Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
kvasthilda

Impellerhaveri-varför?

Rekommendera Poster

Jag köpte en ny impeller förra året till min gamla Evinrude 40 hk tidigt 70-tal.

Nu i somras fick jag plötsligt motorstopp långt ut på Vänern. Det rök våldsamt om motorn, och jag var rädd att den skulle ta eld. 3 båtar passerade utan att stanna fastän jag skrek och viftade allt vad jag orkade. Efter 2 timmar hade jag lyckats att paddla iland. När jag väl hemma plockade isär riggen så visade det sej att impellergummit hade lossnat från mässingscentrumet. Jag limmade fast det med expert epoxilim och provkörde. Motorn verkade ha klarat sej från skador. Nu är frågan varför hände detta? Om det var fabriksfel på impellern så vågar jag ju inte köpa någon ny. Det är säkert från samma tillverkningsparti för det var svårt att få tag i en sån. Jag hade kört båten flera gånger utan problem tidigare i år, och jag brukar kolla så att det kommer kylvatten när jag har startat. Men detta hände efter en längre sträckas fullgaskörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Vad menar du att det skulle vara för fel på impellerhuset i så fall? Det är inte slitet eller deformerat på något sätt. Jag har en teori att det inte kommer vatten till impellern när man kör fort. Det blir ju som en stor grop i vattnet runt motorn. Jag hade ändrat tiltvinkeln, det kanske jag borde ändra tillbaka igen. Denna motorn har inget sugrör utan impellerhuset måste vara under vattnet, och detta sitter ganska högt upp. Men det har ju gått bra förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde du något fett till impellern då du monterade denna? (och rätt sort beroende på material)

Var det en orginaldel eller budgetvarianten?

Alltid haft motorn väl nere i vattnet då du startat den och inte kört med den upptiltad?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med begränsad erfarenhet så tror, precis som du själv är inne på, att det är fråga om ett tillverkningsfel.

Normalt går vingarna sönder och ett impellercentrum av plast kan spricka, så att kilen svarvar ett spår i centrumplasten. Men gummit ska ändå inte släppa från centrum. 

Om felet bara fanns på denna impeller eller om det gäller fler är naturligtvis inte så lätt att veta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om impellern var en originaldel vet jag inte. Den beställdes på en Evinrudeverkstad, och efter en månad kom det en från ett lager i något annat land. Det är en ovanlig modell säger dom.

Nej jag använde inget fett. Skall man det? Har aldrig gjort det. Resten av impellern såg ut helt som ny.  Bara vulkningen som hade släppt. Men det kan den väl göra av värmen som blir om det inte kommer till vatten som det skall? Vet inte om man borde köra med en limmad impeller eller beställa en ny? Båten har bara använts en gång efter haveriet. Mest för att testa så att inte resten av motorn hade tagit skada. Blev rätt skakad av upplevelsen att vara i sjönöd och ingen brydde sej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fett till impellern har jag fått från en sida som visar hur man byter impeller på ett alpha one drev.

Jag själv använder sådant fett som man har till vattenkranar hemma. Typ av siliconfett.

Viktigt att inte vanligt fett används typ kullagerfett då dett inte alltid funkar ihop med gummi avsett att gå i vatten.

Jag brukar fetta in sidorna i själva pumphuset lite och på vingarna på impeller. Då glider de bättre och gör säkert gott för att minska friktionen mellan gummi och metall.

 

Kolla denna sidan och kika på bilden strax där de lagt på ett rött fett.

Om någon vet bättre vad fettet de använder heter mm så är det nog allra bäst.

http://www.drevman.se/html/impellerbyte.html

Hittills den bästa sidan för att visa hur man byter impeller på ett alpha one drev.  smiley

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fick väl kilen/sprinten på plats när du bytte impeller?

Och nej , inget limmat.

Tycker du beställer en ny impeller-fettar in den- klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...