Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Coronet24Fly

Oljebyte på V8

Rekommendera Poster

Oljebyte

Jag får inte ut mer än tre liter olja hur jag än försöker. Borde vara det dubbla. Suger upp genom oljestickans rör. Har provat med både biltemas elpump och en vacumpump. Finns inget mer att hämta där nere. Oljestickan visar också att det är tomt. Fyller åter på tre liter och får rätt nivå på stickan. Motrorn visar rätt tryck och går bra. Vad kan vara fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det är inget fel, det bara är så när du suger genom oljestickans rör för det går inte ända ner i botten på tråget. Jag har en vacumpump med en tunn slang som jag kör ner genom hålet ända ner i botten, och kan då få upp 4 liter. Om det är en Mercrusier som du har, så kan det finnas en slang som går från oljetrågetsbotten och upp bakom och är fäst med en bygel uppe på insuget. Denna skall igentligen dras genom aktern för att lätt kunna tappa av all olja utifrån när båten är på land. Men som sagt, det blir ca 1 liter kvar i skrymslen och vrår, men det gör absolut ingenting.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bytt oljefiltret? Där brukar man hitta en bra skvätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter  bra om du tror att det är OK med 3 liter. Jo jag har bytt oljefiter också så lite till blir det väl om man räknar med det som är där. Har bara en otäck minnesbild av att jag fick upp mer olja för några år sedan. Men minnet kanske sviker. Och jag kanske fyllde på lite högre på stickan då. Tacka för lugnande svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk bara på att aldrig fylla mer en till markeringen för Full. Om man överfyller för mycket finns en risk att vevaxeln piskar upp oljan till skum som gör att du tappar oljetrycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...