Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
helikoptern

Vatten i bälg eller..???

Rekommendera Poster

Tog av drevet för att kolla läget på stödlager och bälg, fanns lite vatten i botten på bälgen och det såg allmänt ofräscht ut efter endast en säsong med ny bälg och lager, är detta normalt ???(kondensvatten?, fett som skvätter rund?) Se bild!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det där ser inte alls ok ut. Det läcker med all säkerhet nånstans. Hur känns lagret? Hur  ser axeln med knutkors på drevet ut? Brukar bli tydligt rostigt om det varit vatten i bälgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lagret känns ok, provade att trycka i fett för att se om det trängde ut vatten, men det gjorde det inte.

Har haft vatten i bälgen förra säsongen så den rost som finns på axeln fanns där redan förra säsongen.

Brukar det vara helt tort i bälgen om allt är ok eller bildas det lite kondensvatten under en säsong?

Har inte kunnat se att det kommer vatten ur det skvaller hål som finns på innerskölden under säsongen.

post-27893-1394236526,2264_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar en gammal tråd.

Köpte en äldre billig båt (73:a) 2010 med AQ130 och 270 drev. Den har gått med totalkollapsad knutbälg några säsonger (ser det ut som) så knutarna är rejält rostiga. Men de känns inte glapp och ser ut att fungera så jag tänkte sätta dit nya bälgar och inte investera i nya knutar i år.

Ska man som på vissa bilar fylla på ordentligt med fett i bälgen eller ska de vara torra? Dvs räcker med rostskyddsolja på knutarna och fett på splinsen?

Mvh
/Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Kolla knuten. Vrid lederna fram och tillbaka. Går det kärvt och känns det som att det kuggar i leden så byt knutkors. Ett knuthaveri ställer till med mycket extraarbete. Stor risk att primäraxelkåpan går sönder och du måste lyfta motorn.
Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är inte normalt. Drevpackning eller läckande bälg är vad som är fel och MÅSTE åtgärdas. Glöm kondensvatten och dyligt. Det är läck någonstans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ingemar: Du har säkert rätt kommentar. Den ena knuten gick trögt först, men efter viss motion och rostlösare så känns alla knutarna väldigt fina. Tror det var länge sedan allt rörde sig så smidigt, tror nog att de fungerar denna säsongen.

@sea_ray: Det är ingen kondens - klart läckande bälg ;-) Man såg enkelt knutarna när drevet var nerfällt genom den totalt kollapsade bälgen. Dock ingen märkbar vatteninträngning till drev/motor/båt som tur är.

Den enkla frågan kvarstår: när man byter knutbälg, ska man fylla på ordentligt med marinfett eller inget alls? (förutom via e.v. smörjkoppar på knutarna och på splinsen). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sea-ray_230 har helt rätt ... det ska vara tort rent och helt fritt från rost på alla delar i bälghuset .. över huvud taget ingen fukt alls ... knutkors och tapp från motorn ska vara infettade med ett tunt lager av vattefast fett alltså inte överdrivrt mycket fett utan liksom du använder typ Atrix på händerna ... det är åxå viktigt att se till att packboxen mot motorn är hel och samma sak där infettad men inte överdrivet mycket ... så fort du ser rost är något fel och måste åtgärdas ... för ... vem vill få stopp mitt på fjärden? jag har råkat ut för bälghaveri och vet ..... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...