Gäst Martin Postad 24 September , 2004 Min MD5 är mycket svårstartad. När man väl fått igång den med stargas och 5-10 minuters tålamod så går den som en klocka. Vad kan det vara? Vad skall jag börja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst danne77 Postad 24 September , 2004 Kan det inte vara glödstiften eller glödrelät som strular? Motorn startar ju även utan stift men efter en bra stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Martin Postad 26 September , 2004 Det kan det ju vara. Var sitter de då? I manualen kan jag inte hitta någonting om glödstift. Har alla dieslar sådana? Jag skall titta på motorn vid tillfälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 26 September , 2004 Hej Martin ! Glödstift är det ingen ide att du letar efter, för det finns inga på din maskin. Jag vet inte hur det ser ut på just din maskin men jag har en md2 i min snipa , och på den har jag en kallstartknapp brevid matarpumpen som brukar göra susen när den är kinkig... innan du försöker starta så ger du den nästan full gas på reglaget, sedan trycker du på knappen , som då fastnar inryckt och ger motorn en extrasup när du vrider på nyckeln... /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Martin Postad 27 September , 2004 Tack för tipset. Det är alltid jobbigt att leta efter saker som inte finns. På MD5 finns ett kallstartsreglage som sköter den saken. Det hjälper dock inte att använda kallstarten. Fick nu ett muntligt tips om att det kan vara så att man behöver rengöra alla filter. Motorn suger när den är igång, men innan dess så kommer det för lite bränsle fram. Jag skall prova det, men man tycker att man borde hört en hostning tidigare i sådant fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bert Paulusson Postad 5 Oktober , 2004 Hade liknande problem ed min MD5C ,fast jag klarade mig utan startgas. Fick tips om att generatorn tar mycket kraft vid start. Lösningen blev att med en strömbrytare koppla ifrån laddningen vid start och sedan koppla in den när motorn värmts upp ordentligt. Detta har fungerat bra den här säsongen./Bp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peder Postad 6 Oktober , 2004 Problemet kan bero på att du har dålig kompression, brända ventiler och/eller slitna kolvringar och foder. Om den även ryker vitt när du kör så är det ett tecken på läckage i ventilerna. Vrid runt svänghjulet för hand och känn hur tungt det går, det ska vara väldigt tungt förbi kompressionsläget. Jämför helst med någon som har en likadan motor som startar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuva1 0 Postad 25 December , 2005 Det kan være tilbakeslagsventilene som er slitne. Dieselen renner da tilbake og krever mye startmotorkjøring før den kommer frem til motoren igjen ved start. Jeg har bok dette problemet med min MD11C. Men jeg fikk et tips om å sette på en løs tilbakeslagsventil på drivstoffslangen. Skal kjøpes på tirsdag og prøves. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 December , 2005 Ta kompprov innan du gör något annat. //Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 December , 2005 Dålig kompression ger sämre start. Att mäta kompressionen är det bästa sättet att se om motorn är frisk i detta avseende. Annars kan man kolla kompressionen genom att snurra på svänghjulet som tidigare tipsats. Är det ett distinkt motstånd som nästan är omöjligt att ta sig förbi snabbt är nog kompressionen OK. Tipset att hälla i olja i cylindrarna (oljan tätar bra runt kolvarna) tycker jag verkar vara ett bra sätt att se om det är ventilerna som läcker kompression eller om det är kolvringar/cylinderlopp. Blir det stor skillnad vid snurrprovet när olja hällts i cylindrarna (genom spridarhålen) är det nog värt att kolla cylinderlopp/kolvringar. Bör kollas upp av fackman för ev. ovalhet. Kan annars bli sämre om nya kolvringar monteras om loppet är lite ovalt. Är det ingen märkbar skillnad i kompression så är antingen motorn OK eller ventilerna otäta. Det är ganska enkelt att ta hem toppen (topparna) och kolla dem på en verkstad. Själv tog jag hem MD11C-topparna och kollade om de var täta mycket ovetenskapligt. Jag stack i ett av mina hårstrån mellan ventil och säte och kollade om det fastnade när ventilen trycktes mot ventilsätet. Jag upprepade det runt hela ventilen och på några ställen slank det ut = där var det en glipa. Ventilsätet/ventilen blir gärna lite ovalt slitet. Topparna har nu fått sätena frästa på en motorverkstad och två nya insugsventiler fick det också bli. Det blir intressant att se om den startar snabbare till våren. Det tog c:a 5-10 sek innan den gick igång när den stått några dagar. Svänghjulet hade inget stort motstånd vid kompressionslägena utan gick lätt att sparka runt med foten. Trots den uppenbart dåliga kompressionen startade den alltså hyfsat bra! Den rykte en hel del vid morgonstart vilket är tråkigt för omgivningen. Hoppas att oljeröken blir tunnare när nya ventiltätningar monterats. Tar det väldigt lång tid för motorn att starta så kan nog bränsletillförseln (backventil?) vara orsaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 7 Januari , 2006 Gör verkligen startgas någon skillnad på en diesel där det inte finns några tändstift? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Januari , 2006 Startgasen tänds liksom dieseln av den höga kompressionen (ihoptryckt luft blir het) men har lättare för dieseloljan att tända. Det är eter och är vanligt på vintern att dieslar får starthjälp av en eterpatron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 29 Maj , 2009 Gmorrn alla Min MD5C är svårstartad minst sagt och det beror sannolikt på att någon kylkanal i toppen rostat igenom till insuget så det kommer vatten in i cylindern o ut genom luftinsuget. Vet någon var man kan hitta en bättre beg eller ny topp till en MD5C?? Mvh, Lars-Åke 0738-450430 eller larsake.larsson1@telia.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 2 Juni , 2009 Tack för alla svar men det har fixat sig, det fanns utbytestopp hos Volvo Penta i Limhamn för 8.500 och nu går motorn som en klocka! Mvh, Lars-Åke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Juni , 2009 Kul att det ordnade sig till det bästa. Då går den nog några år igen. Slitstarka grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aphrodite25 1 Postad 20 Juli , 2009 Hej,Bert. Du pratar om att koppla ifrån laddnigen vid start av motorn eftersom generatorn tar mycket kraft. Du har säkert rätt men vilken ledning bryter Du? Magnetiseringsledningen? Det gäller väl att hindra generatorn från att ladda? Att bryta själva laddningsströmmen från generatorn lär ju skada något relä.Jag funderar också på att ersätta generatorn med en solcell.Startbatteriet jobbar ju så litet.Än så länge vet jag inte riktigt hur jag skall förändra systemet.Jag har 2 batterier med ett (skyllermarks)relä emellan som bara kopplar vid motorgång.Kan det vara så enkelt som att sätta en solcell på startbatteriet och ta bort remmen från generatorn? Min MD5A har alltid varit rätt grinig och därför tror jag på ett högre startmotorvarv så att matarpumpen jobbar bättre.Desssutom ger väl motorn mera effekt. Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser