Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
steamboatwilly

Båtsäsongen lider mot sitt slut

Rekommendera Poster

Eftersom båtsäsongen har varit lite kortare så känner jag mig väldigt trist nu när den börjar lida mot sitt slut. Någon mer än jag som har lite ångest ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ångest? 

Väntar ivrigt på sjösättning efter 2 månader på varv..

Här ska köras tills isarna ligger täta.. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara o leva i förnekelse och med skygglapparna på, samtidigt som man intalar sig själv med ännu är det länge kvar av säsongen, ännu är det länge kvar av säsongen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog närmar sig slutet..

Men, ta vara på de sista dagarna!

Var själv ut en sväng igår efter jobbet, med kaffe och smörgås i lä bakom sprayhooden, och vinden rakt mot solen, UNDERBART att kura skymning på det viset. Solen rakt in i sittbrunnen!

Att sen lanternorna klickade på hemvägen var ju inte så lyckat, det blev handlampan horisonten runt och däremellan på seglet.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite ångest har man. Jobbat över extremt mycket under hösten samt åkt på en rejäl influensa vilket har gjort att båten har legat still mycket. Avslutar mediciningen under veckan så förhoppningsvis blir det en tur nästa helg. Tid för upptagning inte bestämd än men det borde bli runt månadsskiftet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en liten tur idag och jag var inte ensam ute. Såg nog ett 30 tal båtar ute och det var nästan fullt inne vid bryggorna så många verkar vänta med upptagningen.

Idag såg jag inga sälar men däremot minkar som skuttade längs strandlinjen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dessvärre inte hunnit vara så mycket vid kusten nu men ska snart dit igen och då ska vi åka båt =) ska köra upp den från smögen upp till Hamburgsund där den ska ligga tills nästa säsong :) har båten i året om så det kan bli några fina vinterdagar som man kan sparka igång dieseln! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju nu den RIKTIGA båtsäsongen börjar. I morgon tömmer vi båten på allt onödigt som dynor och annat lull-lull och tar ner verktygen och gör en omstart av båtbygget.

I november är det så dags för den stora segelbåtsmässan i Älvsjö och i januari är det London Boat Show följt av båtmässan i Göteborg och en månad senare Allt för sjön i Stockholm.

Sedan är det plötsligt bråttom att få allt iordning till sjösättningen -Svisch säger det bara laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser också fram med att börja meka med båten.
Jag vet, jag är sjuk i huvudet...
Men, det var en hel del saker jag vill göra som jag inte är nöjd med, dessutom blir båten mer min när man skruvat på den, och då är det trevligare att vara ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yess! Så ska det låta!

Nu börjar vi känna igen dig Cia! Det gäller precis som du är inne på att förminska tiden mellan upptagning och sjösättning. Spana in de olika mässorna är väl ett sätt. Dessutom finns en del att göra med båtarna.

Vår TV fungerade inte speciellt många gånger i sommar. Visserligen har en del länder olika system men jag misstänker att TV-antennen inte är av bästa slag. Svårt även i Sverige att se TV i hamnarna. Ibland blir det bättre om man håller i TV:ns baksida vid antennen eller spänningssladden.

Sommaren blev bättre än väntat med en kortare långsegling eller vad man ska kalla det. Två månader med bara bra väder och inget som pajade är bra facit. De flesta hamnar aldrig besökta förut. Spännande vid varje angöring. Ibland lite i överkant. Som när vi försökte gå in i en hamn mitt i natten med 3-4 knop ström och full maskin och upptäckte att hamnen var stängd. Två röda ljus ovanför varandra. Jag uppskattade dessa två lampor då vi aldrig skulle ha klarat det 7-8 m breda hamninloppet som vi inte såg något av. Fem timmar till nästa hamn varav några timmar i mörker stod vi gärna ut med.

Många tankar från båtresor livar upp vinterns tristess! Jag har nästan alltid en episod i tankarna från olika resor.

Den bästa investeringen är i en resa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag håller med dig Cia.. det är den alternativa båtsäsongens tid nu. tiden då man tar fram verktygen och kreativiteten! höstens projekt är att göra färdigt toaletten och försöka bygga upp ett kök som känns trivsamt och smart! och givetvis båtmässorna.. längtar redan till man går och traskar runt i mässlokalerna och känner dofterna av båtlivet! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ähh säsongen är slut när man bestämmer sig för att den är slut. Det är bara att klä på sig lite extra och njuta av seglingen. Tradition är det att ta upp när det börjat att lägga sig lite i i vassen och runt lite bryggpelare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det..! Men det gäller att se upp så man inte får en massa annat att göra vid den tiden, så att båten fryser in. Det kan gå snabbt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart. Väderprognoserna får man följa noga framåt November/December skiftet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ligger en hel del i det. Skulle ta upp min lilla bohusjulle i fjöl höst och ta in den i garaget för att göra klar en ombyggnad som jag inte fick gjort klar vintern innan. Skulle bara städa garget först, men det kom så mycket annat ivägen så det gick som det gick.

Har inte fått städat garaget ännu och det har redan kommit saker som kommer att ta upp mycket av min tid i höst crying

Det kan inte va lätt för alla ordentliga båtägare som tar upp sin båt i tid packar in den och längtar till våren, när det finns en massa tokpellar som påstår att vår bästa tid är nu oavsett vilken tid på året det är - och dessutom måste tala om det.

tommy

tokpelle

post-945-1394236529,8061_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer ytterligare ett bevis på båtsäsongen 2

// också tokpelle wink

post-1122-1394236529,9216_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker åka ut en lite längre sväng nu i helgen.. men tittade på väderleksrapporten, som visade att det ska snöa. Dock så var 4:ans väder bättre.. får hoppas de har rätt.

Appropå snö och halka.. Norrlänningarna trackar ju alltid 08:orna när första halkan kommer och många kör av vägen. Hur har de det själva..? wink

http://www.wighsnews.se/index.php?option=com_content&view=article&id=805:pitea-halt-vaeglag&catid=2:riksnyheter&Itemid=4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, fast det där är ju inte ens i närheten av hur kaotiskt det brukar bli söderöver.
När isen börjar lägga, någon gång i mitten av november är det kört, då åker båten upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om ni har rätt i att jobba på båten och planera för nästa år så är det ju inte riktigt samma sak. Sen när det gäller att njuta av hösten också så är det ju sant men jag har väldigt mycket jobb att ta igen efter sommaren så jag vill inte riskera att det blir en sista minuten upptagning och något strular. Men jag har funderat lite och eventuellt tar jag en sväng till Kanarieöarna vid årsskiftet och passar på och hyr en lite mindre båt =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När ska man annars hinna med att fixa med båten..? Mitt i högsommaren har man ju inte lust med det i alla fall. Är man osäker med hur tiden räcker till och man är rädd om sin båt, så bör man nog ta upp den i tid.

Semestertripp till varmare länder är ju ett bra sätt att föränga sommaren och som gör att vintern inte känns lika lång. Men samtidigt så kan abstinensen när man kommer hem till kalla Sverige igen mångdubblas.. bara att gå till mig själv.

Finns ju dock nästan alltid ett skäl till varför man har båt.. i mitt fall är det för att komma ut och relaxa. Ta det lugnt och varva ner, njuta med vänner och bekanta, sola, bada och fiska.
Varför då..? För att må bra.

Så om det är därför du har båt, så ska du göra det som du känner är bäst för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det förmodligen årets sista tur. Inte så många ute nu men jag kommer nog att minnas en planande dc utan kapell som vi mötte samt en dubbeldäckare där föraren satt på övervåningen och körde i plus fyra grader. Själva åkte vi med kapellet uppe och värmaren påslagen med det blev förstås kallt vid tilläggningen. Nämdöfjärden var ganska tuff men som vanligt var det lugnare längre ut. Tog en bild på ett av de vägmärken som finns i skärgården.

post-10011607-1394236530,9476_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg precis en video på Cobalts nya A25.   Nu är den inte direkt i min prisklass, men otroligt cool båt.  Trots slutet av säsongen så finns det vissa saker som kan trigga begäret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute förra året en oktoberdag och det var platt vatten och solen lyste.. Satt på vinden och körde i t-shirt. var hur gött som helst! solen värmde och rutan på flyen tog bort all vind =) det är livskvalitet det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan jag tänka mig men idag var det ingen sol och den isande nordliga vinden låg på bra ute på de större fjärdarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha ja då är det en helt annan sak :-)

Snubben va garanterat viking ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag var det andra och sista båtlyftet i klubben. Klart väder med stark sol och svag nordlig isig vind. Frosten låg vit på bryggor och däck vilket gjorde det lite vanskligt. Dieslar behövde övertygas lite för att hoppa igång.

nu är det vinterhalvår. cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae, inte ännu.. ska ut imorgon en längre tur med några kompisar är tänkt.

Rundtur, grillning och fiske står på schemat. Och ingen snö som YR utlovade för några dagar sedan. Kommer vara soligt och 4 grader. Garanterat skönt så länge man inte håller över 30 knop utan kapell.. cool

Men efter detta kommer nog båten åka upp ganska snart.. och vinterpulandet sätter igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du Daniel

Du färdas väl i sydligare vatten - eller wink?

Jag var på väg norrut från Åkersberga (Stockholm) i går kväll (14/10) strax efter kl 19. Under några minuter kom del lite snöglopp. sad

Ser med tillförsikt fram emot den 27/11 då vi skall ut och segla smiley. http://24-timmars.nu/Vastkust/Vastkust

Var vägen om Sea Sea, Björlanda kile (Göteborg) häromdan och fick tag på rördelar till Webastovärmaren. Skall dra en slang in i motorummet, som ju ligger under sittbrunsdurken. Sen kan jag brassa på med värme nåra dar innan  - golvvärme. Öppnar jag motorumsluckan i bakkant nån cm, under seglingen, så bör det i teorin strömma varm luft runt fötterna på rorsman. Med flytoverall och en redig mössa bör han ha det riktigt bra. Veklingarna får väl gå in i däckssalongen och styra.

Efter det börjar det verkliga båtlivet yes

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du Daniel
Du färdas väl i sydligare vatten - eller wink?

Nja, om Östergötland räknas som sydligt så.. det är bara ca: 20 mil till Stockholm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...