Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
sigge_1

Nära döden?

Rekommendera Poster

Det ser inte ut som han hade flytväst och i så fall hade han definitivt inte överlevt om han inte är en synnerligen vätränad simmare.

För er som inte simmat i grov sjö kan jag rekommendera att ta en simtur på Skara sommarlands basäng med vågmaskin, där är det bara en bråkdel av den sjö som uppstår vid en kuling och dessutom 25 grader i vattnet. Att hamna i den sjö som visas på bilden med kanske högst 12 gradigt vatten är ingen lek.

Senast ändrad av Gaidin | 01 oktober 2010 | 10:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade också över detta när jag läste artikeln. Vinden ligger ju på emot land och eftersom båten står på grund så kan det ju inte heller vara speciellt djupt. Borde inte varit så svårt att tagit sig iland, tycker man... Att han sedan inte har flytväst på eller åtminstone nära till hands är ju helt korkat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stod iofs att han var fullt upptagen med att hålla sig kvar i ett handtag, så han kunde inte släppa för att hämta flytvästen som låg nere i båten...  Tycker inte heller situationen ser så där jättehemsk ut, i alla fall inte på den stora bilden medan de små bilderna ser något mer dramatiska ut.

Men det är ju ganska enkelt att sitta i vardagsrumsfotöljen och tycka att det ser lugnt ut... ;)

Senast ändrad av ridax | 01 oktober 2010 | 12:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden är sannolikt tagen med tele och förstorad, däför ser det ut som om haveristen är närmare land än man tror. Att hamna i vattnet i grov sjö vid den här årstiden är  mycket farligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ett teleobjektiv kan förvränga en bild...

I texten står det Jag såg hus på en ö 500 meter i från mig och hoppades att någon skulle upptäcka mig.

500 meter ?

Det är kanske mer än 20 meter men ser definitivt mindre ut än 100 meter

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit på FOI i Linköping och badat i deras bassäng med vågor, vind och regn och det är definitivt ingen lek. Vi hade dessutom flytväst ala passagerarfartygsmodell. I kallt vatten har man inte mycket tid på sig och är det rejäl sjö dessutom så ligger man riktigt illa tlll så jag tror definitivt att det var nära döden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att va allt för taskig så är jag faan glad att hans båt sjönk.

Hur i hela världen har man inte tid att försäkra båten? Har han ingen mobil å ringa försäkringsbolaget eller 112? Vad mer kommer han inte hinna när han är fiskeguide? Hann inte fixa flytvästar? Fy faan.

På en båt har man flytväst på sig hela tiden, så han lär väl inte ha drunknat om han hamna i vattnet iaf. Möjligtvis om det var mycket långt till land men det verkar det ju inte varit här. Men det hade han inte å visar därmed dåligt omdömme å bör alltså inte ha varken båt eller firma som pysslar med båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tråkigt och tragiskt och synd om grabben.

Men nu skall vi titta på fakta.

Det syns på bilderna och framgår av texten att han var kvar ombord hela tiden i hytten. Att han blev blöt beror på att dörren är öppen. Kolla bilderna igen, zooma in.

När skotern lägger sig långsides är han fortfarande i hytten.

De stora vågorna och stänket kommer från brotten mot grundet. Längre in och när man ser på små bilderna ser man att det är inte så hiskiligt med vågor. Förnodligen gick det inte mer än kanske 1-1½ meter dyning längre ut innan han navigerade fel och kom in på grunt vatten.

Ang flytväst. Hade han hamnat i vattnet så hade han frysit ihjäl ganska kvickt. Fördelen med väst är att det är lättare att fiska upp liket. Grymt men sant.

Jag var i vattnet i oktober förra året vid min egen brygga  för att rensa propellern från gäddnate och näckrosblad mm. Den korta tid, högst 5 minuter gjorde jag blev helt nedkyld och var tvungen att ta en het dusch och linda in mig i filtar efteråt. Tog timmar innan jag fick tillbaka kroppsvärmen. Jag hade folk med mig så jag var inte ensam när jag dök i. En stark arm som  hjälpte till att kliva i land var bra för jag var alldeles stel efter bara desa få minuter.

Det är synd om grabben, själva upplevelsen samt att han inte hann försäkra. Åsså felnavigerat, han skulle hållt sig ute  långt från kusten så hade inget hänt.

Vi andra får vara tacksamma och lära oss av händelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Området utanför rönnskär är som överallt annars i söderhamns skärgård stenigt och med lite avdrift pga vind och vågor så är det lätt att hamna fel. Jag har åkt där ett antal gånger och vågor på en och en halv meter blir det redan vid vindar på 10 m/s pga av att det är finnland nästa och det grundar upp mot öarna. Misstaget han gjorde var helt enkelt att gå för nära öarna.

Att inte bära flyväst i hårt väder i en okänd båt på för honom okända vatten är ren idioti. Att hamna i vattnet på ett så utsatt ställe i kallt vatten är ingen lek.

/Niclas

post-28665-1394236527,4422_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det kallt i vattnet så är flyttoverallen det som gäller !!!

Då blir överlevnadstiden i vattnet minst 15 minuter (troligen längre) när det är ca 10 grader i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

k1. Det är kylan och inte vågorna som är dödliga

2. Flytväst glömmer väl många då och då

3. Dumt att inte försäkra

4. Kvaliten på båten ???

// Mark

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det framgår iofs inte om det är ön närmast honom eller någon annan bit land som inte kameran fångat, som huset står på..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad..? Väx upp.. Ja, han gjorde allt fel men hur kan du glädja dig åt det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då slipper ovetandes fisketurister riskera livet med han som kapten.

Edit: Ok glad var fel ord men skönt eller tryggt är det bättre?

Senast ändrad av Bella440R | 05 oktober 2010 | 15:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...