Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Matanza

I sann demokratisk anda - Vilka protesterar FÖR ett "båtkörkort"?

Rekommendera Poster

Det finns säkert mer än väjningsregler som kan tas med då man ändå utbildar sig. Jag är dock inte säker på att man i körkortet behöver ta upp så mycket som i t.ex ett förarbevis. Mer en fråga om att standardisera kunskaperna till en viss miniminivå så alla blir mer jämspelta på sjön.

Om nån bränner upp på ett grund spelar det oftast ingen roll för andras säkerhet. Mer en kostnadsfråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För! och emot...

Tveksam alltså.

Givetvis är kunskap av godo och det är svårt att kategoriskt säga Nej, jag tycker det inskränker på frihet osv men om det ska vara praktiskt genomförbart så måste det nog göras skillnad på båt och båt. Vilket jag egentligen inte gillar om man pratar riktigt körkort. Alltså, teoridelen skulle mycket väl kunna vara densamma för en viss typ av båt och kanske tillomed för båtar upp till en viss storlek men sen kommer det lite svårare..  Eftersom jag tycker att ett körkort värt namnet även bör innefatta en praktisk del för att man ska godkännas och få sin lapp så infinner sig problemet med om man kan ställa samma krav på att kanotister, sommarstugeägare med roddbåtar med kanske en gammal 4-hästare hängande på akterspegeln klarar mörkernavigering, högfartsnavigering avdriftsberäkning osv osv som man gör på båtar som kanske är mer avsedda för denna typ av användande? Det tror jag inte är realistiskt. Inför gärna ett krav på en nautisk kompetens av den typ som det finns utbildningar för idag. Om det sen kallas körkort eller ej tror jag har mindre betydelse så länge vanliga båtägande människor kan se en rimlig ekonomisk relevans till sitt användande. ALLA som är på sjön borde kunna de vanligaste utprickningen, sjövägsreglerna osv.. Då menar jag att även motorbåtsåkare ska ha kunskap om -och förståelse för- hur saker och ting fungerar i praktiken ombord på en segelbåt samt givetvis vice versa. Vem som väjer för vem osv borde vara något som ALLA har bevisad kunskap om, oavsett båttyp och ålder på skepparen. Ska man sen åka si eller så fort så lägg gärna på ett högfartsprov osv, men grundkompetensen menar jag ska finnas hos alla som kör båt, oavsett storlek, fart och framdrivningssätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har redan sagt att jag är för ett båtkörkort och har redan förarbevis och kan tänka mig att lägga en bra slant på ett riktigt båtkörkort.

Men är kunskaperna verkligen så bristfälliga bland de som ger sig ut på sjön?

Alla har inte gått kurs för förarbevis men vet att motorbåtar ska lämna företräde för segelbåtar och av egen överlevnadsinstinkt så fattar man att riktigt stora båtar går före små. De som har segelbåt har säkert långt före de styrde sin båt första gången lärt sig väjningsregelr mellan segelbåtar. Läsa ett båtsporkort tror jag de flesta kan med avseende på grund mm då man är rädd att sätta propellern i en sten eller köra segelbåten på grund.

Min tro är att olyckor som ändå sker är inte på grund av att man inte gått en kurs eller inte utan att man gör misstag och det kör ihop sig.Ungefär som på vägarna där i stor sett alla har körkort så sker ändå vissa olyckor.

Dock är det trist att båtkörkortet ska ha en nedre gräns på 15 år och hindrar många duktiga ungdomar från att lära sig köra båt. Enklast kunde man infört någon storleksbegränsning men varför ska inte t.ex. en 12 årig kille kunna ta båtkörkort för en 5 meters styrpulpetare eller mindre segelbåt?

Nu är detta ingen tråd om för eller emot och säkert är kunskap om sjövägsregeler är bra att kunna åtminstone i den form man behöve för sitt egna båtåkande. Men dock tror jag inte vi kommer märka ett skvatt av en sådan här lag med avseende på olyckor med fritidsbåtar. Många av dagens olyckor sker av förare med många års erfarenhet och riktigt bra teoretisk kunskap.

En lagstiftning inom detta område utan att veta var problemen ligger gör att vi tappar flera år innan statistiken visar att det inte hjälpte och man får då börja gräva i en bättre lösning.

Vill man göra en kraftansträngning för sjösäkerheten så gäller nog ett större paket och skulle kunna bestå av följande

Båtkörkort med krav på praktisk färdighet, årlig kontrollbesiktning av båtarna med avssenede på brand och sjösäkerhet, lag om flytväst samt straff för de som ger sig ut i hårt väder utan kompetens för detta.

Övrigt önskar jag trådskaparen lycka till med tråden och hoppas någon tar till sig att riktig sjösäkerhet nog är mer komplex än endast krav på teoretisk kompetens.

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 03 oktober 2010 | 07:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag det är bra med utbildning. Och jag medger villigt att när jag tog förarbevis efter många år på sjön så lärde jag mig mycket, Både fakta och praktiska tips på de lektioner vi hade.

Men frågan är väl inte barta om man ska ha sjökort på sjön, utan vad en sådan utbildning ska innehålla.

När förarintyget lanserades på 70-talet var navigering med sjökort, och bestick A och O för att kunna ta sig fram. I dag har vi GPS skulle den stora plottern lägga av finns det mobil-appar som som inte är osäkrare än en valhänt manuell navigering. Trots det  ligger tyngdpunkten fortfarande på manuell navigation i t.ex förarbeviset.

Alltså innan man tar ställning till för eller emot så måste man också prata om vad en utbildning ska innehålla och då tror jag att NBU måste revidera sina läroplaner om man långsiktigt vill vara ledande på båtutbildning för fritidsbåtar

Senast ändrad av Marrexxx | 04 oktober 2010 | 15:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med båtkörkort uppfattar jag det som ett körkort och inte ett förarbevis.

Hade det varit förarbevis hade det kallats Obligatoriskt förarbevis

Nu är det Obligatoriskt båtkörkort och då ska det innehålla både terotisk del samt praktisk med uppkörning liknande bilkörkort.

Övrigt så likställer ju man bil och båt.

Jag utgår från att det är så trådskaparen sett det.

Själv lärde jag mig inget på förarbevis kursen som påverkat mitt båtåkande. (kört båt ett antal år före jag tog förarbevis)   Däremot var det kul att lära sig hur stockholms skärgård ser ut och lära sig navigera där med passare och transportör.

Kostade bar 2500 kr för några månaders kvällskurs med ett tretimmars pass en gång i veckan.

Trevlig upplevelse och man måste vara idiot för att missa provet.

Häpp jag missade inte, osissad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan man ju tycka kanske, men jag ställer mig mycket tveksam till att det skulle bli så mycket bättre med ett båtkörkort.

Det är ju bara att titta hur det ser ut i vägtrafiken. Visas hänsyn och omdöme?

Folk kör för fort, de kör berusade, de håller inte avståndet, de använder inte blinkers, de krockar osv osv. Det handlar inte om utbildning, det handlar om attityder och det är knappast något som man kan lära sig på någon kurs. Det handlar om vilka värderingar man får från mycket tidig ålder.

Jag tror att mycket av de felbeteenden som folk retar sig på inte har ett dugg med bristande kunskap att göra, utan enbart brist på omdöme och goda attityder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sparre, tror du det skulle bli någon skillnad i olycksstatistiken på vägarna om man avskaffade kravet på körkort för bilar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motsvarande

Tror du att cyklister skulle visa bättre hänsyn åt gående på gång/cykelbanor och skulle cyklister börja köra på höger sida samt följa trafikreglerna om man införde ett körkort för cyklister?

Knappast, eftersom många av cyklisterna är vuxna och redan har bilkörkort men när de hamnar på en cykel släpper de ofta omdömet 

Eller vissa cyklister som cyklar i full fart fram till ett övergångsställe. Tvärnitar och slänger sig av cykeln och springer med den ut på övergångsstället, då förvandlade till en fotgängare och bilarna får tvärnita för att inte köra över idioterna som har laglig rätt att gå över.

Intressant iaktagelse som man kan fundera på vad det beror på.

OBS inte alla cyklister, vissa sköter sig mycket bra, ungefär som på sjön.

Cykelkörkort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är FÖR bårkörkort.

Har ofta ungarna med i båten, och att förvänta sig att någon annan kan och följer gällande väjningsregler idag är förenat med livsfara. 

Men numera verkar iallafall dom flesta båtförare vara nyktra. Alltid något.

Senast ändrad av Alfa-Freja | 06 oktober 2010 | 18:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om fler cyklister viste att de kunde bli av med körkortet ör att de inte följer reglerna på cykel tror jag nog att hänsynen skulle öka!

Hur någon kan tycka att kunskap är fel har jag svårt att förstå.
Själv utbildade jag mig till fartygsbefäl kl VIII på komvux kostade ca 750:- i studiematerial och ska nog räcka för att kvittera ut ett båtkörkort 

Möter jag en båt i 25 kop är jag jävligt tácksam om även mötande båt vet ått vilket håll man bör väja!!!

Fick i somras komentaren från en båt som drog ganska stora svall - skylldig själv om du ligger där 

Om han vetat att man är ansvarg för de skador som båtens svall drar  så hade han nog antingen tragit av mer på gasen eller dragit upp båten i plan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De bryr sig inte. Finns knappt några poliser ute så risken är minimal att åka dit.

Men det viktigaste återstår, att de inte ens är rädda för att bli ihjälkörda.

Det är därför det är ofattbart att folk åker båt utan flytväst, att de inte ser till att båten är i bästa sjödugliga skick och att en del envisas att testa gränserna genom att ge sig ut i väder de kanske inte kommer klara av. Sjukt.

Själv är jag en försiktig och kanske feg som tycker båten ligger bäst vid bryggan om det blåser 10 m/s sydväst och att man lärde sig sjövägsreglerna utan tvång. Men tveksamt om en lag på båtkörkort löser detta för tuffa gänget.

Men kör på med båtkörkort, kanske det räddar någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...