Gå till innehåll
onsdag 31 december 2025
millenium

hur mkt sklijer det i utväxling ?

Rekommendera Poster

På mitt nuvarande Bravo3 drev så har jag 2,0:1 i utväxling, då detta är ärgat så går jag i planer att lacka om det i vintern men fick ett kanon pris av en båtförsäljare som tar båtar från usa på ett nytt drev han hade liggandes (även detta är bravo3) men detta är tyvärr 2,2:1 i utväxling. Vi tänker behålla våra orginal proppar ifall vi köper detta och Om jag tänker rätt borde våran båt gå saktare med högre utväxling? Om detta gör mkt på farten så borde vi kunna gå upp en storlek på propparna då? Va har original 26P idag.. Han har även en uppsättning nya 24P men då går väl våran båt ännu saktare med dessa, tror jag tänker rätt men vore gott med nån kommentar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

om du tänker så här att du kör med ett varvtal på 4000rpm och har 2:1 i utväxling så gör propellaxeln 2000varv och då måste du varva upp till 4400rpm med 2,2:1 för att få samma varv på propaxeln.

Eller 4000 rpm med 2,2:1 ger 1818 varv på propaxeln = samma som 3650 rpm med 2:1(1825)

Så det är nog lämpligt att sätta på en högre stigning på propellern om det har fugerat bra innan.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...