Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
politby

Kan inte tömma toatanken - munstycket passar inte. Vafalls?

Rekommendera Poster

Jag åkte till Svinninge Marina för att sugtömma septiktanken. Har för första gången en båt som enbart har sugtömning.

Det visade sig att gummimuffen på sugslangen inte passar i det smala tömningshålet i min amerikanska båt. Omöjligt att tömma.

Vi har en annan amerikansk båt i Finland och den tömningsstation som vi använder där  har en massa olika typer av munstycken för att passa alla typer av däcksöppningar. Men inte Svinninge.

Och Vaxholms tömningsstation är trasig. Den har väl antagligen inte rätt sorts munstycke heller. Så  vad ska jag göra? Tanken måste tömmas innan upptagning.

Hur gör ni andra som har amerikanska båtar?

P-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min båt tömmde jag på  marinan där jag ligger, Mikael Frodé Marina. Ligger vid kustbevakningen endast en bit från kastellet. Den slangen har en muff som är konad. Men man måste vara två en som håller fast muffen i utsugningsröret på båten och en som pumpar.

Lycka till

Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, jag får åka dit och kolla. Slangen på Svinninge hade en mjuk konisk muff i beige gummi som var sladdrig och helt omöjlig att använda.

Har beställt en adapter från USA, se bild. Den kan man fästa på slangen, alla slangar jag sett har klämmor som kan haka fast i denna.

post-10005144-1394236525,157_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoj

Ok vad jag kunde se fanns det inget man kunde haka fast med på slangen vid frodé. Är ju lite synd för då måste man va 2 då man tömmer .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast är det ju en tjock grön eller gul slang, där den tar slut är själva munstycket fasthakat med hjälp av två metallhakar.

De lossar man och då kan man byta munstycke alt haka fast slangen i adaptern jag visade bild på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...