Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
crabfish

Båtkörkort och vad är problemet?

Rekommendera Poster

Båtkörkort diskuteras i flera trådar och med stor sannolikhet kommer en sådan lag snart införas.

Men fundera en stund över hur stort är problemet.

Här är lite fakta från Transportstyrelsen

Under 2009 drunknade eller omkom 28 personer inom fritidsbåtlivet i Sverige. Sammanlagt sex personer saknas fortfarande. Antalet drunknade, omkomna eller saknade inom båtlivet minskade därmed med nio personer, från 43 till 34, eller med 20 procent jämfört med föregående år. Detta framgår av statistik från Transportstyrelsen.

Se bilden som visar statistik från Transportstyrelsen

De flesta på forumet vet om att antalet fritidsbåtar kraftigt ökar. Överallt byggs nya bryggor som blir fulla med båtar och fler byggs. Ute i skärgården och i insjöar ökar antalet båtar och överallt blir det fullt.

Men ändå ökar inte olyckorna.

Kan det bero på att folk tar sitt ansvar och på frivillig väg läser eller går utbildningar för att lära sig och tränar på egen hand?

Visst är olyckor tragiska och hellst skulle de vara noll.

Men av statistiken som finns som fakta, så vad är bakomliggande problem?

Är det just det att vi saknar ett båtkörkort eller är det andra orsaker. Andra orsaker som skulle ge betydligt bättre effekt än att lagstifta om ett båtkörkort.

Säkert har många av de som råkar ut för olyckor både förarbevis och många års erfarenhet men ändå händer det olyckor.

Visst skadar det aldrig med att alla ska ha en grundutbildning i sjövägsregeler mm men är det bristande kunskaper som är problemet?

Vad anser du som läser detta?

Själv har jag förarbevis och skulle gärna skaffa ett båtkörkort men om det inte är det som är problemet har vi tappat tid för att lösa verkliga problemet.

Om det nu går lösa så enkelt.

::Harry::

post-10001667-1394236525,9161_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båtkörkort är den rätta metoden vet jag inte, men någon form av nautisk kompetens skulle nog krävas för att få framföra båtar över en viss storlek.

Ibland är man med om saker som gör en skrämd. Senaste upplevelsen var för ca 1 månad sen. Vi låg på kryss dikt bidevind för att runda en ö. En större segelbåt kommer för maskin ikapp oss akterifrån. Vi hade sett båten i minst en distansminut och observerat att bäringen inte ändrade sig. Segelbåten var både upphinnande och gick för motor.

Killen ombord gick av allt att dömma för autopilot, men han stod i sittbrunnen och stirrade stinnt föröver. Inte en enda gång kastade han en blick på oss. Kompisen som stod till rors försökte ropa på honom utan att få nån rekation. När den andre innsåg att han skulle köra på oss böjde han sig ner och gav full maskin. Det hjälpte egentligen  inte. Hade inte kompisen gått upp i vind hade han kört in i sidan på oss. Vår båt gick över stag och då vi har kutterstag är det inte helt enkelt att snabbt hala igenom genuan.

Vi fick falla av och göra en kovändning för att komma på rätt kurs igen. Trots att jag ropade på honom ett flertal gånger reagerade han över huvud taget inte utan fortsatte att stirra rakt fram, tills han försvann åt Smögen till.

Å andra sidan har jag gjort tabbar själv också. Jag får skamkänslor varje gång jag tänker  på en incident i Nordströmmarna som jag förorsakade nån gång i slutet av 1970-talet. Det var definitivt inte min förtjänst att det gick bra den gången. Jag hade ändå läst den gamla skepparexamen några år tidigare, och det hjälpte inte den gången.

Men att man skall ha någon form av nautisk kompetens om man skall ut med en båt som väger många ton eller går fort, det tycker jag är en självklarhet.

Båtkörkort eller annan nautisk utbildning har väl egentligen inte så mycket med drunkningsolycker att göra. Det har vi ju fått en bra lag nyss som beivrar att man super sig full när man är på sjön wink. Jag tycker bara att den lagen också skulle gälla sådans som mig. 8,6 meter, 4,5 ton och ca 6 knop smiley

tommy

Senast ändrad av toaen | 02 oktober 2010 | 10:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den statistik du referar till redovisar bara drunkningsolyckor. Hur är det med andra olyckor, utan dödlig utgång och olyckor med bara materiiella skador, utan några personskador?

Det vore intressant att ta del av föräkringsbolagens statistik. Finns sådan någonstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magert med statistik för området.

Möjligen kan du hitta en del i statistik för sjöräddningsatser

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/Sjoraddningsstatistik2009.pdf

VAd som behövs är djupare fakta om hur förhållanden såg ut vid olyckorna.

T.ex. om föraren hade nautisk kompetens. Om föraren hade god vana. Om förhållande översteg vad föraren och båt var lämpade för osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bristande omdömme? MP3 spelare med proppar i öronen?

Min teori om nautisk kompetens (ej bevisad) är att förare av segelbåtar oftast har skaffat sådan. Sämre hos de med motorbåtar av mindre modeller. I insjöar mycket sällan.

Kan det vara så?

Hur mycket nautisk kompetens som behövs är olika för olika behov.

Ska man i din områden ut och segla utomskärs samt gå utanför farlederna så behövs en hel del kompetens.

Ska man som era sommagäster bara åka ett par sjömil innomskärs med mindre motorbåt dagtid så behövs inte mycket till navigationskunskaper mer än att kunna läsa sjökort och fatta var man är samt hålla ordning på grund. Dessom ett gott stycke hänsyn och omdöme. Speciellt när det börjar blåsa upp. Väjningsregler, hur svårt kan det vara att inse att mindre motorbåtar i stort sett väjer för alla andra och vid möten med andra mindre motorbåtar (elelr motordrivna segelbåtar) så gäller högerregeln.

Däremot så behövs givetvis kompetens i ta hand om sin båt och könna framföra den på ett säkert sätt men det ingår inte i förarbeviset idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara instämma.

Men om jag får gå på litet magkänsla är jag nog rätt övertygad att antalet olyckor, om man räknar in sådana med enbart materiella skador ökar.
Båtbeståndet har ökat drastiskt de senare åren.
Båtarna har blivit större och framför allt snabbare.
Förr växte man i större grad in i ett båtliv via föräldrar och vänner, man gick ett slags lärlingstid.
Förr var du tvungen att ha en del elementära navigationskunskaper för överhuvdtaget hitta Sandhamn och segling/motorbåtsåkning utanför lederna i ytterskärgårdarna var en ganska avancerad form av båtliv, enbart för de erfarna.

Försäkringsbolagen borde kunna ge  en del svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte så glad för tanken på ytterligare ett körkort. Redan idag har vi körkort för det mesta och jag tror att ett körkort för motorbåtarna snart kommer att följas av ett körkort för segelbåt.

Har man bara en del sunt förnuft så klarar man av att själv läsa in vejningsregler och det mesta som ingår i förarbeviset. Har man inte förmågan till sunt förnuft så hjälper det inte en utbildning.

Jag är en av dem som är uppväxt med båtliv, och inte har tid (eller råd så länge jag är student)att gå en utbildning för att bevisa något jag redan kan..

Majoriteten av dem som är inblandade i bilolyckor har körkort!

Edit: Dessutom kommer förmodligen ett körkort följas av båtregister och båtskatt.

Senast ändrad av Dava | 03 oktober 2010 | 21:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtkörkort: Som jag sagt i tidigare trådar är jag både för och emot ett sådant. Problemet. om vi ska kalla det för ett problem, med införandet av ett sådant (för att den stora allmänheten ska ta till sig argumenten) är att statistiken inte talar FÖR ett körkort. Men ärligt talat så, statistik på olyckor i all ära, men det finns ett grymt stort mörkertal i form av incidenter som aldrig kommer i ljuset. Ta Tommys exempel ovan, oavsett vad som låg bakom incidenten så rapporteras den inte och det kommer alltså aldrig ens att (officiellt) ifrågasättas om det hjälpt om personen ifråga hade haft ett körkort av någon typ eller inte. Alltså då ett körkort som kan dras in pga nonchalans/allmänfarligt uppträdande/vårdslöshet i sjötrafik eller vad som helst..

Jag TROR att om det är obligatoriskt med en viss kompetens så är man (o?)medvetet mer uppmärksam om man kan straffas kännbart på ett annat plan än böter som många ändå kan tänka sig ta .. Så ifråga om införandet av ett sjörkort kommer jag stillatigande att acceptera vilket som av alternativen ja eller nej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det skulle vara bra om man kan döda myten med fakta när det gäller olyckor på sjön ... är det mestadels medelåldersmän med gylfen nerdragen i insjöar eller är det yngre män (för visst är det oftast män) som kör för fort och ställer till det eller är det typ personer som jag (medelålersman som har varit på sjön i hela livet) ... vem är det som råkar ut för flest olyckor? ... vad är det för problem vi försöker att lösa? jag hoppas vid min gud att politikerna har lite fakta innan dom slentrianmässigt lägger förslag på en lag om körkort på att framföra båtar ..... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kan försäkringspremien ge en ledtråd till hur mycket olyckor som sker? Att döma av min premie så händer det inte mycket........knappt 1000 kr om året kostar det att försäkra min kära gamla Monark.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska Sjö ger rabatt på försäkringspremien om man har nautisk kompetens (minst förarbevis)

Motorbåt, 500.000 i värde, 30 knop kostar 8.900/år utan kompetens, 7.135.- med
Segelbåt, 500.000 i värde kostar 3950 utan och 3100 med.

Motorbåt 100.000 i värde, 10 knop kostar 958/år utan och 750.- med kompetens.

Man får väl anta att siffrorna återspeglar skaderiskerna, i runda slängar 20% högre utan kompetens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte man kommer söka någon fakta utan man kör bara.

Reinfelds högra hand (nya) är Anna Kinberg Batra och hon vet sedan flera år tillbaka bäst.

För ett par år sedan berättade hon sanningen (sin sanning) att Stockholmare är smartare än lantisar.

Till saken hör att sedan många år tycker väldigt många Stockholmare att allt utanför vägtullarna till Stockholm är landet

Byt ut skylten från Riksdagshus till Dårhus

Att hon belv tvungen att be om ursäkt betyder inte att hon ändrat sin inställning, endast att hon är mer försiktig med att öppet deklarera vad hon står för.

Källa som vanligt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7891563.ab

Så att tro att de ska plocka fram fakta denna gången då båtkörkort ska fram är nog något man kan glömma.

Väldigt många förespråkare för 0,2 lagen brydde sig inte ett skvatt om hur den lagen kom till och har hjälpt till att godkänna ett ruttet arbetssätt där politiker ska få stifta lagar utan fakta.

Vissa (inte jag) proteterade genom att rösta på SD men har här på forumet endast hånats för sin protest. När de vill få till namninsamlingar för att på demokratiskt sätt protestera så hånas de. Hur sjukt kan det bli?

När ska ni vakna upp till allt som sker? Troligen för sent.

Nej jag är inte emot lagar och förordningar men förväntar mig att rätt lagar stiftas. Sådanna som tillför något.

Nu är det mörkt ute och svårt att se fotgängare. Speciellt de utan reflex i mörkret. Dessa har sedan ett par år en zebralag som ger dem rätten att kliva ut i vägbanan då de ser ett övergångsställe. Säkerheten har minskat och vi bilister får åka om kring med skräck för att köra ihjäl någon som plötsligt kliver ut i vägbanan.

Säkrare?

Senast ändrad av crabfish | 04 oktober 2010 | 05:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabfish.

Jaha.

Så ballade den här tråden ur (också)med en massa ovidkommande utfall.

Du  startade vad kanske kunde bli en intressant diskussion om ämnet båtkörkort. Du gav sken av  vara villrådig, både för och emot, men efterlyste fakta och argument. Med andra ord, en rätt klok inledning på något som kanske kunde berika oss.

Men så kommer ett inlägg där du spyr galla över en namngiven politer som mig veterligen inte ens nämt ordet ”båt” i sin nya roll. Och är det viktigt för diskussionen vad samma politiker tycks anse om ”lantisar”?

Och källan är som vanligt den sansade, modest skrivande, eftertänksamma, djuplodande sanningssägaren Aftonbladet, ett guldkorn på medias himmel. Står det där är det sant.

Riksadagen är ett dårhus säger du sedan. Jaha då var det etablerat. Vad var då meningen att ens starta en diskussion?

Lagen om promille får sig också en skopa. Hör den hit? Eller saknar du möjligheter att få säga din åsikt i den frågan?

Och bäst av allt – zebralagen skall också in i debatten. ”Vi bilister”, och jag räknar mig också till dem eftersom jag  dagligen kör runt i Stockholmstrafiken, åker alltså omkring med ”skräck”. Dels – tala för dig själv, dels, vad har detta med en diskussion om båtkörtkort att göra?

Du vill att vi skall vakna upp!
Jag kan bara tolka det som att din åsikt är egentligen klar.

Det hade varit långt intressantare, tycker jag, att få kommentarer på varför försäkringsbolagen straffar dem utan nautisk kompetens med högre premier. Det är kanske där en viktig ledtråd till önskningarna om båtkörkort ligger.

Senast ändrad av Eilean | 04 oktober 2010 | 10:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SSRS gjorde förra året 1419 utryckningar. Många av dessa skulle säkerligen kunna avvärjas emd rätt kompetens.

Vi HAR redan ett båtkörkort i dag, eller snarare ett skeppskörkort. För att få köra fartyg större än 12x4 meter krävs kompetens, någon som ifrågasätter detta? Att justera storleken, införa en hastighetsdel är inte en omöjlighet. Motståndarna verkar hänga upp sig på att det är svårt med gränsdragningen och att den skall gälla alla, inklusive luftmadrasser och radiostyrda leksaksbåtar (Ja, de faller inom definitionen fartyg) men givetvis måste det finnas någon gräns. Man kan förespråka ett körkort utan att behöva ha varje exakt detalj klar för sig hur det kan tänkas fungera.

Personligen skulle jag inte tycka att det inskränker min frihet, snarare tvärt om, om jag räknar med att fler har kompetens till sjöss slipper jag oroa mig för inkompetenta förare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De regler som gäller på sjön idag är att alla befälhavare, på stora såväl som små fartyg, ska ha nödvändiga kunskaper och erfarenheter för att kunna framföra det på ett säkert sätt. På skepp (12x4) finns krav på skriftlig dokumentation av dessa. Detta vet de flesta på sjön.

Så vad vinner vi på att ha lagkrav på båtkörkort?

Möjligen att allmänheten, de som ännu inte har båt, inser att båtlivet kräver kunskap?

Eller är det något som man kan avhjälpa genom informationskampanjer?

(Det finns ju en parallell här till promille-lagen. Gamla regler gjorde klart att man inte fick framföra fartyg om man inte var tillräckligt nykter men det stoppade inte lagstiftarna från att stifta den lagen och det huvudmotiv som jag hört för detta är att det är lättare att tillämpa den nya lagen. Kanske kan det ses som en indikation på vad som kommer vad gäller körkortsfrågan?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan i tråden var som är problemet som båtkörkortet ska lösa.

Men med politiker som anser sig veta mer än andra blir det fel. Inlägget gällde Reinfelds nya högra hand som tidigare visat var hon står och upprepade då flera gånger att hon anser att stockholmare är smartare än lantisar. Sedan blev hon ombedd av de egna att hålla tyst med detta.

Källan jag uppgav beskriver detta men finns även på många andra ställen så där spelar det ingen roll att AB numera tillhör skvallerpressen.

Antagligen är du stockholmare eller politker eftersom du tar åt dig. Lämpligast hade varit att skämmas för att vi har sådanna politiker med förakt för andra.

Zebralagen var endast ett bevis för när man stiftar lagar och inte följer upp och förbättrar. En förbättring hade varit massiv information om att fotgängaren inte har rättighet att gå över utan bilisten som ska lämna företräde. Att fotgängaren måste stå kvar vid trottoaren tills bilen stannat. Och varför inte en lag om reflex för fotgängare som ger sig ut i mörkret.

Kan hålla med om att vi gled lite från ämnet och därför upp på vägen igen. Hoppas du godtager och stannar kvar i tråden.smiley

Så utan koppling till alla olyckor som sker till sjöss blir det bara en gissning vad som skulle vara lösningen. Förhoppningsvis tar man bättre reda på dett före man sätter in åtgärder.

Men vad tror du själv att båtkörkortet ska lösa? De som råkar ut för olyckor är det verkligen så illa stält med kompetensen eller är det andra orsaker?

Alltså något man kunde lära sig på en teoretisk kurs där navigerning upptar 75% av kursen.

Själv tror jag en stor del av olyckorna beror på bristande omdöme och att man ger sig ut på sjön trotts att sjörapporten säger något helt annat och med båtar i dåligt skick.

Försäkringsbolagen, är detta inte en bestraffning utan en bonus för premien då man anser att folk som frivilligt går förarbeviskurser visar mer aktsamhet och då blir mer skadefria.

Vad tror du om den tolkningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett problem som båtkörkort kan lösa är att det blir enklare att bestraffa de som inte följer 0,2 lagen. Indraget båtkörkort.

I så fall anser man att båtkörkortet snarare är en förlängning av 0,2 lagen än en säkerhetshöjande ur ett kompetensperspektiv.

Angående båtkörkort är högfartsbevis och detta är också intressant då det inte finns någon fakta här heller om olyckorna härrör från högre fart och att ett sådant bevis kunde hjälpt de som går på grund i 30 knops fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att vi skall ha ett båtkörkort.

De som motsätter sig ett båtkörkort är till allra största delen samma personer som pratar sig hesa om att de minsann kan köra båt ack så otroligt bra även efter tre starköl i Sista roliga helgen... tråden.

Till viss del beror det säkert på att dessa personer har en liberal syn och inte anser att staten bör lägga sig i så länge folket kan hantera det hela. Å andra sidan blir man en smula rädd när samma personer argumenterar för totalt kör vad du vill, hur fort som helst och hur full som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabfish skrev:

...Försäkringsbolagen, är detta inte en bestraffning utan en bonus för premien då man anser att folk som frivilligt går förarbeviskurser visar mer aktsamhet och då blir mer skadefria....

Försäkringsbolagen anser ingenting, de vet. De sitter med all den där statistiken vi önskar vi kunde ta del av.
De är affärsdrivande företag som vill tjäna pengar. Hög risk kostar mer (18-åring på 700cc Kawasaki) låg risk kostar mindre (55-åring på Vespa). Men i slutändan tjänar bolaget på bägge.

Och ja, jag är Stockholmare. Och färdas genom Skurusundsleden eller Vaxholmsleden varje gång jag skall ut. Har med andra ord rätt hygglig erfarenhet av både kompetens och uppförande hos många medtrafikanter. Det sista är svårare att göra någonting åt, men kanske inte det förstnämda.

Jag har litet svårt att begripa logiken eftersom jag måste ha kustskeppare för att framföra min båt (skepp då) som är 4,06 x 12,6. Som marschar i 7 knop för motor och som jag som mest lyckats pressa upp i 9,2 knop med över 20 m/s i baken.
Men vilken stolle som helst, eller ett barn, kan köra allt som är några centimeter mindre i 100 knop.

Här finns en diskussion med anknytning:
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=7942

Och här:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=365178

En olycka som kunde ha förhindrats med elementär kunskap. Visst  kan man ju säga att skadan bara drabbade honom själv, so what?  
Men nästa gång var det kanske inte 3-meterskurvans innebörd han inte begrep (den har han ju lärt sig nu), utan de där konstiga ljusen som närmar sig. Och plötsligt kan en annan båt bli skadad, eller i värsta fall uppstår personskador. Närmare 3 ton i 20 knop är faktiskt en rätt otäck projektil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak måste man ha klart för sig och det är att Sveriges kust är mer än Stockholms och Göteborgs skärgård.

Jag har skepparexamen (nuvarande kustskeppar) och har framfört båt sedan jag var 7 år gammal

Dock kan jag inte påstå att mina teoretiska kunskaper är vad de borde vara men jag har en erfarenhet som få besitter.

Jag har sagt det tidigare i detta forum och jag säger det igen...
Där jag befinner mig kan jag en högsommardag i bästa väder åka i min båt hela dagen utan att ens se någon annan båt runt horisonten. Det är som om jag vore fullständigt ensam.

Vad säger oss detta?

Hur rättfärdigar man ett båtkörkort för oss som inte kör i dessa två trafikerade områden?

Jag har kört båt ett flertal gånger i Stockholms skärgård men har lyckligtvis inte råkat ut för någon buskörning från andra.

Återigen... rättfärdigar denna buskörning i Stockholms och Göteborgs skärgård ett båtkörkort för de som aldrig ser en annan båt när de är ute på sjön i sina hemma farvatten?

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vilken stolle som helst, eller ett barn, kan köra allt som är några centimeter mindre i 100 knop

Jo men var händer det? Möjligen återigen brats problem i Stockholms skärgård.

Själv har jag aldrig sett ett barn busköra med någon båt. Här ute på landet brukar vi ta hand om våra båtar och barn.

Tyvärr har du nog fel om att försäkringsbolagen har koll på allt eftersom en stollig brats med förarbevis har lägre båtförsäkring än en lugn och sansad man i 50 års åldern utan förarbevis men som haft båt sedan han var 10 år och inget kollas till skadefria år liknande bilföräkringar.

Hade försäkringsbolagen haft bättre koll hade nog bolag liknande Skandia inte hamnat i de skandaler de tidigare hamnat i.  Banker borde också ha stenkoll då de ska vara vinstdrivande och HQ bank är ett lysande exempel på en bank med 0-koll.

Angående zebralagen så finns det en del att läsa om att skadorna är högre nu än före lagen. Dessutom har flera städer plockat bort övergångsställen då de blivit livsfarliga med fotgängare som ska ha sin rätt och bara kliver ut i gatan. Alla gator ute i Sverige är kanske inte lika väl upplysta som Stockholms innerstad.

Välkommen ut på landet och se hur vi lantisar har det. Du kommer dock bli glatt överraskad när du ser att moderat muppen har fel.

Men detta bör vi lämna nu och återgå till båtkörkortet och vad det ska lösa för problem. En svår nöt att knäcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett system där man har krav på körkort vi vissa regioner och inte i andra är väl knappast önskvärt.

Det har alltid varit och kommer alltid vara skillnad på landsbyggd och storstädet i mängder av avseenden. Och endera parten blir ibland orättvist drabbad.

Jag kan inte förstå problematiken, för det första behöver knappast små båtar under en viss fart ha körkort. Vilket skulle innebära att alla rodd-, bad- fiske-, segeljollar och kanoter naturligtvis blir undantagna. Vilket täcker in en majoritet av vårt båtbestånd.

Kvar blir en relativt begränsad grupp, låt säga över 7 meter/10 knop eller något i den stilen. Skall det vara ett så stort bekymmer att tvingas lära sig det mest elementära, väjningsregler, lanternföring, simpel navigation, högst på samma nivå som dagens skärgårdsskeppare?

Och jag kan inte förstå hur man ens med en fullständigt rabiat-liberal livsskådning kan tycka att det är ok att precis vem som helst, oavsett ålder och fattningsförmågar får framföra en båt på 15 x 3,99 i farter ända upp till ljudvallen eller mer.

Ni som inte bor i Sthlm, jag önskar ni kunde ta en tur runt i infarterna under ett fint sommarveckoslut. Jag är ibland rädd med 14 ton skepp. Hur känner sig den som till äventyrs ger sig ut i en liten snipa eller dagseglare?

Jag säger som jag sagt länge, inför körkort för framför allt snabba båtar. Och krav på registrering så att det finns en rimlig chans att identifiera dem som trots utbildning inte begriper elementärt vett.

Det fanns en tid när man inte heller ansåg att bilkörning krävde några förkunskaper. Men bilarna blev fler och snabbare och så blev det slut på den idyllen. Fast säkert finns det någon avkrok i vårt avlånga land där man gott skulle klara sig utan även idag.

Senast ändrad av Eilean | 04 oktober 2010 | 23:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabfish.

Om det nu bara är ett bratsproblem i Stockholms skärgård, undrar jag,  vad är ditt förslag på lösningen av vårt problem?
Knappt en 20 procent/2 miljoner  av Sveriges befolkning drabbas ju. Och räknar man in Göteborg/Bohuslän blir det en miljon till, sådär en tredjedel av Sveriges befolkning.

Vad skall vi göra? Något slag omvänt dalauppror? 

Resten av ditt inlägg som ständigt återkommer till i frågan ovidkommande saker struntar jag i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En lösning på mycket av problemen på sjön heter närvaro av sjöpolis och KBV.

Sådant går inte ersätta med lagar.

Precis som på vägarna i Sverige så ökar farten och vansinneskörningar och lösningen har varit att införa plåtpoliser.

Jag har varit i delar av Stockholms fina skärgård och kan föreställa mig hur det ser ut på kvällarna när man ska ut till sjökrogarna och sedan hem frammåt natten. Sådant finns väldigt lite av runt om i landet och införa lagar för att lösa de problemen vore bättre att lösa lokalt.

Sjölagen reglerar redan mycket där det krävs att man på ett säkert sätt kan framföra sin båt. Men med avsaknad av sjöpolis så bryr sig inte folk ett skvatt.

Jämför återigen med biltrafiken och en större väg längs västkusten E6:an Göteborg till Oslo. Hastighetsbegränsad till 110 km/h. Med nästan total avsaknad av polis så har tempot drivits upp och snitthastighetena ligger runt 130 med många som blåser på i 150-160 km/h Lösningen är inte då att införa 90 km/h på alla motorvägar utan få ordning på problemet.

Och för sjön så finns det redan en sjölag som borde räck långt men utan resurser hos polisen blir det lamt. OBS förespråkar inte massor av poliser att bevak skärgården.

Så åter till lösningarna är nog mer frekvent närvaro av sjöpolis i områden som behöver sådant. Kanske behövs båtkörkort och då i former som är anpassade efter båttyp och storlek.

Jag skulle kunna tänka mig att mindre båtar och kanoter mm har enklare former liknande EU moppars krav och ju större båt desto högre krav på körkortet. Idag är det helt ok att man utan kunskap även kan skaffa en relativt stor segelbåt och själv skulle jag aldrig klara att framföra en sådan trotts många års erfarenhet av motorbåtar. Så troligen skule man behöva differntierat praktiskta krav beroende på båtmodell.

Men frågan är om det löser några av problemen i olycksstatistiken? Den verkar ju trotts allt på väg ned i förhållande till antalet fritidsbåtar enligt första inlägget.

mvh Harry

Senast ändrad av crabfish | 05 oktober 2010 | 05:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ökad lokal övervakning av KVB och Polis säger du.
Men om det inte finns någora regler för hur okunnig man får vara bakom ratten på en snabb båt, vad skall de ingripa mot då?

Det blir ett parallellfall till promillelagen,där  man ville ha en klar, definierad gräns och rätten att kunna kontrollera att föraren är nykter utan direkt misstanke om berusning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjölagen har regelverket och gäller för all typer av fartyg. Det du beskriver som problem med yngre och snabba båtar har jag själv inte sett så mycket av och är det ett stort problem?

Man kanske även bör införa regler för att inte äldre ska köra båt då reaktionsförmågan minskar med stigande ålder.

Hjälper inte mer om man inför båtkörkort, samma regler ändå. Eller anser du att en ny sjölag bör tas fram?

Läs gärna själv sjölagen, finns en hel del som de flesta till sjöss borde känna till angående ansvaret.

Sjöpolis har troligen åkt på samma besparingar som övriga polisområden. Med regelverk hjälper det inte om det inte finns någon som kontrollerar att regelverket efterlevs.

Med ökad lokal bevakning anser jag att man ska bevakning i förhållande till problem och omfattaning av antalet båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyss skrev du att problemet var brats i Stockholm. Nu undrar du om problemen finns. Hur skall du ha det?

Sjölagen kan jag rätt bra, mer exakt, vad var det du syftade på? Och vad har ett eventuellt körkortstvång med sjölagen att göra? Den gäller ju både före och efter införandet.

Varför vill du plötsligt införa bestämmelser för äldre?
Du har ju;
A) Påstått att problemen inte finns, olyckorna minskar ju (källa?)
B) Påstått (i annat inlägg) att bratsen står för olyckorna (som inte är ett problem)
Vad är egentligen bäst-före-ålder på en brat? Upp till 75 med ledsyn och hörapparat och sega reflexer?

Inser du hur inkonsekvent du är?

Fast ändå inte, egentligen är du rätt konsekvent i alla frågor rörande lagstiftning - du letar upp litet statistik som passar dina syften, startar en debatt och slingarar dig undan alla motargument med dimridåer, ämnesbyten och bemöter dina motdebattörer med ständiga motfrågor.

Jag visste redan från början att du egentligen inte ville diskutera för- och nackdelar kring båtkörkort, det är ingen fråga för dig och har aldrig varit.  Du var möjligen intresserad av lite käftande och/eller en möjlighet att få torgföra din syn på vissa samhällsfrågor, motvilkja för politiker och förakt för något som jag misstänker du skulle kunna kalla för eliten.

Nu har jag roat mig (oss?) genom att käfta emot ett tag, men börjar tröttna. Sååå roligt var det inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Eilian,

På Transportsstyrelsens hemsida kan du få all möjlig statistik beträffande fritidsbåtlivet. Du frågade ju efter källa. Varsågod. 

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fritidsbatar/Statistik_omkomna_fritidsbatlivet_2009.pdf 

Som Crabfish mycket riktigt hävdar så sjunker antalet dödsolyckor på sjön, trots ökande antal fritidsbåtar.

Hur går det med klimathotet förresten? wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eilian igen.

Ett rätt har du iallafall. Bratsen tycks ( om man ska tro statistiken) inte vara överrepresenterade när det gäller båtolyckor........Snarare är det den gamla sanningen som gäller. Äldre män.......råkar illa ut. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag etablerade redan tidigt i tråden att jag inte talar om dödsolyckor.
Älta om, och om igen och sedan om  igen verkar vara ordningen för dagen.

Sugen på litet klimatsnack också?
Du, ta det i en av de andra trådarna som handlar om klimatbluffen, det finns ju några att välja på.
Den här handlar (handlade?) om båtkörkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...