Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
22sport

Hur mycket bensin drar era båtar????

Rekommendera Poster

Jag har just köpt en gammal 22-fots DC.

Den har två trötta 130 hk VP-motorer med 280-drev som jag tänkt att slänga ut och ersätta med en ny VP 5,0 eller 5,7 GXIE.

Är det någon som har någon liknande båt och som i så fall kan berätta hur mycket de drar (per distans) i marschfart ungefär? 

Lägre bränsleförbrukning är ett mål med motorbytet, men givetvis även bättre prestanda.

Frågan är vad som är rimligt att räkna med?

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har en Aquador 23 HT med Mercrusier 5.0 MPI med Bravo 3 drev (duo prop). Båten är ganska tung 2300kg tom. Den drar 1,65 per distans i blandad körning med semesterpackning och två vuxna samt två tonåringar. Marsh fart 24 knop ca.

Senast ändrad av Tempest | 02 oktober 2010 | 17:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Intressant inlägg! Har själv skaffat min första båt, en Galeon 630WA med en 115hk E-tec HO.

Det hela väger ca 1100kg och enligt flödesmätaren drar den ca 1,2l/distans vid ca 20-22knop.

Hade definitivt räknat ligga på max ca 0,8liter. Någon annan som har liknande utrustning och vad drar det?

Mag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en BR 22 fot som väger ca 1900 kg tom. Motorn är en 5,7 GXI från 2005 med duopropdrev. I år har båten dragit sisådär 1,2-1,3 l per distans vid ca 23-27 knops fart. Inte farligt alls då de är annat som kostar mer på en säsong än själva soppan.

/Kareem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ju tyngre båt ju mer soppa. Generellt kan man oxå säga att en starkare motor drar mindre med soppa eftersom man inte behöver pressa den så mycket. Stämmer definitivt när det gäller utombordare. Jag hade köpt en 5,7.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...