Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Stuvafamiljen

Undehåll av träbåt

Rekommendera Poster

Behöver underhålla min öppna träbåt en aning. Båten står för närvarande på land och för tillfället ligger lite regnvatten i båten, jag öser den ibland då den står ute men är det skadligt för båten att lite vatten ligger i henne eller mår hon bra av det? Sedan funderar jag på botten, behövs båten bottenmålas varje säsong?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska helst försöka att få det torrt innan det blir så kallt att det fryser annars kan du få frostsprängning i trät o mellan borden med läckor som följd. Till våren kan du med fördel vattna så att trät sväller igen innan sjösättning.Bottenmålning behövs inte varje år om färgen är ok men jag skulle rekomendera det så du får skydd för trät i botten o mot beväxtning. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det ingen nola, eller dyvika som det också kallas. På alla de tråbåtar jag kommit i kontakt med har det funnits en nola, dvs ett hål på lägsta punkten på ca 20 - 25 mm som man slår i en kork eller liknade. Den som är oroligt laggd eller pedantiskt noggran kan lägga en liten blyplåt på utsida som spikas fast med kopparnubb.

Det finns ju dyvikor i mässing som man använder på plastbåtar, som du kan montera om du vill va sofistikerad. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=603&artname=Dyvika, länsplugg&sok=dyvika

Kolla om det finns nåt hål som är igensatt med en plugg, ofta långt akterut. Det syns en ring, men svagt, akter om pilen på bilden. Klicka på bilden så blir den större Det är nolan på vår gammla scout J10.

Kompisen Stig håller på att montera ett beslag för det nya rodret. Urmakare Östen Lundin, som hade sin verkstad på andra sidan gatan, tar en paus i pillandet med klockor och går ut och luggar Stig. Bilden är med all sannolikhet arrangerad, annars hade nog inte åtgärden varit hel fel på oss busungar.

Jag brukar alltid bottenmåla varje år. Båten skall ju va vacker när den sjösättswink

Har du båten på västkusten så är det kanske lämpligt med denn här färgen. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=489&artname=Bottenfärg Fabi skeppsmask, för västkusten - International&sok=skeppsmask

tommy

Senast ändrad av toaen | 30 september 2010 | 12:24

post-945-1394236518,9315_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...