vinterkonservering?

Rekommendera Poster

Hej alla erfarna motorbåtsåkare

Har en VP D4 med Aq drev. Båten är ny för mig i år och tog upp den idag. Läste i diverse instruktionsböcker hur man vinterkonserverar sjövattensystemet och upptäckter att det går inte att komma åt slangar eller annat, trångt och lååångt ned i motorbrunn, för att spola rent och suga upp glykolblandning enligt instruktioner.

Någon som har en bra idé? Spolmuff på ett AQ drev?? Finns det? Intaget sitter precis i fören på drevet, provade med grannens spolmuff modell hörselkåpa och det funkade inte alls.

Någon som vet hur man gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jag har kapat ett 200 liters plastfat och sänker ner drevet i det. Sedan fyller jag upp med kylvätska så att det går över hjälarna där vattenintaget är.

Sedan är det bara att starta motorn och köra den tills du har fått kylvätskan runt överallt.

Pumpa tillbaks kylvätskan till dunken å lyft drevet å ta bort fatet.

Klart.

Mvh pejon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu vet jag inte precis hur det ser ut på ditt drev men om du hissar drevet så finne det antagligen en slang mellan drevet och skölden, lossa den slangen från drevet och anslut den till en ny hemgjord  slang som du sticker ner i en 20 liters dunk med glykolblandning, starta motorn och kör på tomgången tills det är tomt i dunken. Det sprutar ut en del glykol så om du kan samla upp detta på nåt sätt så är det ju bra. Rekomenderar även att du skaffar en glykolmätare så kan du kontrollera fryspunkten på den sista skvätten som sipprat ur drevet, det känns alltid skönt att veta sånt, man sover bättre då. Starta även inte motorn med drevet i högsta läget utan sänk ner det så mycket som går utan att klämma sönder slangen.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på denna sidan

http://www.drevia.se/

Och under menyn Tipps och råd till vänster och sedan på konservering och service.

Där finns massor med bra tipps om hur man ska göra

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla bra tips och råd. Mitt problem är att det är otroligt trångt mellan drev och ovanliggande badbygga. Båten som är en Nimbus 250 står lågt på en transport vagga så jag kan inte tilta  ner drevet för in någon dunk. Att koppla loss slangar från drev eller vattenpumpen är säkert inte omöjligt om man har 2 meter armar med en diameter på 5 centimeter.

Tack Klara för länken till påsen Tror att detta är det absolut smidigaste sättet. Otroligt att den inte mer känd! Har redan beställt en. Återkommer med erfarenheter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att bli säker på att man får in glykol i själva motorn (sjövattenkylning)? Om man kör med den där säcken på drevet så spolas väl bara delar av systemet innan motorn blir varm och termostaten öppnar. Kör ni motorn tills den blir ordentligt varm eller? Viktigt att ha koll på att den inte blir för varm!

Dessutom står det att man bara ska tappa ur vätskan ur säcken för att avända den år efter år, men den blir rimligen utspädd lite varje år av vattnet som finns i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat säcken. Fungerade oerhört smidigt på 280 drev. 20 liter räckte för att köra motorn. Väsentligt mindre än jag behövt tidigare med olika kärl. Mindre mängd vatten blir också varmt snabbare  vilket också är en poäng. Det enda pysslet var att få öronen som ska föra ner vattnet från drevets övre utsläpp att sitta bra. Inte helt fel att vara två så att en kan hålla i dem.

PA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hakar på denna fråga med mitt försök till konservering på en D3-190 med Drev DP-SM. Min sköljning och glykolblandning känns som det gick för snabbt igenom, klart på tio-femton sekunder vardera. Använde spolmuff från trädgårdsslang för sköljning respektive tio liters dunk med glykolblandningen på badbryggan. Motorn hann aldrig bli varm, och jag är nu osäker om det räckte för att ta sig igenom hela systemet. Min noja är att blandningen kanske istället tagit någon genväg ut. Utloppet kom nämligen under skölden och inte genom kavitationsplattan som jag förväntade mig. Någon som har erfarenhet av detta?



Senast ändrad av allure | 12 oktober 2010 | 12:14



Senast ändrad av allure | 12 oktober 2010 | 12:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det klar!

Körde igenom sjövattensystemet med glykolblandning igår i säcken. Gick otroligt smidigt och enkelt och jag kan varmt rekommendera säcken till alla.

Enda kruxet var att ta bort säcken från drevet och hälla ur vätskan i dunkar. Man måste vara minst två eller ännu hellre tre som utför den här manövern.

En fråga som jag funderade på igår hur länge måste motorn gå? Är det inte så att termostaten sitter i färskvatten systemet och sjövattensystemet är raka rör det vill säga att allt spolas igenom på en gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har själv Vp D4 med drev på denna modell fins det tre ingångar för sjövattnet

en under till på drevet gälarna fram på drevet och en stor i skölden på akterspegeln.

Satte två träpluggar i hålen och en spolmuff på gälarna med en snabbtving på och en biltema pump dito i ett stor balja med lite glykolblandning, körde någon minut klart.

Att köra den motorn varm utan belastning går ej,



Senast ändrad av Claas | 27 oktober 2010 | 23:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo, termostaten borde sitta i din slutna slinga dvs den som ska vara fylld med glykolblandning året runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Jag tror jag har fått lite mer kunskap nu, hoppas jag. Fast ju fler man frågar desto fler olika svar får man.
1. Jag hade ju tron om att det skulle spruta vatten/glykol via avgaserna i kavitationsplattan vid konserveringen. Det kom ju bara nere under skölden för mig. Jag såg åtminsorne inge komma ut ovaför propellern. Därav min början till oro att mitt sätt att konservera med spolmuff inte fungerade korrekt.

2. Jag hade en tekniker från Micab som veckorna senare plockade bort mitt drev för service. Jag frågade honom då om det var rätt att blandningen bara skulle komma ut undertill. Han tyckte också att det borde komma mer via avgaserna, så brukade det göra när han konserverar. Han mätte dock en droppe i avgasbälgen efter att drevet plockats bort och glykolen hade nått dit fram. För säkerhets skull bad jag honom att vi tillsammans kunde köra igenom med glykol en gång till, när han ändå var där vid min båt. Skillnaden då var att han gasade på rejält och då kom det ut en del, men inte mycket via kavitationsplattan ovanför propellern.

3. När jag var på båtmässan i Älvsjö förra helgen så passade jag på att fråga i Volvo Pentas monter. Den första från Lindhammars Varv svarade snorkigt om varför det hade betydelse i vilken ände vätskan kommer ut. Fel kille att ställa detaljfrågor till alltså.  När jag frågade en lite yngre kille som var mer på hugget så beskrev han att sjövattnets väg ut efter att varit i värmeväxlaren är undertill men att det även skall komma en del ovanför propellern med funktionen att kyla avgaserna så att inte gummirör och bälgen skall ta stryk under färd. Så min slutsats är att det är värmen på avgaserna som bestämmer hur mycket motorn släpper ut respektive väg. När man precis startar motorn och kör en kort stund på tomgång så kommer allt ut undertill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...