Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
crabfish

Båtkörkort och vad är problemet?

Rekommendera Poster

Jag tycker precis som du att det är tråkigt att det verkar vara väldigt svårt att hitta statistik på olyckor utan dödlig utgång. Men det tycks vara det enda våra kära myndigheter bryr sig om. Nåväl. Du kanske själv skulle försöka anstränga dig att få fram lite statistik på olyckor utan dödlig utgång? Om det är så viktigt för dig.

Mitt lilla inlägg om klimateriet var ett skämt, smileyn skulle förtydliga det, så att det inte kunde missförstås. Men du verkar tyvärr ändå lyckas med bedriften att ta det på allvar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte sagt att bratsen står för olyckorna. Jag har påståt att bratsen är problemet för politikerna och därför vill man stifta lagar för hela landet.

Bratsen förekommer mest i Stockholms skärgård med Sandham mm.

Båstad, Smögen, Hunnebostrand samt diveres andra intressanta ställen att visa upp sig på

.

Angående äldres rätt att köra snabba båtar i förhållande till yngre.

Yngre har oftast goda förutsättningar i förhållande till äldre.

Äldre ser ofta sämre, hör sämre, dåligare reaktionsförmåga och stelare i kroppen.

Därför bör det vara möjligt att begränsa användandet av båtar ju äldre man blir och ompröva synen på hur yngra klarar av att köra båt speciellt när inget i statistiken eller annan fakta pekar på at yngre är problemet.

Svårt?

Hoppas det inte blev för mycket på en gång utan att det går att hantera.

Kan ta mer sedan i lagom portioner.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående bratsen - jag hänger inte med i resonemanget - först är de ett problem, kategorin dras upp av Crabfish och han är  deltagande och skriver att han kan föreställa sig hur det ser ut i Sthlm. Och han talar om att på landet tar vi hand om vår ungdom. Underförstått att det gör man inte i Sthlm... och det är ett problem, kanske?
Men nu är de ändå inget problem i verkligheten  - utom för politikerna.
Förstår inte.

Angående försäkringsbolagen, jag har i dagarna, av helt andra skäl varit i kontakt med representanter för samtliga försäkringsbolag som försäkrar båtar och har kontor i Sverige.
Inte alla, men de flesta värderar premien utifrån ålder, eventuell formell kompetens, typ av båt, toppfart, skaderisk för båttypen, geografisk belägenhet för hemmahamnen osv. Ungefär som exemplet jag visade från Svenska Sjö, där det är extra tydligt.
Åldern är en faktor som slår till den yngres nackdel, precis som på land med bilar och MC. Och de olika bolagen samarbetar långt mer än vad man kan  tro.

För att försöka konkretisera problemet:
Buskörning, okunnighet och dämed smärre olyckor (utan dödlig utgång) är i högre grad ett tätortsproblem. Inte för att jag tror att tätortsbåtförare generellt har sämre kompetens än landsortbor, utan för att trängseln är så mycket större och marginalerna mindre.
Överens om detta?

Vad är då lösningen. Ökad övervakning säger Crabfish. Men en övervakning får ju bara den effekten att buskörare skärper till sig när de ser att de kollas - rent ögontjäneri. Och att de som inte har formell kunskap kanske kör långsammare och mer defensivt tills kusten är klar.
Det är ju inte förbjudet att vara inkompetent - så var ligger då vinsten med en ökad övervakning? Så länge ingen ser på är det som vanligt igen! Och skall KBV få smyga runt utan AIS?
Möjligen kan man tänka sig att mångdubbla Polisens och KBV´ s enheter, så ett det blir mer eller mindre konstant övervakning i vissa områden vilket borde ge en effekt. Men är ni med och betalar, exempelvis genom en båtskatt/avgift? Elle hur skall det finansieras?

Fanns det ett formellt kompetenskrav finns däremot alltid risken, även med en relativt liten övervakningsstyrka, att man fastnar i en kontroll och åker dit. Ungefär som med den nya alkohollagsstiftningen, man kan torska utan att utmärka sig. Om straffet blir kännbart är det inte värt att chansa. Man läser på, kan sin sak och är nykter.

Lägger man därtill ett registreringskrav på båtar över en viss storlek/fart ökar möjligheten att identifiera den som ägnar sig åt buskörning. Och den avskräckande effekten blir ännu större.

Och man slipper möta någon drullputte som i hög fart girar babord och passerar tätt framför dig  vid möte - för att han inte begriper bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara se en enda anledning till detta och det är att det skulle vara en försäkringsfråga. Vi har sett detta fenomen överallt. En svetsare som kört sitt race i 30 år ska plötsligt gå kurs i hett arbete och lära sig använda brandsläckare. Blir han verkligen mer säkerhetsmedveten för att han har ett plastkort i bakfickan som han fått efter att ha sovit sig igenom en halvdags kurs?

Samma sak med mig själv, snart 40 år på sjön i både segel & motor-båt, skulle jag hantera en situation annorlunda för att jag går en kurs? Det känns lite märkligt. Däremot så verkar det blivit mode att skaffa båt. Och jag kan tänka mig att det kanske är en annan grej att som medelålders , helt grön, klättra ned i en 30-knops båt och sedan tro att man har full koll på läget. En annan har ju gått långa vägen, åkt med mor&far sedan födseln, sedan egen jolle osv. Då har man ju fått utbildningen den vägen.

Samtidigt är det svårt att segregera, och då blir det väl alla eller ingen. Personligen tror jag att en stor grupp är människor i 30-50 års åldern utan erfarenhet som köper båt första gången, som står för den stora andelen olyckor. Jag säger inte på något sätt att det ÄR SÅ, men detta är vad jag gissar på. Sedan vill jag påpeka att jag inte anser att det är något problem. Jag är mer orolig för en slarvig båtplatsgranne som inte kollar sina tampar när det blåser storm än att krocka med en nybörjare på sjön. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...