estest 0 Postad 24 September , 2004 Jag har just blivit ägare till en udda båt - en Rock 24. Det blir liksom lite nybörjarbåt för mig. Finns det någon som vet lite mer än jag? Har 24an samma lys som 20an? Hur kan man installera vatten och avlopp på bra sätt? Löa är 725 men hur kan lvl vara 5.95 då aktern är negativ? Det finns lite info på sailguide.com men om någon vet lite mer så vore jag glad. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
W-Gurra 0 Postad 27 September , 2004 Rock 24 är en lite udda båt. Den är troligtvis bra tillverkad i tre exemplar. Det är samma skrov som på Rock 20, men med partialrigg och har större segelyta. En riktig blekskenare. Beträffande lystalet, så får du vända dig till ditt distriktsseglarförbund för att få ett provisoriskt lystal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 12 Oktober , 2004 Tja! Jag kan en hel del om rock 20. I vår båt som vi numera har sålt så installerade vi vatten å avlopp på ett smart sätt. Vi köpte en trekantig vattensäck (vattentank i säck-skepnad) och moterade den inuti det vattentäta utrymmet längst fram i båten. Sen drog vi slangar bakåt till den högra avdelaren mellan stickkoj och sittgrupp. Där monterade vi en enkel rund ho med en whale handpump. Avloppe ledde vi ut i en bottenventil under hon. Det man får offra är det vattentäta utrymmet som man måste såga hål i och en låda i avdelaren. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rupert Postad 12 Oktober , 2004 Hej! Att installera vatten och avlopp är en relativ smal sak, precis som Johan skriver. Dock känner jag inte till det vattentäta utrymmet han skriver om. I vår båt så ligger det en ståltank längst fram (triangelformad, ca 40 liter), och som vilar mot skrovet. Istället för vattentätt utrymme är det avdelat med ett skott i teakplyfa bakom tanken, och som då rymmer två stora utrymmen. Diskhon, och pumpen är då placerade på babordshursten, som är ca 15 cm upphöjd. Avloppet leds rakt ned i en vanlig genomföring. Då Rock-båtarna var självbyggen kan många se förjävliga ut. Vi renoverade vår totalt invändigt då den såg förjävlig ut. Ett bra tips; köp inte någon dyr handpump för 500 spänn, som dessutom är ful, köp biltemas som är snygg (se bild), billig 159 kr och fungerar utmärkt! Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst /johan Postad 17 Oktober , 2004 Det jobbiga med biltemas grejor, och no-name grejor i allmänhet är att är de börjar krångla så kan man räkna med att det inte går att hitta reservdelar. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rupert 0 Postad 18 Oktober , 2004 Det är sant, Johan. Men tänk på att du köper en ny om den pajar..fortfarande bara uppe i en trehundring. Och erkänn, den är snyggare !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser