Bjorns_snipa 94 Postad 29 September , 2010 Jag har tänkt flytta motorn, men den kommer inte att linjera med propelleraxeln. Jag funderar på om knutar från framaxeln på framhjulsdriven bil kan vara ett alternativ. De klarar ju större vinklar. En annan idé är en rem mellan motoraxeln och propelleraxeln. Motorstyrkan är under 50 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 September , 2010 Klart intresanta tankegångar du har! Bronco, Jooke och vad dom nu heter är ju i princip drivknutar som du säger liknande dom på en framhjulsdriven bil. Vet inte hur stor vinkelavikelse du har räknat ut att du får, men jag vill minnas att man kan ta upp 2x3 grader med en köpeknut. Vid remdrift skulle man ju kunna tänka sig att vända motern helt om med backslaget frammåt så att vevaxel/backslag blir paralell med propelleraxeln. Detta måste du hålla oss informerade om, det är dom galna ideerna som för världen frammåt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 September , 2010 Hmmm... Det första som slår mig är att du alltså ska montera en motor som ligger mer eller mindre på en av båtens sidor? Blir det inte väldigt mycket vikt att kompensera på den andra sidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 30 September , 2010 Motorplaceringen är inte bestämd än. Idag sitter den ganska långt fram och högt eftersom propelleraxeln går snett uppåt. Mina alternativ är: Sänka den, eller flytta den sidledes (och flytta batterierna till motsatt sida), eller placera den längst akterut ovanför propelleraxeln. Vad jag funderar över är om en bilknut håller när den utsätts för den mer konstanta höga belastning som den får i en båt jämfört med den varierande belastning den får i en bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 30 September , 2010 Det handlar om maxvarvtalet på knuten oxå. I en bil har du växellåda och slutväxel, i båten ett backslag. Du få kolla rotationshastigheten på din båt, och jämföra med en bil. En bilknut klarar flera 1000Nm, men inte särskilt högt varvtal. Har du ett backslag med reduktion 2,3 till 1 och motorns varvtal är 2300 rpm, blir knutens varvtal 1000 rpm. Tror inte det kommer funka, tyvärr. Och, remdrift med 50 kW, kan ju hålla, men det blir höga varvtal. Volvo/Daf hade remdrift och kanske 40kW, så tekniken finns, gäller bara att få tag i remhjul som passar. /Peter Senast ändrad av Misil163 | 30 september 2010 | 11:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 30 September , 2010 Man använder ju precis motsvarande knutar i Python-drive och Hydra-drive mfl. De finns även för rejäla effekter. I min båt har jag en kardanaxel mellan backslag och axel, min motor är på 180hk/370Nm. Om du bara inte använder knutar från nån Ford Fiesta utan kanske en Saab 9-5 eller liknanade så lär det ju inte vara nåt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 30 September , 2010 Men glöm inte max tillåtna varvtal på den knut du tänker använda! En bils knut snurrar inte hur fort som helst, och inte flera timmar i sträck. Sedan må det vara en drivknut från en 9-5, Fiesta eller vad man nu får tag i/ har liggande. /peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 30 September , 2010 finns ju lastbilar som har drivning på framhjulen. Kan ju kolla på det. Kedja? En kardanknut, iaf enligt stor lastbilstillverkare, bör ej ha större vinkel än 5-6 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 30 September , 2010 Tänkte inte på det, att varvtalet kan vara ett problem. Beroende på storlek snurrar ett bilhjul 600-800 varv per minut vid 100 km/h. Med utväxling på 2:1 och 3000 varv på motorn går axeln med 1500 varv. Undrar hur stor effekt som krävs för att framföra en bil i 100 km/h? (Eller 200 km/h, men det kör man sällan längre sträckor.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 September , 2010 Inte heller med remdrift är varvtalet några problem med rätt utrustning. Det finns snickerimaskiner med remdrift med spindlar som gör över 20,000v/min. Ett galet tipps, ställ motorn kopplad till en generator var du vill/där den är ur vägen och koppla en elmotor till propelleraxeln. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 30 September , 2010 Om jag inte minns fel så handlar det om typ 20-30 hk för att ligga i 100 knyck på slät asfalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 30 September , 2010 Motor/generator är inte så galet som man kan tro. Jag har en diskussion på gång mend OZecoDrive. På köpet får man möjlighet att förflytta sig korta sträckor utan att starta dieseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 1 Oktober , 2010 Jag tror vi gör en höna av en fjäder, alldeles uppenbart fungerar det med kardanaxlar. Jag har bara 1,51:1 utväxling på backslaget så med andra ord så varvar propelleraxeln ca 2300v/min i marchfart. Det är absolut inga lastbilsdimensioner på den axeln, med högre varvtal kommer ju lägre vridmoment. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 1 Oktober , 2010 I dreven sitter ju en vanlig kardanknut och den sitter ju direkt på vevaxeln-alltså utan varvtalsred. från utväxlingen i drevet- detta fungerar ju utmärkt och vinkeln kan ju bli betydande när man trimmar upp drevet under gång. Borde alltså som Maximarcus säjer inte vara några problem. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 1 Oktober , 2010 Kardanknutar och CV-knutar på bilar har inte samma varvtalsområde. En kardanknut snurrar med samma, eller HÖGRE varvtal än bilmotorn. Beroende på om växellådan har överväxel eller 1.0 på högsta växeln. En drivaxelknut (CV) snurrar med ca en 4-dels hastighet. Effekten är samma, men varvtalet lägre och därmed är momentet högre. Det finns dyra CV knutar som klarar höga varvtal, en drivaxelknut från en bil, är inte en sådan. Oavsett om den kommer från en SAAB 9-5, eller Fiat Ritmo. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 1 Oktober , 2010 Då är det ju bara att använda en kardanknut, så är ju problemet löst....eller? - Har för mig att i 280 dreven sitter samma knut som till kardan på Volvo 240- Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 01 oktober 2010 | 11:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 1 Oktober , 2010 Problemet med kardanknutar är att de inte ger en jämn hastighet efter knuten. Detta skapar vibrationer och slitage. De tål inga större vinkelförändringar. CV knutar har konstant rotationshastighet efter knuten. CV = constant velocity. Knutkors kostar från 100 kr för ett starkt. CV kostar från 5000 kr för en stark. Sedan tillkommer axlar, det skall tillverkas splines osv. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 1 Oktober , 2010 Nästan längs ner på denna sida ser ni en som byggt en egen drivaxel: http://iloapp.eu-seethru.se/blog/blogg?Home&page=3 jag har ju tidigare i bloggen nämnt att jag har tänkt bygga en AquaDrive med hjälp av en drivknut. För att få ner ljudnivån ooch vibrationerna i båtar, så brukar man kunna köpa en AquaDrive eller motsvarande. T.ex. BRONCO's i Knivsta som vill ha 30.000 kronor plus montering för en sats bestående av en knut, en fläns till bakaxel och ett kaplsat stödlager. Men tillsammans med svärfar så har vi letat fram en knut som vi tror ska kunna hålla från en BMW 525 4WD. Den har anpassats i längd och svärfar har gjort flänsar som passar på backslaget. Det färdiga resultatet ser man hängande längst bak på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 2 Oktober , 2010 För några år sedan träffade jag en bekant som med uppgiven min höll en CV-knut i handen. Den hörde till hans båt med en Volvo B30 motor, hydraulkoppling och rak axel. Han beklagade sig över att delen måste beställas och leveransen verkade av någon anledning dra ut på tiden så länge att båtsäsongen såg ut att bli fördärvad. För mig som gammal VW Transporter-ägare tyckte jag att CV´ n såg bekant ut. Gick för att leta i lådan med kasserade reservdelar. Där låg den! CV-knuten från min folkvagnsbuss från 1986 passade precis, både mot bultmönstret i yttre kransen och splinsen i axeln. Kompisen knallade iväg till den lokala alla-bilmärken-bildelsaffären och köpte två nya CV-knutar där. Det hela har hållit några säsonger redan och delarna var verkligen billiga. Åtminstone i jämförelse till vad han betalade för grejerna som kom till båttillbehörsbutiken sent samma höst. Han har alltså ett par dyra originalknutar liggande i båtens verktygslåda som reserv medan folkvagnsbussknutarna snurrar nere under durken. CV-knutar för bilbruk klarar nog en femtiohästars båtmotor utan större problem. Se bara till att packa rejält merd vaselin i knutarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Oktober , 2010 Precis vad man kan misstängka, flera som tillverkar till båttbanchen, marginell försälgning, för att få ekonomi i denna lilla nisch kommer säkert knutarna från bilbranchen. Det är bara att heja på trådskaparen du är på rätt väg! Håll oss underrättade om dina framsteg. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 2 Oktober , 2010 En drivaxel till Volvo, 5-cyl 850, S80, V70, klarar 35 rps dvs 2100 rpm, de e dom specade för och det motsvarar ca 250 km/h, med rullomkrets på hjulen ca 2 m. Orginal alltså, Biltemas o liknande klarar med all säkerhet inte detta varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser