Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
dommartine

KAD 44, dålig effekt!!

Rekommendera Poster

Jag har just servat min KAD 44 av årsmodell -02. Den sitter i en Aquador 26:a. JAg har bytt olja, oljefilter, bränslefilter och luftfilter. Vid första provkörningen idag efter alla byten varvar inte båten mer än 2600 varv och kommer upp i 13 knop.

Kompressorn går in som vanligt vid 1500 varv men efter att motorn når 2500-2600 varv så händer inget när du rör gasreglaget.

Någon som varit med om detta och vad gör jag?

 

/Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att detta är direkt kopplat till filterbyten osv? 

Har själv en Coronet med en KAD300, nära släkting till KAD44, och upplevde tidigare att motorvarvet liksom studsade tillbaka när kompressorn slog av, troligen för att turbon då inte hunnit jobba upp tillräckligt med tryck. En förklaring skulle därför kunna vara att det är sent på säsongen och att du har fått så rejäl beväxning på botten att båten inte tar sig över denna tröskel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för ditt svar.

Nej, jag vet inte alls om det har något med saken att göra. Troligtvis inte misstänker jag. Hur mäter man om turbon laddar ordentligt?

Det känns inte som att motorn har samma kraft som tidigare i somras. Den ligger i Vättern och här blir det ingen påväxt på båtarna så det kan inte vara det heller.

 

Vad kan det vara annars?

/Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller att mäta turbotrycket så var detta uppe i en tråd nyligen, det handlar om att du måste montera en mätare. 

Lättaste sättet att kolla att turbon är ok är att lossa röret på sidan och känna med fingrarna att turbinhjulet snurrar lätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 ... det är helt klart turbon som inte drar igång ... det kan räcka med att som Flipperskeppare säger bara ge turbinhjulet en liten knuff, men va försiktig när du snurra på hjulet, det är känsliga grejer, den kan ha kläggat igen och behöver  hjälp att  komma igång ... en kopmpis till mig har en Yanmar och samma sak där, bara att ge turbinhjulet en liten knuff och probemet var över ..... mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans verkar finnas en missuppfattning om hur en turbo fungerar. Turbon har ju två propellrar med många blad, som sitter ihop via en axel. En turbin som drivs av trycket i avgaserna -- den andra turbin ökar trycket i luften som är på väg in i motorn (och ersätter därmed kompressorn på KAD44 vid höga varv).

Men om jag fattar Mats rätt, så påstår han att turbon på något sätt fastnat och  står still -- det MÅSTE vara omöjligt när motorn går. Motorn kan inte gå utan att den både suger in luft och trycker ut avgaser. Och när luft och avgaser passerar turbon så måste de två turbinerna rotera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbon kan bli dålig, det märker man om motorn tappar effekt och den börjar ryka (i o försig kanske svårt att se i en båt där avgaserna går ut i vattnet).

Om turbon blir dålig så går motorn med fet blandning dvs den snurrar helt enkelt inte så fort den ska för att trycka in tillräckligt med luft i motorn. du kan även få ett vinande ljud, då är det en obalans i vingarna på på turbon som kan vara en varningsflagga att den börjar bli sliten.

Skulle nog satsa någon krona på att det är det felet eftersom motorn tappar effekt just när den ska få laddtryck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tilläg,  byter du turbo så bör det bli en helt annan motor, kompressorn får även den jobba i motvind eftersom turbovingarna kanske inte snurrar med på rätt sätt. Kompressorn får alltså även den svårt att trycka in luften i motorn. 

Känn så turbon snurrar lätt, är du minsta misstänksam så plocka ur den o lämna till verkstan för kontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att du ska tro på de inlägg som är tvärsäkra på att det är fel på turbon. Även jag har en 26HT med KAD44 och förut när vi hade propeller med större stigning, så räckte det med rejäl motvind för att vi skulle fastna i 13 knop -- precis som du.

Det behövs inte mycket för att en så tung båt ska fastna på planingströskeln. jag tror i första hand på något av följande fel:

-- smutsing båtbotten, som ökat motståndet genom vattnet.

-- Något fel gjordes vid servicen, som försämrat motorns effekt, t ex att skräp kommit vidare in i intercoolern när luftfiltret byttes, eller smuts som råkat passera bränslefiltret och försämrat trycket från bränslepumpen (exemplen är bara mina okunniga gissningar).

Hur många veckor har det gått sedan båten planade sist? Om det gått flera veckor, så skulle jag ta upp båten och spola av botten med högtryck som första åtgärd. Billigare än att en verkstad ska titta på turbon, gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en dysring innan rotorn i turbon som riktar avgaserna mot turbin hjulet, om den är igenkoksad så stryps motorn precis som att man håller för avgasröret, turbin brukar snurra fortare då för att det blir mera fart på avgasernagenom den mindre pasagen men det blir mindre kraft = mindre luft till motorn. Det brukar även byggas upp skit på kompressor sidan som gör att  rotorn inte kommer upp i full fart då slår turbin bladen mot det o kan bli skadade. Om turbon  skär ihop så snurrar den inte men avgaserna går mellan bladen så det går att köra men sakta om man nu inte har kompressor som det är på Kadden  men efter att kompressorn slutar minskar det igen. Det bästa du kan göra är att ta loss avgasröret o känn om den snurrar lätt, drar du till den så ska den snurra en stund av sej själv, om du håller den o drar eller trycker på den samtidigt som du snurrar lite med händerna ska det inte kännas att det hackar tillom den snurrar lätt är det inget fel på den. Om det är skit i den så det bästa är att lämna in den för överhalning, men om du är lite händig så kan du ta bort den o stoppa den i en hink med vatten över natten blås ut den o häll lite olja i olje hålen o snurra på den så att lagret smörjs om den går lätt igen så kan du montera tillbaks den om inte så måste den isär för rengörning.Mille



Senast ändrad av repen_1 | 04 oktober 2010 | 16:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har dubbla KAD44:or i vår båt och vid upptagning förra veckan orkade den inte upp i mer än ca 2800 varv på maskinerna och normalt så studsar den upp i planing som ingenting. Men när vi lyfte så hade jag en hel musselodling på dreven och dom små läbbiga snäckorna skall vi inte tala om.. det var många.

Det stoppar mer än man tror med beväxning, jag skulle kolla det först.

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ligger i Vättern och här blir det ingen påväxt på båtarna

Finns det inte en sol som skiner även över Vättern?

Och finns det sol -- då finns det väl diverse alger som kan växa sig fast...

Även vanligt slem bromsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur fort brukar den gå vid 2600 rpm, 13 knop låter lite med den båten och den motorn det kanske är så att det är nåt som bromsar ner den till den farten. Den kanske ska göra 18-20 knop vid 2600rpm,

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer med min erfarenhet, min Aquador 26HT kan gå både 13 och 20 knop vid ungefär 2600 varv -- förklaringen är att propellrarnas slip är allra störst precis när planingströskeln är som brantast.

Jämför med en bil i en hal uppförsbacke, som när backen blir brantare spinner loss så att motorn varvar upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Tony...

Du köpte ju båten i juli om jag minns rätt? Om det verkligen är fel på turbon och du köpte båten av en firma, så kan det vara bra att påpeka felet snarast för säljaren (konsumentköplagen).

Fast först kanske du ska utesluta de riktigt enkla, men möjliga orsakerna:

-- Drevet upptrimmat för långt?

-- Trimplanen nedtryckta för långt?

-- Dålig kvalitet på bränslet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom man fram till vad felet var,samt åtgärd ?

Funderar på det jag också.

Har liknande problem med en KAD300.

Troligen får man kolla över turbon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...